خودروهای سواریرپورتاژ

مشخصات فنی خودرو سهند s

چند سالی است که شرکت سایپا با تولید محصولاتی مثل پراید، تیبا، کوییک و ساینا، بخش بزرگی از بازار خودروهای اقتصادی را مال خود کرده است. این شرکت حالا در جدیدترین برنامه خود، از خودرو «سهند» رونمایی کرده که ادامه‌دهنده راه دیگر سدان‌های اقتصادی سایپا است.

سایپا پس از مدتی با واگذاری امور مربوط به سهند به شرکت پارس خودرو – به عنوان زیر مجموعه سایپا – بلندپروازی‌هایی برای سهند دارد و امیدوار است تا بتواند خاطرات خوب کوییک را با این ماشین تکرار کند.

در این مطلب به سراغ این جدیدترین محصول سایپا رفته‌ایم و می‌خواهیم بررسی کنیم که سهند چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد و با توجه به قیمتی که دارد ارزش خرید آن چقدر است؟ با ما همراه باشید.

معرفی خودرو سهند پارس خودرو

اتومبیل‌های اقتصادی که سایپا در این سال‌ها با نام‌های مختلف به بازار عرضه کرده، در واقع همگی فیس‌ لیفتی از پراید هستند و روی همان پلتفرم سوار شده‌اند. ابتدا تیبا معرفی شد و بعدا ساینا به عنوان فیس لیفت تیبا عرضه شد.

حالا هم سهند به میدان آمده که خود به نوعی فیس لیفت ساینا به شمار می‌رود و به همین خاطر بسیاری از منتقدین خودرو سهند را نسل سوم از خانواده تیبا تلقی می‌کنند.

سایپا بر اساس سیاست‌های جدید خود، تولید سهند را به پارس خودرو سپرده و به همین خاطر لوگو سایپا از روی این ماشین حذف و لوگو پارس خودرو جایگزینش شده است.

نکته جالب آن‌که در بازاری که پژو 405 و سمند دیگر در خط تولید قرار ندارند، تولید ساینا S با استانداردهای جدید نیز در کنار سهند S در سایپا برای مدتی ادامه خواهد یافت و همه این‌ها نشان می‌دهند که عزم این گروه خودروسازی برای گرفتن سهم بیشتری از بازار جدی است.

بررسی طراحی ظاهری سهند

بررسی طراحی ظاهری سهند

سهند روی همان پلتفرم معروف X200 سایپا سوار شده که پیش از این در تیبا، ساینا و کوییک دیده می‌شد. در نتیجه خیلی انتظار نوآوری در طراحی بدنه آن نداریم، اما به هر حال ویژگی‌های مثبتی در ظاهر این ماشین دیده می‌شود که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست.

در جلوی خودرو، جلوپنجره مشکی رنگ سایز بزرگ که از طرفین به چراغ‌های کشیده و تیز متصل شده، هارمونی مناسبی دارد. مه‌شکن‌ها نیز ابعاد مناسبی دارند و هماهنگی‌شان با بقیه اجزا مناسب است. وجود خطوط حجم‌دهنده روی کاپوت نیز به القاء حس اسپرت کمک می‌کنند.

سهند در کناره‌ها اما کاملا مشابه ساینا و تیبا است و به جز رینگ‌های جدید آلیاژی، تفاوت از نمای بغل با برادران بزرگ‌ترش ندارد. در نمای عقب ماشین نیز چراغ‌های کشیده و باریک که بخشی از آن روی صندوق هم آمده است، بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند. لوگوی پارس خودرو و نام سهند هم درست وسط درب صندوق عقب به چشم می‌خورند.

در مجموع به سهند S از نظر طراحی ظاهری نمی‌توان نمره عالی داد چون با استانداردهای روز دنیا – و حتی با استانداردهای ماشین‌های چینی – فاصله زیادی دارد. منتهی تفاوت‌هایی نسبت به ساینا S در آن دیده می‌شود که به افزایش جذابیت ظاهری آن کمک شایانی کرده‌اند.

فضای داخلی سهند پارس خودرو

نمای داخلی خودرو سهند بسیار مشابه خودرو سایپا اطلس است، به طوری که اگر بیرون این دو خودرو را نبینید، تشخیص این‌که سوار چه خودرویی شده‌اید دشوار خواهد بود.

سایپا برای آن‌که نشان دهد با خودرویی بهتر از ساینا و کوییک طرف هستید، متریال باکیفیت‌تری در سهند استفاده کرده، هر چند که وضعیت کلی اجزای به کار رفته داخل کابین همچنان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

البته در بخش‌های نزدیک به سرنشینان از پلاستیک نرم به جای پلاستیک خشک استفاده شده که در همین حد هم جای شکرش باقی است. تریم دو رنگ موجود در فضای داخلی نیز حس خوبی به سرنشینان منتقل می‌کنند.

همه تیپ‌های سهند فرمان دی کات دارند که در کنار کیلومتر شمار آنالوگ اما اسپرت ماشین، ترکیب قابل قبول و جذابی ایجاد کرده‌اند. در نسخه‌های فول آپشن (یعنی تیپ 2) مانیتور 7 اینچی و همینطور روکش چرم و پارچه درون ماشین به چشم می‌خورد.

در مجموع فضای داخلی سهند S بهبود چشمگیری نسبت به ساینا و کوییک دارد و هارمونی آن نیز مناسب است. تنها ای کاش کیفیت متریال به کار رفته در این فضا بیشتر بود و کمی بیشتر به جزئیات توجه می‌شد تا به عنوان یک خودرو اقتصادی می‌توانست از این نظر نمره بهتری هم کسب کند.

مشخصات فنی سهند s

مشخصات فنی سهند s

ظاهرا سایپا قصد ندارد از موتور M15  دست بکشد و بعد از تیبا، ساینا و کوییک، حالا نوبت سهند است که از این موتور 8 سوپاپ از رده خارج بهره‌مند شود! البته در سهند پارس خودرو این موتور با کد کد شناسایی M15GSI ارائه شده که 3 اسب بخار قدرت و 10 نیوتن متر گشتاوری بیشتری را به اتومبیل می‌دهد.

در حال حاضر همه نسخه‌های عرضه‌شده سهند S به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز هستند و هنوز خبری از سهند اتوماتیک با گیربکس CVT نیست. جزئیات مشخصات فنی سهند s را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

موتور

4 سیلندر 8 سوپاپ

حجم موتور

1.5 لیتری

حداکثر قدرت

90 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

137 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه

گیربکس

5 سرعته دستی

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

شتاب 0 تا 100

13 ثانیه

حداکثر سرعت

172 کیلومتر در ساعت

استاندارد آلایندگی

یورو 5

مصرف سوخت ترکیبی

7 لیتر در 100 کیلومتر

جزئیات بیشتر در مورد مشخصات فنی سهند s و امکانات آن را در لینک زیر مشاهده کنید:

https://khodro45.com/saipa-sahand/

امکانات سهند s

امکانات سهند S تا حدودی با توجه به تیپ آن تغییر می‌کند. بر اساس کاتالوگی که سایپا از این خودرو منتشر کرده، در حال حاضر سهند در دو تیپ یک و دو عرضه می‌شود که هر یک از آن‌ها از امکانات زیر برخوردارند:

نوع تیپ

تیپ یک

تیپ دو

سنسور باد

سنسور عقب

چراغ اتولایت

چراغ دی لایت

چراغ بدرقه

دزدگیر درب‌های جانبی

فرمان هیدرولیک دی کات

تهویه نیمه اتومات

خروجی 12 ولت برای شارژ موبایل

ایزوفیکس صندلی

تنظیم صندلی 6 حالته راننده (دستی)

تنظیم صندلی 4 حالته شاگرد (دستی)

چراغ هشدار ترمز اضطراری

2 ایربگ

کنترل کشش و پایداری

کنترل حرکت در سربالایی

آینه جانبی برقی

آینه جانبی تاشو برقی

گرمکن آینه جانبی

دکمه کنترلی فرمان

صندلی چرم و پارچه

سانروف

مانیتور 7 اینچی

دوربین عقب

آنتن سقفی کوسه‌ای

بلندگو عقب 2 عدد

رقبای سهند S

رقبای سهند S

با توجه به مشخصات سهند s و قیمتی که برای آن پیش‌بینی می‌شود، به جز ساینا s که با توجه به ادامه تولیدش رقیب مستقیم سهند خواهد بود، خودرو اطلس که دیگر خودرو جدید سایپا است و چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به سهند دارد، رقیب جدی سهند تلقی خواهد شد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که با توجه نمای جدیدتر و امکانات بیشتر، سهند S به راحتی بتواند رانا پلاس را علی‌رغم مشخصات فنی بهتری که دارد، کنار بزند.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا