تسمه ها

انواع تسمه در خودرو

آشنایی با انواع تسمه در خودرو + علائم خرابی

آشنایی با انواع تسمه در خودرو

 

یک خودرو دارای صدها قطعه داخلی بوده که همگی در حال تعامل با یکدیگر هستند و کارهای مهمی را انجام می‌دهند. آشنایی با اجزای اصلی یک خودرو به شما کمک می‌کند تا نحوه عملکرد وسیله نقلیه خود را بهتر درک کنید. در این صورت می‌توانید تشخیص دهید که هنگام بروز یک مشکل در خودرو، ایراد به وجود آمده ممکن است از کدام قطعه باشد تا بتوانید دفعات بعد بیشتر از آن مراقبت کنید.

رانندگان بسیاری هستند که با قطعات بزرگتر همچون موتور، گیربکس و غیره آشنایی دارند اما برخی از آنها فکر نمی‌کنند که اجزای دیگری هم هستند که نقشی مهم را در وسایل نقلیه ایفا می‎کنند. به عنوان مثال تسمه‌های خودرو جز بزرگ و پیچیده‌ای از خودروها نیستند اما نقش بسیار مهمی را در خودروها دارند. تسمه‌های خودرو دارای مدت زمان مشخص و محدودی به جهت استفاده بوده و پس از گذشت این مدت زمان نیاز به تعویض خواهند داشت.

مطالعه این مطلب از اینفویدک به شما کمک می‌کند تا بتوانید به این سوال پاسخ دهید که تسمه خودرو چیست و جزئیات کار انواع آنها را یاد بگیرید که تمامی این موارد به تشخیص خراب شدن این تسمه‌ها کمک می‌کند. به این ترتیب می‌توانید دقیقا تشخیص دهید که چه زمانی مشکل بسیار جدی بوده و باید ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید.

 

معرفی انواع تسمه خودرو

 

تسمه‌های خودرو یکی از اجزای حیاتی در خودرو هستند که بیشتر انرژی را از یک جز به جز دیگر منتقل می‌کنند. به طور معمول این تسمه‌ها به موتور وصل می‌شوند و با انتقال انرژی مکانیکی می‌توانند اجزای خاصی را تامین کنند. خودروهای مختلف به دلیل محل قرارگیری، سال ساخت و نحوه طراحی موتورها دارای تسمه‌های مختلف هستند.
به طور کلی چهار نوع تسمه خودرو وجود دارد که ممکن است در هر وسیله نقلیه‌ای با آنها روبرو شوید. این تسمه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • تسمه تایم
  • تسمه کولر
  • تسمه دینام
  • تسمه سرپانتین
خرید تسمه انواع ماشین های سنگین و نیمه سنگین >>> قطعات یدکی ماشین سنگین

تسمه تایم

تسمه تایم

 

یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین نوع تسمه ‎های خودرو بوده و همان‌طور که از نام آن پیداست، مسئول زمانبندی یک کار خاص است. این تسمه به طور مستقیم از طریق چندین قرقره به میل بادامک و میل لنگ متصل می‌شود که با حرکت این قرقره‌ها و حرکت شفت‌ها هنگام کار موتور، تسمه تایم تضمین می‌کند که میل بادامک در فرکانس مناسب حرکت کرده و نشان می‌دهد که سوپاپ‌ها در زمان مناسب باز و بسته می‌شوند.

زمانبندی برای نحوه کارکرد موتور بسیار مهم بوده و موتور باید مقدار مناسبی از سوخت، هوا و تراکم را همراه با جرقه در زمان مناسب دریافت کند. اگر هر یک از این قطعات در زمان مناسب کار نکنند مشکلاتی در موتور رخ خواهد داد که ممکن است بر روی عملکرد صحیح ماشین تاثیر گذارد.

به همین دلیل تسمه تایم نقش بسیار مهمی در باز و بسته کردن سوپاپ‌ها و نحوه عملکرد موتورها برعهده دارد. بدین منظور برای یک راننده بسیار مهم خواهد بود که تسمه تایم خوبی داشته باشد تا هرگز به نقطه‌ای نرسد که تسمه تایم از کار بیفتد و موجب آسیب‌های قابل توجهی شود. در بسیاری از موارد زمانی که تسمه تایم خراب می‌شود می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که هزینه آن بسیار بیشتر از خرید یک تسمه تایم جدید خواهد بود.

تسمه کولر

تسمه کولر

 

تسمه کولر در هر وسیله نقلیه‌ای وجود ندارد و بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‎شود. تسمه فن وظیفه تامین انرژی چندین جز را در سیستم خنک کننده بر عهده دارد. در اکثر خودروها، اجزای سیستم خنک‌کننده با تسمه‌های سرپانتین تغذیه می‌شوند اما در برخی موارد نیز ممکن است با تسمه فن تغذیه شوند. به طور معمول تسمه فن می‌تواند پمپ آب، فن رادیاتور، تهویه مطبوع و غیره را تغذیه کند.

سیستم خنک کننده وظیفه خنک کردن موتور را در هنگام گرم شدن بیش از حد بر عهده دارد. موتور باید در محدوده خاصی از دما کار کند و وقتی از این محدوده فراتر رود به نقطه‌ای می‌رسد که باید خنک شود در غیر این صورت، موتور بیش از حد گرم می‌شود و آسیب می‌بیند. هزینه تعمیر موتوری که بیش از حد گرم شده باشد گران خواهد بود و در برخی مواقع موتور به نقطه‌ای می‌رسد که قابل تعمیر نبوده و مجبور به نصب موتورهای جدید خواهد بود که بسیار گران هستند.

تسمه دینام

 

اکثر خودروها دارای تسمه سرپانتین هستند که دینام را تامین می‌کند اما برخی از انواع خودروها از تسمه دینام استفاده می‌کنند. کارایی این تسمه این است که تنها انرژی را از موتور به دینام به جهت تغذیه آن منتقل می‌کند. به جهت بررسی این امر در خودروی خود باید دفترچه راهنمای آن را بررسی کرده تا مطمئن شوید که ماشین شما تسمه دینام دارد یا خیر.

اگر مشخص شد که خودروی شما از تسمه دینام برای شارژ دینام استفاده می‌کند باید این تسمه و شرایط سلامت آن را همیشه حفظ کنید در غیر این صورت مشکلات بسیاری را برای قطعات الکتریکی به ویژه موتور ماشین ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل اگر تسمه دینام خراب شود، خواهید دید که باتری و سایر قطعات الکتریکی نیز کار نمی‌کنند.

تعویض انواع تسمه ماشین های سنگین >>> تعمیر ماشین سنگین

تسمه سرپانتین

 

تسمه سرپانتین یکی دیگر از اجزای حیاتی در هر موتور بوده که وظیفه تامین انرژی اجزای مهمی همچون دینام، پمپ فرمان و تهویه مطبوع را بر عهده دارد. در برخی موارد ممکن است تسمه، پمپ آب را نیز تغذیه کند. این تسمه معمولا در قسمت جلوی موتور و در اطراف قرقره میل لنگ قرار دارد. البته این تسمه در کل موتور گسترش پیدا کرده و طولانی‌ترین تسمه در موتور است.

علائم خرابی تسمه خودرو

نشانه‌های خرابی تسمه‌های خودرو

 

زمان تعویض تسمه‌ها ممکن است به دلایل مختلف نامشخص باشد به همین دلیل در صورت بروز علائم و نشانه‌هایی که نام برده می‌شود باید به سرعت تسمه‌های خودرو تعویض گردد. این علائم و نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • تنظیم نبودن و عملکرد نامناسب موتور
  • مشکل در استارت زدن خودرو
  • مشاهده خروج نامعمول دود از اگزوز
  • شنیدن صداهای غیرعادی از موتور خودرو
  • مشاهده هرگونه مشکل از قبیل پارگی، خوردگی، ساییدگی و خشک شدن در طول تسمه
  • چرب شدن تسمه ها
  • افزایش حالت کشسانی در تسمه‌ها
  • بروز مشکل در عملکرد خودرو همچون نقص در کولر یا کارکرد نامطلوب تهویه ماشین
  • بروز مشکل در کنترل صحیح فرمان
  • و غیره

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا