تعویض روغن گیربکس برای بالا بردن میزان بازدهی اتومبیل بسیار مورد توجه قرار میگیرد. از آن به عنوان روغن جعبه دنده یا واسکازین نیز یاد میشود. به راحتی از نام آن میتوان دریافت که محل استفاده از این روغن در جعبه دنده ( گیربکس) است. یکی از تفاوتهای مهم روغن گیربکس با روغن موتور، میزان چگالی آن است.
این روغن از چگالی بیشتری برخوردار بوده و اصطلاحا گرانروی بالایی دارد. تعویض آن در فواصل زمانی معین سبب میشود تا استهلاک خودرو به طور قابل توجهی کاهش یابد. این ماده خاصیت لغزندگی داشته و سبب میشود تا قسمتهای متحرک جعبه دنده، راحتتر و روانتر کار کنند. در خودروهایی که مجهز به جعبه دنده خودکار یا همان اتوماتیک هستند، این روغن از بالارفتن حرارت در قطعات جلوگیری خواهد کرد، در واقع نقش خنک کننده را نیز برعهده دارد. با ادامه این مقاله از سایت اینفویدک با ما همراه باشید.
تعویض روغن گیربکس با باز کردن پیچ کارتل
یکی از روشهای رایج برای تعویض روغن جعبه دنده، باز کردن پیچ کارتل است که دقیقا در زیر مخزن آن قرار داد. از آن به عنوان پیچ ( شیر) تخلیه نیز یاد میشود. برای این منظور لازم است تا اتومبیل به چاله سرویس برده شود. تکنسین سینی بزرگی را زیر خودرو قرار داده و سپس پیچ کارتل را باز میکند، به این ترتیب روغن گیربکس خارج خواهد شد.
بسیاری از تکنسینهای مکانیک این روش را برای تعویض روغن گیربکس مناسب نمیدانند. چرا که بر این باور هستند روغن به طور کامل از مخزن خارج نخواهد شد. از تمام حجم روغن جعبه دنده، حدود 50 درصد آن در کارتل وجود دارد. در این حالت روغن تازه با باقیمانده روغن کارکرده، ترکیب خواهد شد و به این ترتیب از ماهیت شیمیایی آن کاسته میشود.
این امر در نهایت میزان بازدهی اتومبیل را کاهش خواهد داد. همچنین در بسیاری از اتومبیلهای مدرن، با باز کردن پیچ کارتل امکان تخلیه روغن گیربکس وجود ندارد. بنابراین شاید بهتر باشد از روشهای دیگری برای این تخلیه این روغن بهره برده شود.
همچنین بخوانید : روغن موتور خودرو چیست ؟
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه ساکشن
برای این منظور روشهای مختلفی وجود دارد که از آن جمله میتوان به دستگاههای هوشمندی که برای همین هدف طراحی شدهاند، اشاره کرد. با استفاده از آنها به راحتی میتوان روغن قدیمی گیربکس را تخلیه و روغن جدید را تزریق کرد. از این دستگاهها به عنوان ساکشن، دستگاه شستشوی گیربکس، دستگاه تزریق روغن گیربکس و دستگاه ATF نیز یاد میشود.
این دستگاه دارای قطعات مختلفی است که از آن جمله میتوان به صفحه نمایش،شلنگ ، فیلتر و مخازن آن اشاره کرد. به طور کلی برای آن دو مخزن طراحی شده است. یکی از آنها به روغن تازه اختصاص داشته و دیگری برای جمعآوری روغن کارکرده.
همچنین این دستگاه دارای دو شلنگ ( رابط) است. یکی از آنها به خنک کننده جعبه دنده و دیگری دقیقا به گیربکس متصل خواهد شد. با روشن شدن دستگاه، روغن کارکرده از طریق رابطها، از مخزن روغن در اتومبیل خارج شده و به سمت دستگاه هدایت میشود. برای بالا بردن طول عمر دستگاه، در مسیر روغن کارکرده، فیلتری تعبیه شده است. به این ترتیب مقداری از ناخالصیهای روغن کارکرده، قبل از انتقال به دستگاه گرفته خواهد شد.
در مرحله بعدی لازم است تا دمای روغن کارکرده و جدید با یکدیگر سازگار شوند. برای این منظور به کمی زمان نیاز خواهید داشت. در مرحله آخر نیز روغن جدید از طریق رابطها به اتومبیل تزریق خواهد شد.
مزایای تعویض روغن با دستگاه ساکشن
با استفاده از دستگاه ساکشن، روغن جعبه دنده به طور کامل تخلیه خواهد شد. همچنین این دستگاه رسوبات را نیز جذب خواهد کرد. این دستگاهها به صورت تمام اتوماتیک و دستی طراحی شدهاند.
با استفاده از دستگاه امکان شستشوی گیربکس نیز وجود دارد.
در طی آن مراحل تخلیه روغن و تزریق روغن تازه به خوبی قابل مشاهده و کنترل است.
آیا می توان از روغن گیربکس دستی بجای اتوماتیک استفاده کرد؟
برای جعبه دندههای اتوماتیک و دستی از روغن گیربکسهای متفاوتی استفاده خواهد شد. این امر به نوع عملکرد آنها باز میگرد. روغن گیربکسهای اتوماتیک و دستی از نظر غلظت و چگالی با یکدیگر متفاوت هستند. شاید بپرسید آیا میتوان از آنها بجای دیگر استفاده کرد؟ گاهی اوقات میتوانید از روغن گیربکس اتوماتیک در انواع دستی استفاده کنید. اما از انواع دستی نمیتوانید در جعبه دندههای اتوماتیک بهره ببرید.
اساس تعویض این روغن در همه خودروها یکسان است. با این حال هر اتومبیلی دارای ویژگیهای خاصی است و این امر سبب میشود در جزییات کمی با هم تفاوت داشته باشد. بهرحال اگر میخواهید از بروز آسیبهای جدی به خودرو جلوگیری شود، لازم است در فواصل زمانی معین اقدام به تعویض روغن نمایید.
زمان تعویض روغن گیربکس دستی
با گذشت زمان روغن گیربکس دچار آلودگی خواهد شد، به همین دلیل خاصیت خود را از دست خواهد داد. این امر سبب باعث کاهش کارایی قطعات اتومبیل میشود. زمان تعویض روغن جعبه دنده به دستی یا اتوماتیک بودن آن بستگی دارد. در اتومبیلهایی که مجهز به جعبه دنده دستی هستند، این موضوع تا حدود زیادی به دیسک و کلاچ بستگی خواهد داشت.
به همین دلیل توصیه میشود همزمان با چک کردن دیسک و کلاچ، به سراغ تعویض روغن جعبه دنده نیز بروید. به طور کلی بهتر است پس از پیمودن 65 تا 80 هزار کیلومتر، به تعمیرگاه مراجعه کرده و دیسک و کلاچ را بررسی کرده و در کنار آن روغن گیربکس را نیز کنترل و تعویض نمایید.
البته با مشاهده برخی علائم نیز میتوانید زمان تعویض آن را مشخص نمایید. از جمله آنها به موارد زیر اشاره شده است:
- تغییر رنگ روغن
- تغییر بوی روغن
- سرو صداهای نامتعارف و غیر طبیعی هنگام تعویض دنده
زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
تعویض روغن گیربکس در اتومبیلهای اتوماتیک از اهمیت ویژهای برخوردار است. این روغن صرفا عاملی برای روانکاری قطعات نیست بلکه باعث کاهش دما در قطعات نیز خواهد شد. به همین دلیل توصیه میشود پس از پیمودن هر 60 هزار کیلومتر برای کنترل و تعویض آن اقدام نمایید.
از آنجا که اتومبیلها دارای ویژگیهای خاصی هستند، شاید بهتر باشد در این زمینه به دفترچه راهنما مراجعه نمایید. سازندگان و طراحان اتومبیل اطلاعات مفیدی در رابطه با زمان تعویض روغن گیربکس و نوع روغن در اختیار شما قرار خواهند داد.
همچنین خواندن مقالات زیر توصیه می شود :