قطعات انتقال قدرت

بررسی جامع علائم خرابی پلوس و سرپلوس

خرابی پلوس و سر پلوس و لرزش خودرو

آیا خودرو شما به هنگام رانندگی دچار لرزش‌های غیرعادی می‌شود؟ این مسئله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، خرابی پلوس و سرپلوس است. عملکرد روان و نرم خودرو، از جمله مواردی است که رانندگی را لذت‌بخش می‌سازد. اما لرزش‌های غیرمنتظره، این تجربه را تحت‌الشعاع قرار داده و راننده را نگران می‌کند. در این نوشتار، به بررسی علائم خرابی این قطعه پرداخته و دلایل بروز این مشکل را مورد تحلیل قرار می‌دهیم. با شناخت این موارد، می‌توانید در اسرع وقت، نسبت به تعمیر خودرو اقدام نموده و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید.

 

پلوس و سر پلوس؛ بررسی سیستم انتقال قدرت خودرو

پلوس و سر پلوس دو بخش بسیار مهم در سیستم انتقال قدرت خودرو بوده که نقش حیاتی در انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها ایفا می‌کنند. تصور کنید پلوس‌ها، مانند پل‌هایی هستند که قدرت موتور را از قلب خودرو (موتور) به دست‌ها و پاهای آن (چرخ‌ها) می‌رسانند. این قطعه، در واقع یک شفت فولادی است که در دو سر خود دارای مفصل می‌باشد. یک سر آن به دیفرانسیل متصل شده و سر دیگر آن به چرخ‌ها. دیفرانسیل، قطعه‌ای است که نیروی چرخشی موتور را به دو چرخ محرک تقسیم کرده و امکان چرخش آنها با سرعت‌های متفاوت در هنگام پیچیدن را فراهم می‌آورد. پلوس، این نیرو را از دیفرانسیل گرفته و به چرخ‌ها منتقل می‌نماید تا خودرو حرکت کند.

 

سر پلوس، بخش انتهایی پلوس است که به چرخ متصل می‌شود. این قطعه، امکان چرخش پلوس را در زوایای مختلف فراهم ساخته و به خودرو این امکان را می‌دهد تا به راحتی پیچیده و دور بزند. سر پلوس معمولاً از جنس فولاد ساخته شده و با روکش لاستیکی یا پلاستیکی پوشیده شده است تا از ورود گرد و غبار و آب به داخل آن جلوگیری شود. در واقع، پلوس و سر پلوس مانند یک مفصل عمل می‌کنند و به چرخ‌ها اجازه داده تا نسبت به دیفرانسیل حرکت نمایند. بدون این قطعات، خودرو نمی‌تواند حرکت نماید و یا در هنگام پیچیدن، چرخ‌های آن به درستی عمل نخواهند کرد.

 

نمایی از یک پلوس معیوب

 

عوامل تشدید‌کننده روند خرابی پلوس و سرپلوس

خرابی پلوس و سرپلوس، علاوه بر موارد ذاتی و فرسودگی طبیعی، تحت تأثیر عوامل دیگری نیز قرار می‌گیرد که روند خرابی این بخش را تسریع می‌بخشند. در ادامه این مقاله، به بررسی دقیق‌تر این عوامل پرداخته تا با شناخت آن‌ها، بتوانیم عمر مفید این قطعات را افزایش داده و از هزینه‌های تعمیرات پیش‌بینی نشده، جلوگیری کنیم.

 

رانندگی در مسیرهای ناهموار و سرعت‌گیرها

رانندگی در جاده‌های ناهموار و عبور از سرعت‌گیرها با سرعت بالا، ضربات و فشار شدیدی را به پلوس وارد می‌کند. این ضربه‌های مکرر، باعث سایش زودهنگام این قطعه و بلبرینگ‌ها شده و در نهایت منجر به خرابی آن‌ها می‌شود. همچنین، عبور از چاله‌ها و دست‌اندازها با سرعت زیاد، می‌تواند به گردگیر پلوس آسیب رسانده و باعث ورود آلودگی به داخل محفظه آن شود.

 

حمل بار اضافی و رانندگی با بار نامتعادل

حمل بار، بیش از ظرفیت مجاز خودرو و یا جابجایی بار به صورت نامتعادل، فشار زیادی را بر روی سیستم تعلیق و انتقال قدرت خودرو وارد می‌کند. این فشار اضافی، باعث افزایش بار وارده بر پلوس و سرپلوس شده و عمر مفید آن‌ها را کاهش خواهد داد.

 

استفاده نادرست از کلاچ و ترمز

استفاده ناگهانی و شدید از کلاچ و ترمز، باعث ایجاد شوک‌های مکانیکی در سیستم انتقال قدرت خودرو می‌شود. این شوک‌ها، به خصوص در هنگام شروع حرکت و توقف خودرو، به پلوس و سرپلوس آسیب رسانده و باعث سایش زودهنگام آن‌ها می‌شود.

 

عدم سرویس‌کاری دوره‌ای و تعویض به موقع روغن

روغن‌کاری پلوس و سرپلوس به صورت منظم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روغن، به عنوان یک روان‌کننده، باعث کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک شده و از سایش آن‌ها جلوگیری می‌کند. عدم تعویض به موقع روغن و یا استفاده از روغن نامرغوب، باعث کاهش خاصیت روان‌کنندگی روغن و افزایش اصطکاک شده که در نهایت منجر به خرابی زودهنگام این قطعات خواهد شد.

بخش‌های مختلف پلوس

 

مروری بر مهم‌ترین علائم خرابی پلوس و سرپلوس

خرابی پلوس و سرپلوس علائم مشخصی دارد که در صورت مشاهده آن‌ها باید به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کرد. این نشانه‌ها به شما کمک می‌کنند تا مشکل را زودتر تشخیص داده و از بروز خسارات جدی‌تر پیشگیری نمایید. در ادامه به بررسی مهم‌ترین علائم خرابی این قطعات می‌پردازیم.

 

لرزش فرمان و بدنه خودرو

یکی از بارزترین علائم خرابی پلوس و سرپلوس، لرزش فرمان و بدنه خودرو است. این لرزش به ویژه در سرعت‌های بالا و هنگام دور زدن تشدید می‌شود. این لرزش، ناشی از عدم تعادل در انتقال قدرت و ایجاد ارتعاشات در سیستم تعلیق خودرو می‌باشد.

 

شنیده شدن صداهای غیرعادی

خرابی پلوس و سرپلوس اغلب با تولید صداهای غیرعادی همراه است. این صداها ممکن است به صورت تق‌تق، کلیک یا صدای زوزه هنگام چرخاندن فرمان یا شتاب‌گیری شنیده شوند. این صداها معمولا ناشی از سایش قطعات و عدم هم‌محوری صحیح آنها می‌باشند.

 

کشیده شدن خودرو به یک سمت

اگر احساس می‌کنید وسیله نقلیه شما به یک سمت خاص کشیده می‌شود، ممکن است یکی از پلوس‌ها یا سرپلوس‌ها دچار مشکل شده باشد. دلیل این اتفاق، تفاوت در نیروی محرکه‌ای است که به دو چرخ منتقل می‌شود.

 

لرزش دسته دنده

لرزش دسته دنده نیز می‌تواند نشانه‌ای از خرابی پلوس باشد. این لرزش به دلیل انتقال ارتعاشات ناشی از خرابی پلوس به سیستم انتقال قدرت و در نهایت به دسته دنده رخ می‌دهد.

 

روغن‌ریزی از قسمت‌های اتصال پلوس

روغن‌ریزی از قسمت‌های اتصال پلوس، نشانه‌ای واضح از خرابی گردگیر پلوس است. این بخش از ورود آلودگی و آب به محفظه داخلی پلوس جلوگیری می‌کند. خرابی گردگیر باعث ورود آلودگی به داخل مفصل شده و در نهایت منجر به خرابی زودهنگام پلوس می‌شود.

محل قرارگیری پلوس در خودرو

 

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه فرمودید، در این نوشتار به بررسی علل لرزش خودرو و نقش مؤثر قطعاتی همچون پلوس و سرپلوس در ایجاد این مشکل پرداختیم. شایان ذکر است که ماشین، همچون هر دستگاه پیچیده دیگری، نیازمند مراقبت و نگهداری مستمر است. با رعایت برنامه‌های سرویس دوره‌ای، بهره‌برداری صحیح از وسیله نقلیه و توجه به علائم هشداردهنده، می‌توان از بروز مشکلات جدی و هزینه‌های گزاف جلوگیری به عمل آورد. لذا توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه لرزش یا صدای غیرمعمول در خودرو، به منظور عیب‌یابی و تعمیر به یک فرد متخصص مراجعه نمایید.

پایین محتوا

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا