فرمان جلوبندی و ترمز

آشنایی با سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو

بررسی نحوه عملکرد، خرابی، قطعات مهم سیستم تعلیق جلوبندی خودرو

آشنایی با سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو

 

همان طور که در جریان هستید، یک خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و توجه به تمام این قسمت‌ها می‌تواند سبب افزایش اطلاعات شما در این باره و همچنین جلوگیری از برخی خرابی‌ها شود. سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو نیز یکی از همین موارد است که در یک خودرو اهمیت فراوانی دارد. ما تا به حال مطالبی را پیرامون این موضوع در وب سایتمان در دسترس شما قرار داده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را مطالعه نمایید.

امروز در خدمت شما هستیم تا در ابتدا به معرفی این سیستم و آشنایی با آن بپردازیم. سپس هدف بعدی ما این است که علائم خرابی آن را نیز به شما بگوییم تا در صورت بروز آن، بتوانید بهترین تصمیمات را مد نظر داشته باشید. بنابراین در صورتی که به دنبال افزایش آگاهی خود پیرامون این موضوع هستید، تا انتها همراه ما باشید.

خرید قطعات سیستم تعلیق انواع کشنده >>> لوازم یدکی کشنده

علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

در ابتدای معرفی سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو، باید خدمت شما عرض کنیم که این سیستم با چه هدفی به وجود آمده است. در واقع می‌توان چنین گفت که بدون وجود این سیستم، حتما ایراداتی در خودروی شما به وجود خواهد آمد. یکی از اهداف سازندگان از به وجود آوردن این سیستم این است که برخی از ضربات که به چرخ‌ها وارد می‌شود را به اتاق خودرو وارد نمایند.

البته همه چیز به این جا ختم نمی‌شود و تیم‌های سازنده مربوط به خودروها اهداف دیگری نیز در این زمینه داشته‌اند. از این موارد باید به هدایت پذیر شدن خودرو اشاره داشت. در واقع کنترل خودرو به صورت ساده‌تری در اختیار راننده خواهد بود و این موضوع در بسیاری از جاها و به خصوص سر پیچ‌ها بیشتر به استفاده کنندگان از خودروها کمک خواهد کرد.

برای این که بتوانیم به علائم خرابی سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو پی ببریم، نیاز داریم تا با هر یک از قطعات آن آشنایی پیدا کنیم. در هر بخش مربوط به هر یک از این قطعات نیز علائم خرابی آن‌ها را به شما خواهیم گفت. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

انواع قطعات مربوط به جلوبندی خودرو

حال که با اهداف سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو آشنا شدیم، نوبت به آن می‌رسد که ببینیم قطعات این سیستم شامل چه مواردی هستند. به بیان دیگر این موضوع به شما کمک می‌کند تا در زمان بروز برخی از ایرادات، بتوانید تشخیص دهید که دقیقا مشکل سیستم از کجا است.

رام و سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

رام

یکی از اصلی‌ترین قطعات این سیستم را باید رام در نظر داشت. رام‌ها معمولا در خودرو بر روی دو طرف شاسی متصل می‌شوند و اگر دقت داشته باشید، دیگر قطعات مربوط به این سیستم نیز به رام متصل هستند. بنابراین بدون وجود رام، عملا سیستمی نیز وجود نخواهد داشت.

تعمیر سیستم جلوبندی و تعلیق خودروهای سنگین>>> تعمیرگاه خودروهای سنگین

طبق و بوش های لاستیکی

همان طور که گفته شد، قطعات دیگر به رام وصل هستند و بوش‌ها و طبق‌ها را هم باید جزو آن‌ها در نظر داشت. کار طبق‌ها این است که در زمانی که خودرو با افزایش وزن، چه به وسیله بار و چه مسافران مواجه می‌شود، به طرف بالا و پایین حرکت کرده و کنترل بهتر را در دستور کار قرار دهد.

حال شاید این سوال را داشته باشید که طبق‌ها در چه صورت خراب می‌شوند؟ در پاسخ باید گفت که در زمان تصادف و برخوردهای فراوان به چرخ‌ها، طبق‌ها به نوعی خاصیت خود را از دست می‌دهند و باید به دنبال تعویض آن‌ها باشید. خرابی طبق‌ها منجر به عدم کنترل و هدایت پذیری خودرو خواهد شد.

 

همچنین بخوانید : اکسل خودرو چیست ؟

فنر و کمک فنر خودرو

فنر و کمک فنر

حتما تا به حال با فنر و کمک فنرها دست و پنجه نرم کرده‌اید و می‌دانید که هر کدام چه  فوایدی برای خودروی شما دارند. با این حال، باز هم سعی ما این است که شما را با آن‌ها آشنا کنیم؛ چرا که از قسمت‌های مهم و غیر قابل انکار سیستم جلوبندی به شمار می‌روند. وزن اتاق خودروی شما و کنترل آن به وسیله فنرها انجام می‌شود و این موضوع به خصوص در جاده‌ها که درگیری خودرو با اشیا و موارد دیگر بیشتر است، بیشتر به چشم می‌آید.

چنان چه فنر شما دچار مشکل شود، به سادگی متوجه صداهای عجیب و غریب آن خواهید شد. شاید هم تا به حال همین مشکلات برای شما رخ داده باشد؛ چرا که از ایرادات شایع برای یک خودرو به حساب می‌آید. در این صورت است که می‌توانید به خرابی فنرها پی ببرید.

کمک فنر نیز از بخش‌های دیگر این سیستم است که با توجه به نام آن نیز می‌توان به وظیفه‌اش پی برد. در واقع کمک فنرها در کار کنترل وزن اتاق خودروها به فنرها کمک می‌کنند. در زمان خرابی کمک فنرها نیز باز می‌توان صداهای گفته شده را شنید. البته علائم خرابی دیگری نیز برای آن وجود دارد. به طور مثال، سرنشینان و یا خود راننده احساس خشکی در خودروی اتاق را خواهند داشت.

 

سیبک

در ابتدا باید گفت که کار اصلی سیبک‌ها اتصال قطعات ثابت به قطعات متحرک است. به این صورت است که یک سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو می‌تواند به خوبی به کار خود ادامه دهد. به عبارت دیگر، این قطعه به شما در گردش‌ها کمک خواهد کرد تا ایرادی برای خودرویتان به وجود نیاید. شما هر چند وقت یک بار باید سیبک‌ها را در این سیستم مد نظر داشته باشید. در زمانی که این سیبک‌ها کند و کج شوند که از روی ظاهر آن‌ها نیز کاملا واضح است، می‌توانید تصمیم به تغییر آن‌ها بگیرید.

 

سگدست

وظیفه مهم سگدست این است که وزن اتاق خودرو را به چرخ و زمین منتقل کند. این به شما باز هم در زمان گردش‌ها به چپ و راست کمک خواهد کرد. راه شناسایی خرابی این قطعه نیز دقیقا مشابه با گزینه قبلی است. هنگامی که با کج شدن سگدست‌ها در این سیستم مواجه شدید، نوبت به تعویض آن خواهد رسید.

 

رینگ و لاستیک

به صورت ساده می‌توان گفت که رینگ و لاستیک وظیفه مهمی را در کنترل خودرو برای شما ایفا خواهند کرد. این رینگ‌ها به وسیله بلبرینگ به سیستم گفته شده متصل می‌شوند و از آن زمان می‌توانند کار خود را آغاز نمایند. شاید تا به حال با کج شدن فرمان به صورت ناگهانی و یا احساس لرزش زیاد در زمان رانندگی مواجه شده‌اید. معمولا دلیل آن هم خرابی رینگ و لاستیک‌ها خواهد بود که جای نگرانی زیادی نیست. دلیل آن هم این است که رینگ و لاستیک‌ها معمولا با سرعت بالایی تعویض می‌شوند و می‌توانید به سایر امور خود بپردازید.

جعبه فرمان و سیستم تعلیق جلوبندی خودرو

جعبه فرمان

جعبه فرمان بر روی اتاق خودرو قرار می‌گیرد و کارهای زیادی را برای ماشین شما انجام می‌دهد. یکی از آن‌ها این است که گردش به چپ و راست را برای خودروی شما راحت‌تر می‌کند. این وظیفه‌ای است که جعبه فرمان به همراه دیگر قسمت‌های این سیستم با کمک هم انجام می‌دهند.

معمولا علائم زیادی هم برای خرابی جعبه فرمان در نظر گرفته شده است. یکی از آن‌ها را باید سفت شدن خود فرمان در نظر داشت. اگر فرمان شما سفت نیست و ناگهان در یک روز با سفت شدن آن رو به رو می‌شوید، احتمالا مشکل همین خواهد بود. لق شدن سیبک خودرو که در بالا به آن پرداخته شد نیز می‌تواند عامل دیگری برای خرابی آن باشد.

گاهی وقت‌ها نیز با روغن ریزی از سوی جعبه فرمان مواجه می‌شوید که این نیز می‌تواند عامل مهم دیگری برای خرابی جعبه فرمان باشد. البته علائم خرابی دیگری برای این قطعه از خودرو و سیستم نیز وجود دارد، اما سعی داشتیم تا مهم‌ترین آن‌ها را به شما بگوییم.

 

میله تعادل

در نهایت نیز به میله تعادل می‌رسیم که آن نیز اهمیت خاص خود را در سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو دارد. البته یک نکته را در نظر داشته باشید. آن هم این است که این سیستم اجزای دیگری هم در خود دارد که اهمیتشان به اندازه موارد گفته شده نیست. شما در ابتدا باید به قطعات گفته شده، وظایف و علائم خرابی هر یک از این گزینه‌ها مسلط شوید و سپس به دنبال جزئیات دیگر پیرامون آن بروید.

حال به بحث میله تعادل برگردیم. وظیفه این قطعه همان طور که شاید حدس هم زده باشید، این است که سیستم تعلیق و جلوبندی را از سمت چپ و راست به هم متصل می‌کند. این باعث می‌شود تا همه وظایف در بین دو طرف این سیستم تقسیم شود و در ادامه مشکلی برای خودروی شما رخ ندهد. از این موارد باید به برخی از ارتعاشات اشاره کرد. یکی از جذاب‌ترین وظایفی که میله تعادل دارد، نرم کردن حرکات خودرو خواهد بود.

با بیان جمله قبل، متوجه می‌شویم که علامت خرابی میله تعادل چه می‌تواند باشد. هنگامی که آن نرمی همیشگی در حرکات خودروی شما از بین رفت، می‌توانید به خرابی میله تعادل نیز مشکوک شوید. البته این قضیه می‌تواند علامت خرابی قطعات دیگری هم باشد. از بین رفتن این نرمی کاملا مشهود است و اگر مدت زیادی است که راننده هستید، بی شک به عدم وجود آن پی خواهید برد.

ضمن این که در صورت خرابی میله تعادلف ممکن است از طرف سیستم جلوبندی و تعلیق صداهایی بشنوید؛ به خصوص در زمانی که قصد رد شدن از روی دست اندازها را داشته باشید.

 

حرف آخر

هدف از نوشتن این مقاله، آشنایی با سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو بوده است. البته باید بدانید که این سیستم‌ها می‌توانند انواعی هم داشته باشند. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا