قطعات موتور و اگزوز

آشنایی با استپر موتور

معرفی، اجزاء، عملکرد و علائم خرابی استپر موتور

استپر موتور چیست؟

 

استپر موتور : موتور یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو محسوب می‌شود که از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است. از قسمت‌های مختلف یک موتور می‌توان به سیلندر، واترپمپ، پیستون، میل‌لنگ، کارتر، استپر موتور و… اشاره کرد. این اجزا موتور هرکدام وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. درصورتی‌که یکی از آن‌ها به‌درستی وظایف خود را انجام ندهد، ممکن است در عملکرد کلی موتور مشکل ایجاد کرده و مانع از کارکرد موتور خودرو شود.

یکی از اجزا مهم و حیاتی در داخل موتور، استپر آن است. استپر موتور از اجزا مختلفی تشکیل‌شده که در صورت خرابی یکی از بخش‌های آن ممکن است، در نحوه کارکرد سایر قسمت‌های استپر نیز اختلال ایجاد شود. در این مقاله قصد داریم شما را با استپر موتور و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم، پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

همچنین ببینید : لوازم یدکی اتوبوس

معرفی استپر موتور و آشنایی با نکات مهم

استپر یکی از قطعات مهم در موتور خودرو محسوب می‌شود که آن را نوعی قطعه الکترونیکی- مکانیکی می‌دانند. برخی افراد استپر را به ‌نام سوپاپ کنترل هوا در دورهای پایین موتور خودرو نیز می‌شناسند. محل قرارگیری این قطعه بر روی دریچه گاز خودرو است. زمانی که شما پدال گاز را فشار نداده و دور موتور پایین باشد، استپر وظیفه دارد میزان هوای ورودی به دریچه گاز را کنترل کرده و باعث شود که خودروی شما در آن حالت روشن بماند.

این قطعه برای روشن نگه‌داشتن خودرو در دورهای پایین به کمک سنسور دریچه گاز، اطلاعاتی را به ECU (کامپیوتر خودرو) ارسال و دریافت کرده و از این طریق مانع خاموش شدن خودروی شما خواهد شد. این قطعه ازآنجایی‌که در محل ورودی موتور قرار دارد؛ بنابراین دوده روغن و آلودگی‌های دیگری را به سمت خود جذب کرده و مانع کثیف شدن موتور خودرو می‌شود. کثیف بودن این قطعه سبب می‌شود در عملکرد بخش‌های دیگر موتور اختلال وارد شود؛ به همین دلیل استپر را باید در دوره‌های زمانی مشخصی تمیز کرد.

اجزا استپر موتور

اجزا استپر موتور را بیشتر بشناسید

استپر موتور مانند قطعات دیگری که در خودرو شما به‌کاررفته است، از اجزا مختلفی تشکیل می‌شود. از این قطعات می‌توان به موتور الکتریکی، فنر نگه‌دارنده، بوش جداکننده، شفت استپر و کلاهک اشاره کرد. این اجزا به‌صورت کاملا هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند. درصورتی‌که هرکدام از این بخش‌ها نتوانند به‌درستی وظیفه خود را انجام دهند، استپر موتور دچار مشکل شده و به موتور خودرو آسیب‌های جدی وارد می‌کند. ازآنجایی‌که موتور خودرو مهم‌ترین بخش آن به‌حساب می‌آید؛ بنابراین خرابی آن هزینه‌های هنگفتی برای شما در پی دارد.

 

نحوه عملکرد استپر موتور چگونه است؟

نحوه عملکرد صحیح استپر توسط کامپیوتر خودرو کنترل می‌شود. این قطعه با حرکت رفت‌وبرگشت خود که به‌وسیله 4 ترانزیستور تحت کنترل است، میزان هوای ورودی را به موتور اتومبیل کنترل می‌کند. کامپیوتر خودرو (ECU) وظیفه دارد که تمامی شرایط خودرو برای عملکرد آن‌ها ازجمله دمای خودرو را بررسی کند و در صورت مساعد بودن شرایط به ترانزیستور دستور شروع به کار می‌دهد.

بعد از دریافت فرمان توسط ترانزیستور دریچه استپر بازشده و این قطعه شروع به حرکت می‌کند. حرکت استپر تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دمای خودرو بالا باشد، به محضی که این دما کاهش پیدا کرد استپر به حرکت خود ادامه نداده و دریچه بسته می‌شود.

این قطعه در داخل موتور وظایف مختلفی بر عهده دارد که تنظیم هوا یکی از آن است. از وظایف دیگر استپر خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درصورتی‌که خودرو سرد است استپر می‌تواند با تنظیم سوزن باعث شود خودرو با اولین استارت شروع به کار کند.
  • زمانی که بار اضافی به موتور تحمیل‌شده استپر سبب تنظیم دور آن می‌شود. این قطعه با افزایش دور موتور باعث تنظیم بار تحمیل‌شده خواهد شد.
  • همچنین در برخی مواردی که در حال پارک خودرو باشید، موتور آن به‌صورت درجا مشغول به کار می‌کند. در این صورت نیز استپر می‌تواند سوخت و هوای موردنیاز موتور را تامین کند.
  • یکی دیگر از وظایف مهم استپر زمانی است که شما دنده خودرو را عوض می‌کنید. در این شرایط استپر با جلوگیری از مسدود شدن مسیر هوا سرعت خودروی شما را کنترل خواهد کرد.

علائم خرابی استپر موتور

خرابی استپر موتور چه علائمی دارد؟

ازآنجایی‌که سرعت خودرو در دورهای پایین توسط استپر تنظیم می‌شود؛ بنابراین راحت‌ترین روش برای پی بردن به خرابی این قطعه در دورهای پایین موتور است. درصورتی‌که استپر مشکلی داشته باشد، زمانی که موتور در حال درجا کار کردن است، دور موتور متغیر بوده و پایدار نیست. علاوه بر این نشانه در صورت خرابی استپر ممکن است خودرو علائم دیگری نیز داشته باشد.

این علائم ناشی از نحوه کارکرد استپر است؛ زیرا دریچه استپر به طرز صحیحی عمل‌نکرده و این امر سبب می‌شود مقدار هوایی که به داخل خودرو وارد می‌شود، مختل شده و در عملکرد موتور اختلال ایجاد شود. در ادامه شما را با مواردی که نشانه خرابی استپر است آشنا خواهیم کرد.

  • بعدازاینکه خودروی خود را روشن کردید، در مدت چند ثانیه دور موتور به میزان زیادی بالا رفته و افزایش پیدا می‌کند.
  • درصورتی‌که شما پدال گاز را رها کنید، موتور آن به‌سرعت خاموش می‌شود.
  • زمانی که شما بار اضافی بر موتور خودرو تحمیل کنید (روشن بودن کولر یا بخاری و…) استپر توانایی کنترل دور موتور را نداشته و دور موتور به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  • پس از این‌که خودروی شما روشن شود، موتور آن بی‌هیچ علت خاصی شروع به گاز خوردن می‌کند.
  • زمانی که دمای موتور خودرو افزایش پیدا کند، دور موتور نیز به‌صورت خودکار بالا می‌رود.
  • روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند یکی از علائم خرابی استپر موتور باشد. درصورتی‌که استپر مشکلی داشته باشد، ماژول کنترل موتور چراغ چک خودرو را روشن می‌کند.

 

کلام آخر

موتور را می‌توان قلب یک خودرو دانست، درصورتی‌که این بخش نتواند به‌درستی عمل کند در کارکرد قسمت‌های دیگر اتومبیل نیز اختلالاتی ایجاد خواهد شد. این بخش خودرو از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هر بخش آن وظیفه مهمی را بر عهده دارد. یکی از قسمت‌های مهم و حیاتی در موتور خودرو استپر آن است.

استپر وظیفه دارد در دورهای پایین خودرو، از خاموش شدن آن جلوگیری کند. همچنین زمانی که عملکرد آن به‌درستی انجام نشود، مانع از کارکرد اتومبیل خواهد شد. در این مقاله شما را با استپر موتور و نحوه عملکرد آن آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا