رپورتاژ

بررسی عملکرد و ویژگی های روغن کمپرسور

روغن کمپرسور، نوعی روانکار با ترکیبات خاص و روغن پایه معدنی یا سنتتیک است که برای روانکاری انواع کمپرسور ها طراحی می شود. از انواع این روغن مانند روغن کمپرسور باد، به دلیل عملکرد خوب در روانکاری، خنک کاری و آب بندی، در دستگاه های صنعتی دارای کمپرسور استفاده می شود.

 

ویژگی های روغن کمپرسور

روغن کمپرسور، به دلیل شرایط کاری سخت کمپرسور ها باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا عملکرد بهینه تجهیزات را تضمین کند. در ادامه به برخی از ویژگی های این روغن می پردازیم:

  • ویسکوزیته مناسب: ویسکوزیته این روغن با دمای کمپرسور و بارگذاری آن متناسب است. ویسکوزیته کم باعث کاهش اصطکاک شده اما به قدر کافی از قطعات محافظت نمی کند. ویسکوزیته زیاد نیز باعث افزایش اصطکاک و تولید حرارت می شود.
  • پایداری حرارتی بالا: این روغن صنعتی، در برابر دماهای بالا مقاوم است. برای کمپرسور هایی که در دمای بالا فعالیت می کنند، این ویژگی اهمیت بالایی دارد.
  • پایداری اکسیداسیون بالا: روغن های کمپرسور در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده و عمر مفید بالایی دارند. اکسیداسیون روغن باعث تشکیل رسوب و کاهش عملکرد روغن می شود.
  • قابلیت جدا شدن از آب: به دلیل احتمال نفوذ رطوبت در کمپرسور ها، این روغن باید به خوبی از آب جدا شده تا باعث کاهش عمر روغن نشود.
  • ضد کف: حباب های هوا یا کف، باعث کاهش راندمان کمپرسور و ایجاد صدا خواهند شد، به همین دلیل روغن های کمپرسور با خاصیت ضد کف طراحی می شوند.
  • پایداری شیمیایی: به دلیل احتمال وجود مواد شیمیایی در داخل کمپرسور ها، روغن های کمپرسور برابر مواد شیمیایی،مقاوم ساخته می شوند تا به مرور زمان، خواص آن ها دچار تغییر نشود.
  • نقطه ریزش پایین: پایین ترین دمایی که روغن سیالیت خود را حفظ می کند، نقطه ریزش می گویند. برای کمپرسور هایی که در مناطق سردسیر فعالیت دارند، این ویژگی اهمیت زیادی دارد.
  • نقطه اشتعال بالا: دمایی که روغن در آن مشتعل می شود را نقطه اشتعال می گویند. روغن کمپرسور دارای نقطه اشتعال بالا می باشد تا خطر آتش سوزی را کاهش دهد.

 

انواع روغن های کمپرسور

روغن های کمپرسور به لحاظ نوع روغن پایه به سه دسته روغن های معدنی، سنتتیک و نیمه سنتتیک تقسیم بندی می شوند. روغن های معدنی از نفت خام به دست آمده و به دلیل قیمت مناسب، رایج ترین نوع روغن های کمپرسور هستند. همچنین روغن های سنتتیک در آزمایشگاه ها ساخته می شوند و خواص بهتری مانند مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و پایداری حرارتی زیاد، نسبت به نوع معدنی دارند.

 

انواع روغن کمپرسور از لحاظ کاربرد

روغن های کمپرسور، برای هر سیستم و تجهیزات باید خواص متفاوتی داشته باشند تا نیاز های تجهیزات را فراهم کرده و در برابر فشار های وارد شونده به قطعات، مقاوم باشند. در ادامه برخی از انواع روغن کمپرسور را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • روغن کمپرسور باد یا هوا: از روغن کمپرسور باد برای روانکاری کمپرسور های هوایی، در صنایع مختلف استفاده می شود. این روغن مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و تشکیل رسوب دارد.
  • روغن کمپرسور برودتی: از این روغن ها در سیستم های تبرید و تهویه مطبوع استفاده می شود. روغن کمپرسور برودتی باید دارای نقطه ریزش پایین و پایداری حرارتی بالا باشد.
  • روغن کمپرسور صنعتی: روغن کمپرسور صنعتی در صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن ها باید مقاومت بسیار بالا در برابر فشار و دما داشته باشند.

 

روغن کمپرسور اسکرو

بررسی عملکرد و ویژگی های روغن کمپرسور - تصویر 2

روغن کمپرسور اسکرو، نوعی روغن کمپرسور هوا است که مخصوص کمپرسور های اسکرو طراحی و تولید می شود. این کمپرسور ها به دلیل فشار کاری بالا نیاز به روغنی باکیفیت و مقاومت بالا نیاز دارند. روغن کمپرسور اسکرو به دلیل ویسکوزیته مناسب، پایداری حرارتی بالا و پایداری اکسیداسیون بالا، کار روانکاری و خنک کاری را به خوبی در کمپرسور های اسکرو انجام می دهد.

 

روغن کمپرسور رفت و برگشتی

روغن کمپرسور رفت و برگشتی نوعی روغن کمپرسور صنعتی است که به طور ویژه برای کمپرسور های رفت و برگشتی (پیستونی)، طراحی و تولید می شود. این روغن صنعتی به دلیل شرایط کاری سخت، تنوع گاز ها و وجود آب و آلودگی، دارای ویژگی های خاصی است تا در برابر این عوامل مقاومت لازم را داشته باشد. در ادامه به برخی از ویژگی های روغن کمپرسور رفت و برگشتی اشاره می کنیم:

  • پایداری حرارتی بالا
  • پایداری اکسیداسیون بالا
  • قابلیت جداشدن از آب
  • ضد سایش
  • ضد کف
  • سازگاری با مواد آب بندی

 

استاندارد روغن کمپرسور

برای اطمینان از کیفیت و عملکرد روغن، ملاک هایی برای استاندارد روغن کمپرسور در نظر گرفته شده است تا تضمین کیفیت، ایمنی و همچنین تطبیق با انواع کمپرسور ها را مورد بررسی قرار دهد. در ادامه به برخی از استاندارد های روغن کمپرسور می پردازیم:

  • ISO: سازمان بین المللی استاندارد سازی یا ISO، استاندارد های مختلفی را برای روغن های صنعتی مانند استاندارد روغن کمپرسور، تدوین کرده است.
  • ASTM: انجمن بین المللی آزمایش و مواد یا ASTM، روش های آزمایش و استاندارد های مختلفی برای روغن های صنعتی تعیین کرده است.

در استاندارد های روغن کمپرسور، ویژگی های مختلفی مانند ویسکوزیته، نقطه ریزش، نقطه اشتعال، عدد اسیدی و مواد افزودنی مورد بررسی قرار می گیرند.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع روغن کمپرسور، می توانید به سایت شرکت فیدار اویل با آدرس “fidaroil.com” مراجعه کنید. fidaroil تمامی محصولات خود را مانند گریس صنعتی و ضد یخ، با تضمین اصالت و کیفیت ارائه می دهد.

پایین محتوا

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا