رپورتاژ

خط و خش روی خودروهای اجاره ای

خط و خش روی خودروهای اجاره ای

 

یکی از سوالات متداول اجاره خودرو این است که در صورت ایجاد خط و خش روی خودروهای اجاره ای چه باید کرد؟ این نوع حوادث ممکن است رخ بدهد. به طور مثال هنگام خروج از پارک ممکن است کمی خراش روی بدنه ایجاد شود. حتی ممکن است خودروی دیگری به ماشین شما برخورد کرده و آسیبی بزرگتری برای ماشین ایجاد کند. در این صورت شما چه وظیفه‌ای دارید و باید چه کنید؟ در این مقاله راجع به این موضوع صحبت کرده‌ایم که خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

انواع خط و خش روی ماشین

به صورت کلی دو نوع خط و خش می‌تواند روی ماشین‌ها ایجاد شود که عبارتند از:

 

1. خراش‌های شفاف

لایه یا روکش شفاف یک لایه بی‌رنگ و براق است که روی سطح رنگ خودرو کشیده می‌شود. این لایه علاوه بر افزایش زیبایی رنگ، از آن در برابر عوامل محیطی مانند خاک، آب، خورشید و غیره محافظت می‌کند و باعث می‌شود رنگ خودرو دوام بیشتری داشته باشد. اما گاهی اوقات روی این لایه شفاف نیز خط و خش ایجاد می‌شود که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • تماس با اجسام تیز یا سخت
  • شستشو با لوازم نامناسب
  • صادفات جزئی و موارد مشابه دیگر

خط و خش‌های روی لایه شفاف معمولاً با چشم دیده نمی‌شوند و فقط در زیر نور خاص یا با دقت زیاد قابل تشخیص هستند. این خط و خش‌ها به صورت حلقه‌ها، خمیدگی‌ها، خطوط عمودی یا افقی یا حتی لکه‌های سفید روی سطح خودرو دیده می‌شوند. برای تعمیر این نوع خط و خش، نیازی به اعمال پیچیده یا هزینه‌بر نیست. فقط با استفاده از چند مرحله ساده می‌توان سطح خودرو را به حالت اول برگرداند. البته با توجه به اجاره‌ای بودن ماشین، بهتر است این کار توسط متخصص کار انجام شود.

2. خراش‌های پرایمر

پرایمر یک لایه نازک و محافظ است که روی فلز خودرو قبل از رنگ زدن کشیده می‌شود. این لایه باعث می‌شود رنگ بهتر به فلز بچسبد و از زنگ زدگی فلز جلوگیری شود. خط و خشی که روی پرایمر ایجاد می‌شود یکی از بدترین نوع خط و خش‌هاست که احتمال ایجاد آن روی خودرو وجود دارد. اما دلیل بد بودن آنها چیست؟

دلیل آن است که در این حالت، هم لایه پرایمر و هم لایه رنگ و هم لایه شفاف که بالاتر گفتیم، آسیب دیده‌اند و فلز خودرو نیز قابل مشاهده شده است. این نوع خط و خش معمولاً نتیجه تصادف سخت یا تماس با اجسام بسیار تیز یا سنگین است.

خط و خش روی پرایمر برای سلامت بدنه خودرو خطرناک است. به این دلیل که ممکن است باعث زنگ زدگی فلز شود. اگر این زنگ‌زدگی درست نشود حتی ممکن است منجر به تخریب قطعات یا پانل‌های خودرو نیر شود. بنابراین لازم است که در سریع‌ترین زمان ممکن خودرو را تعمیر کنید. البته با توجه به اجاره‌ای بودن ماشین‌هایی که در این مقاله راجع به آنها صحبت می‌کنیم، کار تعمیر به سرعت و با اطلاع نماینده شرکت انجام خواهد شد.

 

خط و خش ماشین اجاره‌ای

همانطور که خواندید ایجاد خط و خش روی ماشین‌ها می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد. به طور مثال برخی از خط‌ها به قدری کوچک و ریز هستند که برای دیدن آنها باید دقت بسیار زیادی داشته باشیم. برخی دیگر نیز بزرگ هستند و حتی ممکن است رنگ آن قسمت از ماشین به کلی از بین ببرند. در این صورت شما وظیفه دارید که کارهای مربوط به رفع آن را انجام دهید.

به طور کلی، اگر روی ماشین اجاره‌ای خط بیفتد، باید با شرکت اجاره‌دهنده مانند کافه رنت تماس بگیرید و وضعیت را به آنها گزارش دهید. شرکت ممکن است بر اساس نوع و میزان خسارت، هزینه‌ای را از شما دریافت کند یا خودرو را تعویض کند. همچنین ضروری است که قرارداد اجاره‌نامه را بررسی کنید و مطلع شوید که چه نوع پوشش بیمه‌ای دارید و چه شرایطی برای تعمیرات در نظر گرفته شده است. البته تمامی این موارد هنگام ارائه مدارک لازم برای اجاره خودرو توسط شرکت مشخص می‌شود.

 

این مقاله رو حتما مطالعه کنید اطلاعات مفیدی رو بهتون میده

 

علت چشمک زدن علامت کلید در خودرو

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا