فرمان جلوبندی و ترمز

سیستم ترمز EBD چیست؟

تعریف، عملکرد و کاربرد سیستم ترمز EBD

سیستم ترمز EBD چیست؟

 

عملکرد و وظیفه سیستم ترمز EBD در واقع در این فرایند خلاصه می‌شود که بر اساس وزن وارد شده، نیروی ترمز را بین چرخ‌های خودرو به طور متناسب پخش می‌کند و در نتیجه این امر کنترل خودرو برای راننده آسان‌تر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های خودرو مربوط به سیستم ترمز آن است که به میزانی که سرعت و شتاب خودرو اهمیت دارد سیستم ترمز نیز حائز اهمیت است و به نوعی سیستم شتاب و ترمز خودرو مکمل کننده هم هستند زیرا شتاب زمانی معنا می‌یابد و مهم تلقی می‌شود که قدرت و نیرویی خلاف جهت آن بتواند باعث توقف آن شود و این قدرت و نیرو همان قدرت ترمز خودرو است.

سیستم ترمز خودروها در اوایل اختراع خودرو چندان پیشرفته نبود و در شرایط مختلف جاده‌ای به صورت یکسان عمل می‌کرد که همین امر جزو نقص‌های خودرو محسوب می‌شد اما در خودروهای امروزی سیستم ترمز دارای سیستم‌های کمکی ترمزگیری فراوانی است که باعث تقویت سیستم ترمز خودرو می‌گردند.

در واقع به مرور زمان و با تقویت سیستم شتاب و سرعت خودروها، ضرورت استفاده از سیستم‌های ترمز قوی اهمیت یافت که یکی از انواع مختلف این سیستم‌ها، سیستم ترمز EBD است.

سیستم ترمز EBD نوعی سیستم کمکی است که تنها قابل نصب بر روی خودروهایی است که دارای سیستم ترمز ABS باشند. سیستم ترمز EBD(سیستم الکترونیکی تقسیم کننده نیروی ترمز) به واسه نرم افزاری که در حافظه ABS دارد قادر است در شرایط جاده‌ای مختلف، هر کدام از چرخ‌های خودرو را به تنهایی کنترل کند تا هیچگونه تغییر جهتی در حرکت خودرو رخ ندهد که در نتیجه این عملکرد سیستم ترمز EBD، چرخ‌ها دچار اصطکاک کمتر شده و حرکت خودرو به صورت متعادل صورت می‌گیرد.

EBD مخفف شده عبارت Electronic Brake Force Distribution است. و در ادامه به بررسی این سیستم ترمز از اینفویدک می پردازیم.

همچنین ببینید : لوازم یدکی کشنده

چگونگی عملکرد سیستم ترمز EBD

چگونگی عملکرد سیستم ترمز EBD

 

در شرایط معمولی و ثابت چرخ‌هایی از خودرو که بیشترین نیرو را تحمل می‌کنند برای کنترل و ثابت نگه داشتن آنها باید نیروی بیشتری صرف شود. در اغلب خودروها به علت وجود موتور و گیربکس در بخش جلوی خودرو، چرخ‌های جلو وزن بیشتری از چرخ‌های عقب را تحمل می‌کنند به همین دلیل نیز برای توقف احتیاج به نیروی بیشتری دارند. لازم به ذکر است که شرایط ذکر شده برای مواقعی است که خودرو هیچ گونه باری را حمل نمی‌کند و فقط راننده در داخل خودرو حضور دارد.

اما در شرایطی که خودرو حامل بار باشد و ۳ سرنشین در صندلی‌های عقب باشند چرخ‌های عقب خودرو نیازمند نیروی بیشتری برای توقف هستند زیرا وزن بیشتری را تحمل خواهند کرد. در چنین شرایطی سیستم ترمز EBD تقسیم نیروی لازم برای توقف چرخ‌های خودرو را به قدری که مورد نیاز هر چرخ است انجام می‌دهد و از هدر رفت نیرو جلوگیری می‌کند؛ زیرا در صورت عدم وجود سیستم ترمز EBD نیروی ترمز بین چرخ‌ها به نحوی تقسیم می‌شود که برخی برای توقف کمبود نیرو دارند و برخی دیگر که وزن کمتری تحمل می‌کنند هدر رفت نیرو، که هدر رفت نیرو منجر به قفل شدن چرخ‌ها می‌گردد.

به منظور درک بهتر عملکرد سیستم ترمز EBD فرض کنید راننده یک خودرو سواری دیفرانسیل جلو هستید که در این خودرو عمده تحمل وزن بر عهده چرخ‌های جلو است و برای ترمز کردن، چرخ‌های جلو نیروی بیشتری از چرخ‌های عقب می‌طلبند و در صورت نبود سیستم ترمز EBD در خودرو چرخ‌های عقب که احتیاج به نیروی چندانی ندارند نیروی بیشتری دریافت می‌کنند و قفل می‌شوند و چرخ‌های جلو نیز نیروی لازم برای توقف را دریافت نمی‌کنند در نتیجه با ترمز کردن، خودرو به دور خود می‌چرخد اما اگر خودرو دارای سیستم ترمز EBD باشد نیروی اضافه‌ای که به چرخ‌های عقب وارد شده بین چرخ‌های جلو تقسیم می‌شود و با ترمز کردن، خودرو می‌تواند تعادل خود را حفظ کند.

تعمیر ترمز EBD در خودروهای سنگین>>> تعمیرگاه ماشین سنگین

کاربردهای سیستم ترمز EBD

کاربردهای سیستم ترمز EBD

 

1. در شرایطی که وزن خودرو کم است یا بار اضافه در آن وجود دارد.

 

استفاده از سیستم ترمز EBD در خودروهای باری مثل وانت، کامیون و … و خودروهایی که وزن پایینی دارند به شدت ضروری و مهم است؛ زیرا به علت بار موجود در خودرو، چرخ‌ها باید نیروی زیادی را تحمل کنند که استفاده از سیستم ترمز EBD در این خودروها و حتی خودروهای سواری باعث می‌شود هنگام ترمزگیری، خودرو مسافت کمتری طی کند یعنی سریعا متوقف شود و تعادل خود را حفظ کند.

در مورد خودروهایی که وزن آنها پایین است یعنی خودروهایی که سرنشین و بار ندارند و تنها سرنشین آن راننده است نیز پیش از بیان کردیم که نحوه عملکرد سیستم ترمز EBD در آنها چگونه است.

 

2. هنگام حرکت در پیچ‌ها

 

یکی دیگر از نقش آفرینی‌های سیستم ترمز EBD هنگام حرکت خودرو در پیچ‌ها است؛ زیرا با چرخیدن چرخ‌هادر پیچ‌ها به واسطه نیروی گریز از مرکز هر کدام از چرخ‌ها نیروی متفاوتی را تحمل می‌کنند که در نتیجه به نیروی متفاوتی نیز برای توقف احتیاج دارند به این صورت که سرعت دورانی چرخ‌های بیرونی بیشتر از چرخ‌های درونی است و در نتیجه برای توقف نیروی ترمز بیشتری را می‌طلبند که سیستم ترمز EBD این تقسیم متناسب نیرو بین چرخ‌ها را انجام می‌دهد و تعادل را در خودرو هنگام حرکت در پیچ‌ها برقرار می‌سازد.

 

3.هنگام حرکت در مسیرهای لغزنده(جاده‌های برفی و یخی)

 

کاربرد دیگر سیستم ترمز EBD در خودرو زمانی است که خودرو بر روی یخ و برف یا مسیر لغزنده حرکت کند. هنگامی که چرخ‌های خودرو بر روی آسفالت معمولی حرکت می‌کنند اصطکاک یکسانی بین چرخ‌ها برقرار است اما در شرایطی که جاده لغزنده است و یا جاده برفی و یخی است اصطکاک کمتری بین چرخ‌ها و سطح جاده وجود دارد که در صورت ترمز کردن، چرخ‌هایی که روی مسیر لغزنده قرار دارند برای توقف باید انرژی کمتری دریافت کنند زیرا اگر نیروی بیشتری به این چرخ‌ها وارد شود چرخ قفل شده و خودرو تعادل خود را از دست داده و از مسیر اصلی منحرف می‌شود.

در صورت به وجود آمدن شرایط فوق سیستم ترمز EBD نیروی متناسب با هر چرخ را در اختیار آن قرار می‌دهد و تعادل در حرکت خودرو برقرار می‌گردد.

 

جمع بندی نهایی

 

به صورت کلی باید گفت وجود سیستم ترمز EBD در شرایط جاده‌ای خطرناک و خاص و برای خودروهایی که مناسب حمل بار هستند بسیار کاربردی است‌ و تعادل خودرو را حفظ کرده و خودرو را در مسیر اصلی هدایت می‌کند و با تقسیم نیروی اصولی و صحیح بین چرخ‌ها مانع از انحراف آن می‌شود.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا