قطعات برقی و الکتریکی

نشانه های خرابی دینام تویوتا

نشانه های خرابی دینام تویوتا

 

دینام قلب تپنده‌ی سامانه‌ی تغییر دهنده‌ی الکتریکی شماست. کارکرد آن تولید نیرو برای تامین نیازهای سامانه‌های الکتریکی خودروی‌تان است. زمانی که خودروی شما حرکت می‌کند، این دینام است که پیوسته کار می‌کند و تنها زمانی از کار می‌ایستد که شما موتور خودرو را خاموش کنید. در نهایت این دینام سخت کوش نشانه‌های فرتوت شدنش را عیان خواهد کرد و شما به تعمیر دینام محتاج خواهید شد. در این نوشته به بررسی نشانه های خرابی دینام تویوتا می پردازیم.

 

نشانه‌های مورد نیاز جهت تعمیر دینام تویوتا

دلایل خرابی دینام تویوتا و باتری کهنه

باتری کهنه

 

یکی از نشانه‌های احتمالی دینام ضعیف در خودروهای تویوتا، باتری کهنه است. اگر عمر باتری شما زیر سه سال است و کهنه شده، احتمالا علت اصلی همان دینام است. دینام وظیفه‌ی شارژ کردن باتری شما را دارد. در شرایط عادی نیروی مورد نیاز برای روشن کردن موتور توسط باتری و سرپا نگهداشتن سامانه‌ی الکتریکی توسط دینام انجام خواهد شد.

هنگامی که دینام شما شروع به ضعیف شدن می‌کند، توان تولید شده‌ی آن کمتر خواهد شد. این فرآیند ممکن است حتی قبل از عیان شدن، مدتی زمان ببرد زیرا دینام ظرفیتی مازاد برای نیروی الکتریکی دارد. اما مشکل زمانی بروز می‌کند که دینام دیگر توانایی تامین نیازهای الکتریکی خودروی شما را ندارد. سامانه‌ی الکتریکی نیروی کمتری دریافت خواهد کرد و دینام قادر نخواهد بود باتری شما را کاملا شارژ کند. بدون شارژ شدن مداوم، باتری‌تان از بین خواهد رفت.

 

همچنین بخوانید : دینام چیست ؟

 

 آسیب در سیم‌کشی

 

وقتی دینام تویوتا الکتریسیته را تولید می‌کند، لازم است آن را در سامانه‌های مورد نیاز به جریان اندازد. این وظیفه بر عهده‌ی شبکه‌ای از سیم‌ها و کابل‌هایی است که برای انتقال نیرو در سراسر خودروی شما پخش شده‌اند. محیط داغ و پرتلاطم موتور شما محل راحتی برای سیم‌کشی الکتریکی نیست. کابل‌ها و سیم‌ها با لایه‌های ضخیم عایق پلاستیکی و پوسته‌های اضافی لاستیکی محافظت شده‌اند.

 

سیم‌کشی خودروی شما مانند همه‌ی سیم‌کشی‌های مشابه خود ممکن است خراب یا کهنه شود. سیمی که خراب شده نمی‌تواند الکتریسیته را منتقل کند و این باعث خاموشی اجزایی می‌شود که به آنها نیرو می‌رسانده. با این حال دینام به ارسال نیرو از درون سیم خراب ادامه می‌دهد تا اینکه عایق بسوزد. اگر بوی سوختگی حس می‌کنید، این یعنی سیم‌کشی خودروتان دچار آسیب شده.

نشانه های خرابی دینام تویوتا و چراغ هشدار باتری

چراغ هشدار باتری

 

چراغ هشدار باتری نمایانگر سامانه‌ی تولید الکتریکی خودروی شماست. این چراغ به حسگرهایی که دینام، باتری و اتصالات الکتریکی را پایش می‌کنند متصل است. این حسگرها مدام درحال ارسال اطلاعات مربوطه به رایانه‌ی خودروتان هستند؛ رایانه‌ای که بر مبنای این اطلاعات تصمیم‌گیری می‌کند.

زمانی که دینام سرحال است، 14.5 ولت نیرو تولید می‌کند. این قطعه زیر بار حداکثری باز هم تقریبا 13.5 ولت نیرو تامین می‌کند. زمانی که دینام کم توان شود و کمتر از 13 ولت تولید کند، حسگر تعبیه شده به این قطعه رایانه را مطلع می‌کند. وقتی کمبود شارژ به این حد برسد این یعنی دینام درحال فرتوت شدن است. اگرچه نمی‌توان قاطعانه نظر داد که این مشکل لزوما از دینام است، اما پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریعتر این موضوع را بررسی کنید.

دینامی که ضعیف شده، می‌تواند ریشه مشکلات بسیاری برای تویوتای شما باشد. اگر یکی از این نشانه‌ها را در خودرو داشتید یا آنکه از خودرو احساس رضایت ندارید، می‌توانید با نمایندگی های تعمیرات تویوتا و یا تعمیرگاه های مجاز تماس گرفته و مشکلات خود را بیان کنید.

 

خدمات اینفویدک در رابطه با دینام تویوتا

 

اگر نیاز به تهیه قطعاتی نظیر دینام تویوتا را داشتید، می توانید وارد منو دسته بندی > لوازم یدکی خودروهای ژاپنی > لوازم یدکی تویوتا در سایت ما شده و از میان فروشندگانی که اقدام به فروش لوازم یدکی تویوتا می کنند، اقدام نمایید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا