رپورتاژ

هنگام خرید ماشین دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

این سوال اغلب افرادی است که قصد خرید خودروی کارکرده را دارند. چون ماشین قبلا توسط شخصی دیگری استفاده شده، پیش از معامله باید به برخی نکات توجه داشته باشید تا در آینده دچار مشکلاتی مانند تعمیرات پیاپی نشوید. مثلا اگر قصد خرید خودرو 206 کارکرده را دارید، باید به بخش های مختلف آن از جمله سپر عقب 206 یا بدنه، شاسی و… توجه کنید تا دچار آسیب یا خرابی نباشند.

برای خرید ماشین دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟ هر چه مالک خودرو نسبت به نگهداری آن در برابر آسیب های مختلف مانند دشمن رنگ ماشین یا صدمات ناشی از تصادف مراقبت بیشتری کرده باشد، حتی با سال ها استفاده، ظاهر و عملکرد آن دچار مشکل نخواهد شد. فاکتورهایی مانند سال ساخت، رنگ، کارکرد بر حسب کیلومتر و… در قیمت نهایی ماشین کار کرده تاثیرگذار هستند.

 

جامع ترین راهنمای خرید خودرو کار کرده

در ادامه نکاتی مختلفی را به عنوان راهنمای خرید ماشین دست دوم در اختیارتان می گذاریم. کافیست به همین نکته ها توجه داشته باشید تا حرفه ای ترین و بهترین خودرو را بخرید:

 

بررسی رنگ ماشین دست دوم

شاید برای کسانی که سررشته ای در زمینه خرید خودرو نداشته باشند، رنگ خیلی با اهمیت تلقی نشود؛ اما رنگ ها اهمیت بسیار زیادی در تعیین قیمت خودروها دارند. مثلا اگر درب یک خودروی 206 رنگ شود، تا 20 میلیون تومان از قیمت آن کاسته خواهد شد. همچنین اگر درب یک خودروی هیوندای سانتافه را رنگ کنید، خسارتی 60 میلیون تومانی به خودروتان وارد کرده اید.

بنابراین اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید، در اولین مرحله به رنگ آن توجه داشته باشید. اگر خودرو بدون رنگ باشد، ارزش بالایی برای خرید دارد.

 

توجه به بدنه و شاسی خودرو بر طبق نظر کارشناس

نکات و مسائلی در بدنه خودرو وجود دارند که باید به آنها حین خرید توجه داشته باشید که از جمله آنها می توان به تعویض گلگیر، تعویض کاپوت، وجود ترک، فرورفتگی، زنگ زدگی و… اشاره کرد.

شاسی قسمتی از ماشین است که سایر قسمت ها روی آن سوار می شوند؛ بسیاری از کارشناس ها توصیه می کنند که این بخش از خودرو از جنس فولاد باشند! شاسی باید قدرت بالایی در تحمل وزن داشته باشد و میزان لرزش ها را به حداقل برساند. بنابراین قبل از خرید خودرو حتما به سلامت شاسی ها توجه کنید. شاسی نباید ضربه خورده یا کج شده باشد.

 

کارکرد خودرو بر حسب کیلومتر

در راهنگای خرید خودرو دست دوم توصیه می کنیم به سراغ ماشین هایی بروید که فقط تا 20 کیلومتر در سال رانندگی داشته اند؛ خودروهایی با رانندگی بیشتر از این میزان، ارزش خرید کمتری دارند.

هر چند برخی سودجویان قبل از فروش خودرو کیلومتر آن را دستکاری می کنند، اما توجه به این قسمت در کنار دیگر مولفه ها کمکتان می کند تا نسبت به سلامت خودرو دیدگاه بهتری پیدا کنید.

 

رنگ دود خروجی از اگزوز ماشین

معمولاً از اگزوز دود سیاه، سفید یا آبی خارج می شوند. اما آیا می دانید هر کدام از آنها نشانه چه مشکلی هستند؟

  1. رنگ سفید: این مشکل معمولا در فصل زمستان یا پاییز رخ می دهد. زمانی که آب در لوله اگزوز است و خودروتان را پارک کرده اید، به محض روشن شدن خودرو، لوله اگزوز گرم خواهد شد و سپس میعان را بخار می کند. این بخار به رنگ سفید از لوله اگزوز خارج می شود. نشت مایع خنک کننده، قاطی شدن آب و روغن و … سایر دلایل سفید شدن دود خروجی لوله اگزوز هستند.
  2. دود آبی: اگر موتور خودروتان روغن زیادی بسوزاند، از لوله اگزوز آن دود آبی خارج می شود. بنابراین باید اجزای موتور، روغن زیاد این قطعه و … را بررسی کنید.
  3. دود سیاه: معمولا دود سیاه از اگزوز به دلیل اضافه کردن سوخت زیاد توسط انژکتور یا عدم توانایی سوپاپ ورودی در تامین هوای کافی خارج می شود.

 

4 نکته مهم مربوط به قولنامه ماشین دست دوم

علاوه بر نکات مهم فنی که باید در حین خرید ماشین دست دوم به آنها توجه داشته باشید، برخی نکات قولنامه ای نیز هستند که در نظر گرفتن شان خالی از لطف نیست. این نکات عبارت هستند از:

 

درج کامل مشخصات خودروی خریداری شده در قولنامه

شما باید حتما نکاتی مثل نوع سوخت مصرفی، رنگ ماشین، ابزارآلات مختلف تعبیه شده بر روی خودرو، مدل، سال تولید و … را حتما در قولنامه به صورت دقیق ذکر کنید.

 

درج قیمت و تاریخ دقیق

حتما در قولنامه قیمت خریداری شده خودرو را ذکر کنید تا در آینده مشکلی بین خریدار یا فروشنده به وجود نیاید.

زمان دقیق تحویل خودرو را نیز درج کنید.

 

ارائه مدارک

ارائه مدارکی مثل گواهی عدم خلافی، کارت سوخت، معاینه فنی خودرو، بیمه خودرو و … در حین قولنامه کردن ماشین اهمیت زیادی دارد.

 

تعویض پلاک خودرو

در حین خرید خودرو حتما باید برای تعویض پلاک ماشین اقدام کنید و مدارک مربوط به آن را نیز ارائه دهید.

 

چه نکاتی برای خرید خودروی کارکرده اهمیت دارد؟

به عنوان راهنمای خرید خودرو کارکرده در ادامه نکته های مهمی را می گوییم که در خرید کمکتان می کنند:

 

خرید از منابع معتبر

فروشگاه ها و نمایشگاه های دارای اتحادیه و پروانه کار بهترین گزینه برای خرید ماشین دست دوم هستند. این مراکز به صورت قانونی فعالیت می کنند و خودرو را به فروش می رسانند.

اگر قصد خرید ماشین دست دوم به صورت آنلاین از فروشگاه ها و اپلیکیشن های مختلف را دارید، در وهله اول حتما به اصالت ماشین و فروشنده آن توجه کنید؛ چون برخی از سودجویان با استفاده از اپلیکیشن ها خودرو را به چند نفر می فروشند که این باعث بروز مشکلات جدی برایتان می شود.

 

توجه به نرخ بیمه

به نرخ بیمه ماشینی که قصد خرید آن را دارید، توجه کنید. مثلا برای برخی خودروها باید نرخ بیمه بیشتری بپردازید. در این زمینه حتما از یک کارشناس حرفه ای کمک بگیرید تا خودرویی با نرخ بیمه مناسب را بیابید.

 

در نظر گرفتن هزینه ها

هر چقدر هزینه بیشتری بپردازید، خودروی باکیفیت تری می خرید؛ البته به شرطی که خریدتان را آگاهانه انجام دهید. بنابراین میزان دقیق بودجه تان را در نظر بگیرید و با توجه به آن به سراغ فروشگاه ها، نمایشگاه ها، اپلیکیشن های فروش ماشین دسته دوم و… بروید و خودرویی متناسب با بودجه تان بیابید.

 

کلام آخر؛ خرید ماشین دست دوم، به صرفه اما پرچالش!

به دلیل افزایش سرسام آور قیمت خودروهای صفر، بسیاری از خریداران به بازار فروش ماشین های کار کرده روی آورده اند. اما در کنار هزینه مناسب، باید به فکر چالش های آن، از معامله تا مخارج تعمیرات، هم باشید! هنگام خرید ماشین دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟ از مهم ترین موارد می توان به سال ساخت، رنگ، آسیب های وارده به شاسی و بدنه بر اثر تصادفات، کارکرد بر حسب کیلومتر و عملکرد صحیح موتور اشاره نمود. در این زمینه حتما با کارشناس حرفه ای مشورت نمایید تا مجبور نشوید برای خرابی های پی در پی هزینه کنید.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا