قطعات برقی و الکتریکی

علائم خرابی bsi 206

با 10 تا از مهمترین نشانه های خرابی BSI آشنا شوید!

بررسی علائم خرابی bsi 206 یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دارندگان این خودروها است. در این مقاله از سایت اینفویدک قصد داریم به این موضوع بپردازیم. اما پیش از ورود به بحث لازم است بدانید که بی اس آی چیست و چه عملکردی در خودروهای ۲۰۶ دارد .

اگر نیاز به تعمیر برد BSI دارید روی لینک روبرو کلیک کنید >>> تعمیر BSI

بی اس آی ۲۰۶ (BSI) چیست ؟

بی اس آی در واقع مخفف و کوتاه شده عبارت Built-in systems interface است. این بخش در واقع نوعی مرکز کنترل و یا یک واحد اتصال داخلی به شمار می‌رود که قادر است به مدیریت اطلاعات مربوط به ایسیو دست بزند و یا اطلاعات مرتبط با این بخش را به اشتراک بگذارد.

بی اس آی از نظر ساختار کلی مشابه با یک جعبه فیوز طراحی شده و یا شکلی مشابه با یک تابلو توزیع کننده برق دارد.  سوکت‌هایی به این بخش اتصال داده شده‌اند که به آن، این امکان را می‌دهند که به فرآیند توزیع و تقسیم برق دست زده و یا به انتقال داده میان خود و دیگر کنترل کننده‌ها و یا ایسیوهای متصل شده اقدام کند.

در واقع این بخش می‌تواند هر دو این اقدامات، یعنی توزیع برق و انتقال داده‌ها را از طریق اجزایی به نام میکروپروسسور به سرانجام برساند. این بخش به شیوه‌ای کاملا هوشمندانه طراحی شده و در صورت لزوم می‌توان از آن برای برقراری حق تقدم در سیستم‌های ایمنی هم استفاده کرد.

بدین ترتیب درخواست‌های مورد نظر مصرف کننده و یا راننده با استفاده از ایسیو بدنه به بخش bsi ارسال خواهد شد. برای نمونه سرعت حرکت خودروی شما بر روی یک جاده به وسیله سنسورهای سرعت اندازه گیری شده و سپس به واحد کنترل کننده بخش ABS منتقل می‌گردد.

پس از این اقدام تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده به بخش bsi ارسال خواهند شد. بنابراین نقش این بخش قابل توجه بوده و سلامت و نحوه کارکرد بی اس آی موضوع بسیار حائز اهمیتی است. چرا که کارکرد بهینه این بخش به عملکرد صحیح خودروی شما منجر خواهد شد.

به همین منظور بررسی علائم خرابی bsi 206  نکته حائز اهمیتی است. یکی از مهمترین نکاتی که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید این است که اجزا و قطعات بسیار زیادی در یک خودروی ۲۰۶ به بخش bsi متصل شده‌اند. بنابراین اگر اختلالی در عملکرد این بخش به وجود آید تشخیص اینکه ایراد پیش آمده به طور دقیق به کدام بخش و یا قطعه مربوط است کار دشواری خواهد بود .

علائم خرابی بی اس آی 206

وظیفه و بخش‌های bsi ۲۰۶

وظیفه اصلی bsi در یک خودرو برقرار کردن ارتباط با تمامی بخش‌های الکتریکی و صدور فرمان‌ و یا دریافت دستور از این بخش‌ها است. با وجود این قطعه حجم سیم کشی‌ها در سیستم برقی خودروهای ۲۰۶ با کاهش زیادی مواجه خواهد شد.

پس می‌توان این بخش را یکی از ایسیوهای داخل خودروهای ۲۰۶ به شمار آورد که در تمامی مدل‌های این خودروها در زیر محوطه داشبورد قرار گرفته است. بی اس آی در دو نوع اصلی تولید شده و شامل مدل مالتی پلکس و غیر مالتی پلکس است.

بی اس آی مدل‌های مالتی پلکس از دو سوکت به وجود آمده است. در حالی که بی اس آی‌های مدل‌های غیر مالتی پلکس شامل ۷ سوکت مجاز هستند. این بخش‌ها در تمامی خودروها در زیر فرمان جای گرفته و وظیفه دارند تمامی تجهیزات برقی در خودروهای ۲۰۶ را فعال نگه دارند. بی اس آی از بخش‌های مختلفی به وجود آمده که می‌توان این بخش‌ها را در سه دسته اصلی جای داد.

یکی از بخش‌های مهم این سیستم، بخش A است. این قسمت در واقع بخش ورودی سیستم بوده و مرکز الکترونیکی بی اس آی محسوب می‌شود. قسمت B بخش قدرت و یا خروجی سیستم بی اس آی است. قسمت  C  برخی از فیوزهای حفاظتی را در بر گرفته و به منظور مراقبت از بی اس آی طراحی شده است.

در پشت بردهای bsi می‌توانید یک آی سی را مشاهده کنید که در آن کد سوئیچ و پیکربندی bsi به چشم می‌خورند. شما می‌توانید این بخش را دانلود کرده و یا به برنامه‌ریزی آن دست بزنید. با استفاده از آی سی موجود در شبکه CAN امکان برقراری ارتباط با ایسیو موتور فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر کنترل راهنماهای خودرو بر عهده این بخش است. کولر اتومبیل نیز از طریق آی سی کولر تحت مدیریت و نظارت قرار خواهد گرفت. هر کدام از چراغ‌های کوچک در خودروهای ۲۰۶ نیز با استفاده از آی سی‌های مربوط به خود تحت کنترل و نظارت قرار می‌گیرند.

بخش bsi شامل یک آی سی قابل برنامه ریزی است که می‌توانید آن را در پشت برد بی اس آی مشاهده کنید. وجود برخی از خطاها موجب می‌شود که شما مجبور شوید این آی سی را دوباره برنامه ریزی کنید. از جمله این خرابی‌ها و خطاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد .

تعمیر انواع بردهای خودروهای فرانسوی و آلمانی >>> تعمیرگاه خودروهای فرانسوی | تعمیرگاه خودروهای آلمانی

خطاها و خرابی بی اس آی ۲۰۶

یکی از خرابی‌ها و یا خطاهای بی اس آی در خودروهای ۲۰۶ وارد کردن کد سوئیچ اشتباه است. در برخی از موارد  برنامه ریزی و یا عملیات پیکربندی بخش bsi و یا bsi configure به درستی انجام نشده و لذا مجبور خواهید شد که به صورت مجدد آن را برنامه ریزی کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پس از برنامه ریزی‌های مورد نظر باید دوباره به تعریف سوئیچ و عملیات پیکربندی دست بزنید. بی اس آی از ۴ آی سی سخت افزاری نیز به وجود آمده است که امکان و قابلیت برنامه ریزی ندارند.

این بخش‌ها را تنها می‌توان تعویض کرد. از جمله این آی سی‌ها می‌توان به آی سی کولر اشاره کرد و یا آی سی‌های مربوط به چراغ‌های کوچک اتومبیل و شبکه کن و راهنماهای آن را نام برد .

 

علائم خرابیbsi 206

بی اس آی خودروهای ۲۰۶ ممکن است دچار برخی از ایرادات شود که هر کدام به نحوی خاص قابلیت و امکان برطرف شدن دارند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد .

 

1.از کار افتادن کولر از داخل bsi

در صورتی که با این ایراد مواجه شدید، باید در اولین گام bsi را دانلود نمایید. پس از آن به تعریف سوئیچ اقدام کنید و عملیات پیکربندی را نیز به اتمام برسانید. این امکان وجود دارد که این اختلال با دانلود bsi برطرف نشود.

در این صورت باید آی سی مربوط به کولر را تعریف نمایید. در برخی از موارد این آی سی از لحاظ سخت افزاری با مشکلی مواجه شده و شما می‌توانید علائمی از بادکردگی را بر روی آن مشاهده کنید. در این صورت باید به تعویض این قسمت اقدام نمایید. اما اگر علامتی از ایرادهای سخت افزاری بر روی این قطعه مشاهده نکردید بهتر است دست به تعویض آن نزنید .

 

2.روشن نشدن چراغ‌های کوچک و یا روشن شدن دائمی آن‌ها

این امکان وجود دارد که چراغ‌های کوچک یک بخش از خودرو به طور کامل روشن نشوند و یا به طور دائمی روشن بمانند. در این شرایط باید آی سی مربوط به چراغ‌های کوچک درون بی اس آی را عوض کنید.

 

3.نزدن راهنما و روشن نشدن لامپ سقف

در برخی از موارد راهنمای یک سمت خودروی شما یا هر دو سوی آن نمی‌زند. در حالی که چراغ آن که پشت آمپر واقع شده چشمک می‌زند. در این مواقع نیز بهتر است از ابتدا BSI را دانلود نموده و سپس عملیات تعریف سوئیچ را انجام دهید و بعد از آن به پیکربندی دست بزنید.

در مواقعی هم که لامپ موجود در سقف اتومبیل شما روشن نمی‌شود باید همین اقدامات را انجام دهید. یعنی از ابتدا به دانلود بی اس آی، تعریف سوئیچ و پیکربندی اقدام کنید .

 

4.روشن شدن تمامی چراغ‌های پشت آمپر

در این صورت نیز مجبور به دانلود بی اس آی و تعریف سوئیچ و اجرای عملیات پیکربندی سیستم هستید .

 

5.روشن نشدن خودرو

در مواقعی که خودرو ۲۰۶ شما روشن نمی‌شود اما چراغ‌های موجود در پشت آمپر روشن شده و برف پاکن نیز به صورت خود به خودی فعالیت می‌کند، امکان سوختن فیوز f4 وجود دارد. در این شرایط باید به بررسی این فیوز اقدام کنید. اگر مشاهده کردید که فیوز به طور کامل سالم است مجبور هستید فیوز‏ bsi را دانلود نموده و سپس به تعریف سوئیچ و پیکربندی اقدام کنید .

 

6.روشن شدن دائمی نور بالا

در برخی از مواقع ممکن است نور بالای اتومبیل شما به طور دائمی روشن شود. حتی در مواقعی که سوئیچ بسته است. در این شرایط باید به تعویض رله نور بالا اقدام کنید.

 

7.روشن شدن دائمی نور پایین

این وضعیت درست نقطه مقابل شرایط بالا است. در این صورت متوجه می‌شوید که نور پایین شما به طور دائم روشن شده، حتی در موقعیتی که سوئیچ بسته است. در چنین شرایطی باید رله نور پایین را عوض کنید.

 

8.روشن نشدن اتومبیل و قطعی برق پمپ بنزین

این امکان وجود دارد که خودروی ۲۰۶ شما روشن نشده و برق پمپ بنزین آن هم قطع شده باشد. در این شرایط امکان سوختن فیوز پمپ بنزین f2 وجود دارد. حتی ممکن است خودرو روشن نشده و برق کویل‌ها دچار قطعی شده باشند. در این صورت فیوز کویل‌های f15 سوخته است .

 

9.روشن نشدن خودرو و روشن نشدن چراغ چک

در این وضعیت باید در ابتدا به کنترل و بررسی فیوز f۸ اقدام کنید. اگر این بخش سالم بود ممکن است آب به داخل bm34 راه پیدا کرده و مدار رله اصلی را قطع نموده باشد. در این صورت باید در ابتدا برد محفظه bm34  را به طور کامل پاک کنید و پس از آن مدار اصلی را با تکه‌ای سیم وصل نمایید .

 

10.قطعی و یا زدن پی در پی بوق خودرو

اگر بوق اتومبیل شما قطع شده و یا به صورت پی درپی می‌زند، امکان آب رفتن به درون محفظه bm34 وجود دارد. در این صورت مدار رله بوق قطع شده است.

 

سوالات متداول ” علائم خرابی BSI 206 “

1. دلیل روشن نشدن پژو 206 تیپ 2 چیست ؟

یکی از دلایل روشن نشدن پژو 206 تیپ 2 می تواند خرابی BSI باشد اما باید مواردی نظیر باتری، دینام، استارت، شمع و … را نیز بررسی کنید.

 

2. دلیل روشن شدن چراغ پشت آمپر 206 چیست ؟

اگر تمامی چراغ های پشت آمپر 206 با هم روشن شده اند، خرابی BSI می تواند مهمترین دلیل آن باشد.

 

3. علت به کار افتادن خود به خود برف پاک کن و چراغ ها در 206 تیپ 2 چیست ؟

چون bsi برد مهمی در خودروهای 206 است، به کار افتادن خود به خود برف پاک کن ها نیز می تواند از نشانه های خرابی در بی اس آی باشد.

 

4. علت روشن نشدن چراغ جلو 206 چیست ؟

اگر سیم کشی و خود لامپ ها را بررسی کردید، ممکن است یکی از رله های BSI دچار ایراد شده باشد.

 

کلام آخر

در این نوشته به بررسی علائم خرابی BSI 206 ( علائم خرابی بی اس آی 206 ) پرداختیم و 10 مورد از مهمترین علائم خرابی این قطعه را بررسی کردیم. اگر مورد دیگری وجود دارد و در این مقاله ذکر نشده حتما در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

‫31 دیدگاه ها

  1. با سلام وخسته نباشید .
    من پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۶ دارم ار چند وقت پیش کولر ش کار نمی‌کرد کمکم چراغ پشت ولوم بخاری قطع کرد الانم چراغ کوچیهای جلوی و چراغ شب عقب ماشین قطع کرده در ضمن فیوزها رو هم چک کردم چندتا فیوز ۱۰ و ۵ قطع کرده ممنون میشم راهنماییم کنید هر جا بردم یه چیزی میگن

    1. سلام.۲۰۷ تیپ ۵ با داشبورد ۲۰۶ دارم. موقع باز کردن درب تمام چراغهای پشت صفحه کیلومتر بصورت چشمک زدن روشن میشه و بعد از ۱۰ ثانیه خاموش میشه. لطفا راهنمایی نموده و اگر در شیراز کسی رو دارید با آدرس یا شماره تلفن معرفی نمایید. با تشکر.

  2. با سلام و احترام
    ۲۰۶ v8 مدل ۹۶ دارم بعضی زمان ها خودرو استارت نمیخوره و سوییچ و که باز میکنم هیچ اتفاقی نمیوفته و فقط برق پشت آمپر میاد و تمام فیوز ها هم سالمه چند جا هم نشون دادم متوجه نشدن ممکنه راهنمایی کنید
    امکان داره سوکت و سیم کشی bsi مشکل داشته باشه ؟

  3. سلام و درود
    206 sd v9 مدل 86 دارم
    تمام چراغ های پشت آمپر روشن شده و تمام آمپر ها قطع هستند ،،(عدم ارتباط با ecu)
    نمایشگر گیربکس هم قطع نمایش یک خط رو داره
    نمایشگر ساعت و دمای هوای بیرون هم دمای ۵۷ درجه سانتیگراد رو نشون میده تو زمستون هوای سرد
    ممنون میشم دوستان اگر بتونن راهنمایی کنن

  4. من/یه/207مدل/۹۰دارم.موقع/رانندی/پشت/امپرم//کیلومتر/و/امپر.comو/بقیه/چیزا/حالت/شلاق/میزنه/بالا/پایین/میره/بعضی.comوقتم/پایین/میمونه/همشون/به/چند/تا/حا/هم/نشون/دادم/متوجه/نشدن/امکانش/هس/راهنمایی/کنید

  5. با سلام
    206 تیپ 5 مدل 96 دارم
    در بعضی مواقع هنگام ترمز زدن کولر ظبط و شیشه بالابر ماشین قطع میشه و صدای استپشن ترمز زیر پدال شنیده میشه وقتی پامو از رو پدال برمیدارم دوباره همه موارد وصل میشه حتی استپشن ترمزم عوض کردم ولی بازم مشکل برطرف نشد ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. بی ام سی شما خراب است و چون امکان داره سوکت ها قبلا تعویض شده باشه یدونه سیم‌ها جابجا بسته شده باشد

  6. سلام گاهی اوقات چراغ چک روشن میشه و به صورت همزمان امپر اب و دورموتور همزمان قطع میشن و بعد از چند دقیقه قطع میشه و درست میشه
    راستی وقتی کولر هم میگیرم بیشتر اینطور میشه البته شایدم ارتباطی با هم نداشته و تصادفی این وضعیت پیش میاد و اینکه کولر از فن هاش صدای بدجوری میده گاهی اوقاتم کلا از کار میوفته و باد نمیزنه و خود به خود بعدا درست میشه من ماشین 206 tu5 هستش
    ممنون میشم راهنماییم کنید پیش چندین تعمیرکار هم بردم ولی سر در نیوردن

    1. سلام ماشین من تیپ ۲ هست دقیقا همینجوری شده شما نفهمیدی از چیه ایراد خواهشمندم یکی راهنمای کنه

      1. سلام ماشین 206تیپ 5هست خود به خود یهویی ماشین به حالت ecomode میره آمپر آب اصلا کار نمیکنه پنل تهویه هم قطع میشه وماشین دیگه روشن نمیشه اگه از شما دوستان کسی مشکل می‌دونه مارو در جریان بزاره مشکل حل کنم ممنون

        1. سلام
          منم همین مشکل رو دارم
          تیپ پنج مدل 82
          ماشین رفت رو اکو مود
          سوییچ باز میکنم برق پمپ بنزین و نویز دریچه گاز دیگه نمیاد
          و ماشین استارت میخوره و روشن نمیشه…
          اگر شما مشکلتون حل شد منم راهنمایی کنین لطفاً
          ممنونم
          09382017042

      2. فقط اشکال از سیم کشی بی ام هست احتمالا ازش سیم گرفته شده برا جایی مثل بوق یا چراغ یا….

    2. یک سوکت سبر زیر فرمان احتمالن اب کرده سوکتا و مورد بعدی مغزی سویچ امیر میکشه حالت اول سویچ قطع میشه ودر اخر سوکت وسط جعبه فیوز زیر پا دوتا سیم کلفت داره یکیش اب شده

  7. سلام
    من نور بالا و پایین با هم روشن میشه
    چراغ سمت راننده هم ضعیفه
    ۲۰۶ اس دی تیپ۵ مدل۸۷

  8. باسلام بنده 206اس دی وی 8مدل 91 دارم.چراغ صندوق عقب ماشین اتصالی کرد بعدش دیگه ماشینم روشن نمیشه همه فیوزارو چک کردم وخرابشو تعویض کردم ولی بازم روشن نمیشه سرباطریو برداشتم وگذاشتم ولی بازروشن نشد الان چراغای پشت آمپر وچراغای کوچک دائم روشن مونده ودیسپلی کلا نمایش نمیده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام داداش، منم دقیقا به همین مشکل خوردم، اگه به نتیجه ای رسیدی ممنون میشم راهنمایی کنی. ۰۹۳۶۵۹۱۳۸۴۸

  9. سلام
    یه مشکل عجیب که کسی نتونسته علتش رو بگه
    اینه که چراغ کوچک سمت چپ کاملا ۲۴ ساعت روشنن فقط باید باتری رو دراورد
    یکی هم اینکه وقتی راهنمای راست میزنی بعد از چندثانیه راهنما قط و چراغ ها روشن میشه در صورتی که چراغها روشن باشه مشکلی نداره
    ایا کسی میدونه جریان چی هست :/

    1. رله چراغ مورد نظر سوخته و به اصطلاح چسبونده و ول نمیکنه.بجای سر باطری فیوزش رو در بیار تا حداقل روشن نمونه

  10. سلام با تشکر از توضیحات شما مهندس گرامی .بنده ۲۰۶.مدل۸۱ دارم چند سالی خواب بود متاسفانه سوئیچ گم شده بود.بعد از عوض کردن مغزی سوئیچ .روشن نمیشد گفتن ایسیو سوخته تهیه کردم.الان هم سوئیچ عوض شده هم ایسیو ماشین .استارت میزنی روشن میشه ماشین ولی فن دور تند یه کله کار میکنه.تمام امپرا از کار افتادن اصلا دور موتور .کیلومتر.امپر اب. کار نمیکنن فقط چند لحظه امپر بنزین بالا میمونه بعد اونم قطع میشه.نه چراغ ها نه برف پاکن کار میکنه نه بخاریش.دوتا چراغ سمت راست علامت ترمز دستی و باطری که بالای امپر اب هستن هم روشن میمونه .خواهش میکنم راهنمائی کنید جناب مهندس واقعا فقط هزینه واسم تراشیدن و بس و درستم نشده

  11. سلام
    من ۲۰۶ تیپ ۲ ۸۹ دارم وقتی روشن میکنم و دنده میزنم ماشین خاموش میشه یا وقتی روشن میکنم ترمز میگیرم هم خاموش میشه الان فشنگی دنده عقب و ترمز رو درآوردم دیگه خاموش نمیشه ولی چراغ خطر و چراغ دنده عقب روشن نمیشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. سلام ماشین من 206 برق پمپ بنزین قطع میشه تا با سیم یه سره میکنم روشن میشه مشکل از بی سی آی ولی تا الان چندبار بار تعمیر کردم فقط یه ده روز سالمه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

  13. سلام
    ماشین من 206تیپ2مدل 90هستش
    سویچ رو روشن میکنم چراغ های کوچیک روشن میمونه و هیچ کدام از وسایل برقی کولر راهنما چراغ برف پاک کن از کار افتادن
    استارت هم میزنم ولی روشن نمیشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام داداش مال منم این مشکلو داره اگ علتشو فهمیدی ممنون میشم ب منم بگی۰۹۱۹۵۴۹۱۴۵۲

  14. سلام.پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۶ دارم صدای راهنما و فلاشرها کار نمیکنه گاهی اوقاتم برف پاک کن جلو رو میزنم عقب هم کار میکنه مشکل از کجاست

  15. سلام وقتتون بخیر
    ماشین من برق چراغ کوچک سمت راست قطع میشه ریست که میکنن درست میشه مشکل از کجشه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا