تسمه هاراهنمای خرید قطعات

راهنمای خرید تسمه تایم خودرو

6 نکته در خرید تسمه تایم

تسمه تایم یکی از اجزای حیاتی در خودرو است که نقش بسیار مهمی در عملکرد موتور دارد. این تسمه برای هماهنگی حرکت موتور درون سوز با اجزای دیگر موتور، مانند شافت، کام‌شافت و سوپاپ‌ها، استفاده می‌شود. با گذشت زمان و استفاده مداوم، تسمه تایم خودرو به دلایل مختلف ممکن است خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد. در این مقاله به بررسی مواردی که باید در نظر داشته باشید و راهنمایی‌هایی که برای خرید تسمه تایم خودرو می‌توانید بهره ببرید، می‌پردازیم.

اگر قصد خرید لوازم یدکی خودروهای گوناگون نظیر لوازم یدکی تویوتا، ایران خودرو، سایپا، پژو و … را داشتید می توانید از لیست فروشندگان لوازم یدکی اینفویدک استفاده نمایید.

راهنمای خرید تسمه تایم و توجه به نوع تسمه تایم

۱. تعیین نوع تسمه تایم

اولین مرحله در خرید تسمه تایم، تعیین نوع تسمه بر اساس نوع موتور و خودروی شما است. در اینجا باید به اطلاعات فنی خودرویتان مراجعه کرده و نوع تسمه مناسب را شناسایی کنید. اطلاعاتی مانند سال تولید خودرو، مدل و نوع موتور (بنزینی یا دیزل) می‌تواند به شما کمک کند تا تسمه تایم مناسب را انتخاب کنید.

به عنوان مثال تسمه Time خودرو رنو با کد 130C17529R که در بعضی از فروشگاه ها فروخته می شود، مناسب خودروهای ال 90، ساندرو، ساندرو استپ ویريال سیمبل و مگان می باشد.

 

۲. بررسی کیفیت تسمه

کیفیت تسمه تایم یکی از عوامل مهم در عمر مفید و عملکرد بهینه آن است. در بازار، تسمه‌ها با کیفیت‌های مختلف موجود هستند. بهتر است از تسمه‌هایی با مارک و برند معتبر استفاده کنید و از تسمه‌های بدون مشخصات و کیفیت مشخص خودداری کنید. همچنین، توصیه می‌شود تسمه تایم خود را از فروشگاه‌ها ی آنلاین تهیه کنید. از این راه، می‌توانید از تنوع بیشتری برخوردار شوید و قیمت‌ها و کیفیت‌ها را مقایسه کنید.

یکی دیگر از مواردی که می توانید در رابطه با کیفیت تسمه تایم خود از آن مطمئن شوید، کمک گرفتن از تعمیرکار و مکانیک خود است. کافیست قطعه را به مکانیک نمایش داده تا از کیفیت و اصلی بودن آن مطمئن شوید.

کیفیت تسمه تایم

۳. بررسی وضعیت ظاهری و فنی تسمه

قبل از خرید تسمه تایم، به وضعیت ظاهری آن توجه کنید. بررسی کنید که تسمه کاملا نو و بدون هرگونه خراش، ساییدگی یا ترک باشد. همچنین، به اندازه‌گیری طول و عرض تسمه توجه کنید تا از تطابق آن با مشخصات فنی خودرویتان اطمینان حاصل کنید.

نکته : در هنگام بررسی وضعیت ظاهری تسمه های تایم حتما به قابلیت انعطاف آنها توجه کنید. معمولا تسمه تایم های بی کیفیت بسیار خشک و شکننده هستند.

 

۴. توجه به تاریخ تولید

تاریخ تولید تسمه تایم نیز یک نکته مهم است. تاریخ تولید باید به صورت واضح روی بسته‌بندی یا برچسب تسمه مشخص شده باشد. بهتر است تسمه‌هایی با تاریخ جدیدتر را انتخاب کنید، زیرا تسمه‌های قدیمی‌تر ممکن است از کیفیتشان کاسته شده باشد و در مدت زمان کوتاه تری خراب شوند.

 

۵. مشاوره با تکنسین متخصص

اگر شما تجربه کافی در انتخاب و تعویض تسمه تایم ندارید، بهتر است با تکنسین متخصص یا کارشناس خودرو مشورت کنید. مکانیک ها و تعمیرکاران می‌توانند شما را راهنمایی کنند و اطمینان حاصل کنند که تسمه تایم مناسبی برای خودرویتان انتخاب می‌کنید.

6. انواع برند تسمه تایم

شرکت های مختلفی علاوه بر شرکت اصلی تولید کننده خودروی شما اقدام به تولید تسمه تایم نموده اند که زیر برخی از بهترین برندهای تولید کننده تسمه تایم را معرفی کرده ایم :

  • دانگیل
    • این برند کره ای است و برای شماری زیادی از خودروهای داخلی از جمله پراید، پژو، رنو و … تسمه تولید کرده است.
  • کنتیننتال
    • این برند تولید کننده نیز آلمانی است و برای بسیاری از خودروهای داخلی دارای تسمه تایم می باشد.
  • رایکالتون
    • این برند نیز آلمانی است.
  • گتس
    • برند گتس ساخت کشور فرانسه بوده و برای خودروهای نظیر پژو، رنو و … تسمه تایم تولید و روانه بازار کرده است.
  • هاتچینسون
  • عظام
  • بوش
  • سونیک
  • میتسوبا
  • و …

نکته اینکه متاسفانه بسیاری از سودجویان اقدام به کپی برداری از بسته بندی های این برندهای معروف می کنند و جنس بی کیفیت را به عنوان اصلی به فروش می رسانند که باید نسبت به نکاتی که مطرح شد، در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشید.

 

سوالات متداول در رابطه با راهنمای خرید تسمه تایم

 

1.تسمه تایم را کی باید عوض کنیم ؟

توصیه خودروسازان این است که تسمه تایم باید هر 60000 تا 100000 کیلومتر یا 5 تا 7 سال تعویض شود. اما بهتر است تسمه تایم را نهایت بین 70 تا 80 هزار نیز تعویض نمایید.

همچنین، در صورت مشاهده علائمی مانند صدای غیرعادی، لرزش یا نشت روغن از تسمه، باید فوری تسمه را تعویض کنید.

۲. چه عواملی در انتخاب تسمه تایم مهم هستند؟

برای انتخاب تسمه تایم مناسب، باید عوامل زیر را مد نظر داشته باشید:

  • سازنده و مدل خودرو
  • نوع موتور (بنزینی یا دیزل)
  • مشخصات فنی خودرو (مانند قدرت موتور و تعداد سیلندرها)
  • کیفیت و برند تسمه تایم
  • مشخصات فنی تسمه (عرض، طول و تعداد دنده‌ها)

 

۳. آیا می‌توانم خودم تسمه تایم را تعویض کنم ؟

تعویض تسمه تایم برای برخی خودروها ممکن است پیچیده و زمان‌بر باشد. اگر تجربه کافی در انجام این کار را ندارید، توصیه می‌شود به یک تعمیرکار و مکانیک مراجعه کنید. چون دارای تجهیزات و دانش فنی لازم برای تعویض تسمه تایم هستند و می‌توانند این کار را به درستی انجام دهند.

 

۴. آیا تسمه تایم اصلی را باید از کارخانه خریداری کنم؟

نه، شما می‌توانید تسمه تایم معتبر و با کیفیت را از فروشگاه‌ها و فروشندگان قطعات خودروی معتبر تهیه کنید. اما حتماً اطمینان حاصل کنید که تسمه تایمی که می‌خرید، با مشخصات فنی خودرویتان تطابق دارد و از برندی معتبر تولید شده است.

 

نتیجه

در خرید تسمه تایم برای خودرویتان، توجه به جزئیات و مراعات نکات فنی مهم است. تعیین نوع تسمه، بررسی کیفیت، وضعیت فنی، تاریخ تولید و در صورت لزوم، مشاوره با تکنسین متخصص، اقداماتی هستند که می‌توانند به شما در خرید تسمه تایم مناسب و بهترین عملکرد برای خودرویتان کمک کنند. به یاد داشته باشید که تسمه تایم مناسب و به‌روز، عمر مفید موتور خودرو را تضمین می‌کند و از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا