سایر قطعات و لوازم

مخزن باد کامیون چیست؟ + علائم خرابی

بررسی 10 مورد از مهمترین نشانه های خرابی مخزن باد کامیون

علائم خرابی مخزن باد کامیون : وسایل نقلیه که بار سنگین حمل می‌کنند، به سیستم ترمزی نیاز دارند که در لحظه بتواند در کاهش سرعت خودرو مؤثر باشد. سیستم ترمز بادی به نسبت نوع هیدرولیک، می‌تواند کار را در کامیون‌های بزرگ آسان‌تر کند. زیرا نیروی ترمز هیدرولیک به اندازه ترمز بادی نیست. بنابراین اهمیت سالم بودن مخزن باد کامیون در این است که به امنیت بیشتر ماشین‌های سنگین کمک می‌کند. در این پست قصد داریم به علائم خرابی مخزن باد کامیون بپردازیم تا ضمن مطالعه این مقاله، هرچه سریع‌تر برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام نمایید.

 

علائم خرابی مخزن باد کامیون

به‌عنوان راننده کامیون‌های سنگین که بارهای زیادی را حمل می‌کنید و کیلومترها در جاده‌ها و گاهی اوقات در شرایط سخت و خطرناک، در حال رانندگی هستید، باید از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل نمایید. بنابراین این مورد بسیار حائز اهمیت است که مخزن باد کامیون خود را بررسی کنید و ببینید آیا عملکرد مطلوب و مؤثری دارد یا خیر. باید مطمئن شوید که استانداردهای ایمنی در ساخت و کارکرد مخزن باد کامیون شما رعایت شده‌است. اکنون به مهم‌ترین علائم خرابی مخزن باد کامیون می‌پردازیم:

1-فشار پایین هوا

مواردی از جمله لغزش تسمه و ساییدگی می‌توانند منجر به کاهش فشار هوا شوند. به همین دلیل در عملکرد مخزن باد کامیون اختلال ایجاد می‌شود. فشار هوای استاندارد برای عملکرد مناسب مخزن باد کامیون بسیار ضروری است. مخزن باد کامیون باید میزان هوای ثابتی را ذخیره کند. اما یکی از مشکلات رایج آن، نشت هوا است. این نوع نشت می‌تواند باعث فشار کم در مخزن باد کامیون شود و در نتیجه تعمیرات گران‌قیمت یا اتلاف انرژی به همراه داشته‌باشد.

 

2-عملکرد شیر تخلیه

آب و رطوبت جمع شده در کف مخزن باد کامیون توسط شیر تخلیه به‌طور کامل تخلیه می‌شود. این شیر تخلیه در پایین مخزن باد کامیون قرار دارد. به دو روش خودکار و دستی نیز قابل تنظیم است. گاهی اوقات این قطعه دائماً کار می‌کند و به همین دلیل در کارکرد مخزن باد کامیون اشکال ایجاد می‌شود.

اگر نیاز به خرید مخزن باد کامیون داشتید، به لینک روبرو مراجعه نمایید >>> قطعات یدکی ماشین سنگین

 

3-خرابی فیلتر خشک‌کن

مخزن باد کامیون اغلب با مشکل جریان هوا مواجه است. فیلتر خشک‌کن هوای مخزن باد کامیون ممکن است دچار خوردگی و یا انسداد شود.

 

4-هوای گرم

اگر دمای هوای مخزن باد کامیون بالا رود می‌تواند یکی از علائم خرابی مخزن باد کامیون باشد. زیرا ممکن است به مرور موجب آسیب اساسی به آن شود.

 

5-شکستگی و ترک خوردگی

گاهی اوقات شکستگی و ترک خوردگی مخزن باد کامیون در عملکرد ضعیف آن مؤثر است.

 

6- رطوبت بیش از حد

مخزن باد کامیون به‌طور طبیعی باید تاحدی رطوبت داشته‌باشد. اما رطوبت بیش از اندازه می‌تواند عملکرد مخزن باد کامیون را به شدت تحت‌‌تأثیر قرار دهد. بنابراین ممکن است با کاهش کیفیت هوا، مخزن باد کامیون زنگ‌زده و فرسوده شود.

 

7-سروصدای عجیب

صدای ناگهانی و غیرعادی می‌تواند نشانه بروز اشکال در مخزن باد کامیون باشد. یکی از مهم‌ترین علائم خرابی مخزن باد کامیون این است که صدای آن به مرور زمان بلندتر می‌شود. در این شرایط باید خیلی فوری ماشین را خاموش کنید و با یک تکنسین ماهر تماس بگیرید تا مانع  آسیب به سایر بخش‌های خودروهای سنگین شوید.

 

8-لرزش و تکان خوردن

ایجاد ارتعاش و لرزش در مخزن باد کامیون یکی از علائم خرابی مخزن باد کامیون است.

 

9- اتصال الکتریکی

مخزن باد کامیون برای عملکرد صحیح نیاز به یک اتصال الکتریکی مطمئن و مستقیم دارد. بنابراین بروز مشکلاتی در سیستم برق خودرو ممکن است در کارکرد مخزن باد کامیون اخلال ایجاد کند. همچنین شما می‌توانید قطعی سیستم برق خودرو را با یک مولتی متر نیز بررسی نمایید. در واقع اگر منبع تغذیه موتور کمپرسور هوا دچار اشکال جدی شود، به مخزن باد کامیون آسیب وارد می‌کند.

 

10-نشت روغن

مواردی از جمله نشت روغن می‌تواند موجب از کار افتادن مخزن باد کامیون باشد. همچنین نشت روغن می‌تواند به بخش‌های دیگر مخزن باد کامیون نیز آسیب وارد کند. ممکن است روغن  وارد خطوط هوای کمپرسور شده شود و به بخش‌های خارج از مخزن باد کامیون نیز خسارت بزند. این روغن اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت هوا قرار بگیرد، ظاهر آن تغییر کرده و به رنگ شیری درمی‌آید. بنابراین هنگام بررسی روغن، از شفاف و یکنواخت بودن آن حتماً اطمینان حاصل کنید.

 

مخزن باد کامیون چگونه کار می‌کند؟

مخزن باد کامیون مسئول ذخیره هوای فشرده شده است. ابتدا باید رطوبت این هوای فشرده شده کاهش پیدا کند. به همین خاطر از فیلتر خشک کن عبور می‌کند. سپس از طریق مخزن باد کامیون به دو مخزن اولیه و ثانویه وارد می‌شود. مخزن اولیه مسئول ذخیره هوا برای سیستم ترمز اصلی است. همچنین مخزن ثانویه باید هوای فشرده مازاد را برای سیستم ترمز محور فرمان ذخیره ‌کند.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که در فصول سرد باید به‌طور مرتب مخزن باد کامیون را چک کنید. زیرا این امکان وجود دارد که روغن، آب و آلاینده‌ها در آن تجمع کرده و موجب یخ زدن و حتی ترکیدن مخزن باد کامیون شوند. همچنین باید از زنگ‌زدن مخزن باد کامیون نیز جلوگیری کنید تا به سایر قطعات خودروهای سنگین آسیب وارد نشود.

 

کاربرد مخزن باد کامیون در سیستم ترمز بادی

سیستم‌های ترمز بادی در انواع ماشین‌های سنگین از یک مخزن باد تشکیل شده‌اند. این مخزن انرژی مورد نیاز برای کاهش سرعت خودرو را در خود ذخیره می‌کند. بنابراین درصورت بروز هرگونه مشکلی، خودرو می‌تواند به موقع متوقف شود.

 

جمع ‎بندی

مخزن باد کامیون نوعی مخزن تحت فشار است که هوا را از کمپرسور دریافت می‌کند و آن را برای استفاده در آینده تحت فشار ثابتی نگه می‌دارد. همچنین در ابعاد مختلف براساس نوع و اندازه ماشین‌های سنگین و اغلب به‌صورت افقی و یا عمودی ساخته می‌شود. یکی از کاربردهای رایج مخزن باد کامیون، در سیستم ترمز بادی وسایل نقلیه سنگین است. زیرا در مخزن باد کامیون، از هوای فشرده شده برای کاهش سرعت خودروهای سنگین استفاده می‌شود.

بنابراین وسایل نقلیه سنگین در مواقع اضطراری و حساس، برای رانندگان قابل اعتماد خواهند بود. رانندگان نیز باید متناسب با اندازه ماشین سنگین خود اقدام به خرید نوع مناسب مخزن باد کامیون نمایند و با علائم خرابی مخزن باد کامیون خود آشنا باشند. به همین جهت این مقاله را به مسئله علائم خرابی مخزن باد کامیون اختصاص دادیم.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا