کامیونت جک که چند سالی است در تناژهای 6،8.5 و 9 تن در کشورمان عرضه شده است توانسته قسمت زیادی از بازار کامیونت های ایران را از آن خود کند. در این نوشته قصد داریم به معرفی هر یک مدل های کامیونت جک بپردازیم و مهمترین مزایا و معایب کامیونت های جک را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
شرکت جک موتورز و تولید کامیونت
همانطور که می دانید شرکت جک موتورز چند سالی است که در ایران فعالیت می کند و محصولات متنوعی را هم در حوزه خودروهای سواری هم ماشین های سنگین و نیمه سنگین عرضه کرده است. این شرکت چینی جزء بهترین شرکت های خودروسازی چین است.
کامیونت های جک توسط مجموعه آرین دیزل در ایران عرضه می شود. یکی از مهمترین مزیت های کامیونت های جک طراحی تمامی کلاس ها با خواب می باشد و مزیتی بسیار مهم برای سفرها و جابجایی های بین شهری می باشد.
در حال حاضر در ایران کامیونت های جک در 3 تناژ عرضه شده است که در ادامه هر یک را بررسی می کنیم.
مهمترین مزایا و معایب کامیونت های جک
قبل از اینکه مشخصات فنی هر مدل از کامیونت های جک را بررسی کنیم بد نیست مهمترین مزایا و معایب این کامیونت ها را بررسی کنیم :
-
مزایا کامیونت جک
- تمامی مدل های مجهز به خواب
- اتاق ساکت و بی سر و صدا
- اتاق بزرگتر نسبت به مدل های هم رده
- استحکام بالا
- استهلاک پایین
- گیربکس اختصاصی ( بر خلاف بسیاری از کامیونت های که از گیربکس ZF استفاده می کنند )
- شاسی 6 متری
- مجهز به کروز کنترل ( در مدل های بعد از سال 1394 )
-
معایب کامیونت جک
- نداشتن کروز کنترل در مدل های زیر 94
- ریتارد ضعیف نسبت به کامیونت های هم رده ای نظیر ایسوزو
کامیونت جک 6 تن
کامیونت جک 6 تن مجهز به موتور 4 سیلندر خطی کامینز است که توان تولید 154 اسب بخارو 500 نیوتون/متر گشتاور را دارد. حجم موتور جک 6 تن 3760 سی سی است و از استاندارد یورو 5 پشتیبانی می کند. گیربکس جک 6 تن از نوع دستی با ضرایب 6 جلو + 1 عقب است. ظرفیت باک آن 210 لیتر بوده و فاقد ادبلو می باشد. ترمزهای جلوی کامیونت جک از نوع دیسکی و عقب کاسه ای است و مجهز به سیستم دو مدار مستقل بادی و ABS/EBS/ESC می باشد.
سیستم تعلیق و فنرهای جلو و عقب این کامیونت از نوع فنر چند لایه به همراه کمک فنر تلسکوپی است و تعدا آنها 6/7+8 عدد است. کلاچ از نوع تک صفحه ای خشک با دیافراگم فنری با عملکرد پنوماتیک-هیدرولیکی می باشد.
سایز لاستیک های این کامیونت از برند جک 235/75R17.5 از نوع تیوبلس است.
برخی از مهمترین امکانات کامیونت جک 6 تن شامل موارد زیر است :
- سیستم هشدار دهنده انحراف از مسیر، روکش صندلی پارچه ای، تاخوگراف، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، فرمان قابل تنظیم در 4 جهت، دی لایت، جک روغنی، توربو شارژر و اینترکولر، بخاری درجا و …
کامیونت جک 8.5 تن
کامیونت جک 8.5 تن همانطور که از نامش پیداست توان حمل بار تا 8.5 تن را دارد و به همین دلیل نسب به به جک 8.5 تن برای حمل و نقل بین شهری مناسب تر است.
موتور، گیربکس، ترمزها و … تماما مشابه با مدل 6 تن می باشد. ابعاد این مدل از کامیونت جک ۶۹۹۰*۲۱۱۶*۲۳۰۰ است.
کامیونت جک 9 تن
کامیونت جک 9 تن هم توان حمل بار تا 9 تن را دارد و از نظر موتور و گیربکس و … مشخصاتی برابر با دو مدل قبلی دارد. تنها تفاوت ابعاد آن است که این ابعاد به صورت 7845*2116*2305 میلی متر می باشد. البته مدل 9 تن دارای سیستم ادبلو نیز می باشد که دو مدل قبلی فاقد آن بودند.
جدول مشخصات فنی کامیونت های جک
برای بررسی هر یک از مدل های کامیونت های جک جدول زیر را برای مطالعه بیشتر شما آماده کرده ایم :
جک 6 تن | جک 8.5 تن | جک 9 تن | ||
---|---|---|---|---|
ابعاد | طول: | – | ||
عرض: | – | |||
فاصله محورها: | 3845 | 3845 | 4475 | |
ابعاد کلی شاسی بدون اتاق بار: | 2305*2115*6990 | 2305*2115*6990 | 2305*2116*7845 | |
اوزان (کیلوگرم) | وزن ناخالص: | 6000 | 8500 | 9000 |
وزن شاسی: | 3175 | 3175 | 3260 | |
حداکثر وزن مجاز فنی محور جلو: | 3100 | 3100 | 3100 | |
حداکثر وزن مجاز فنی محور عقب: | 6400 | 6400 | 6400 | |
وزن خالص خودرو: | – | – | – | |
موتور | مدل: | Cummins ISF3.8s5154 | Cummins ISF3.8s5154 | Cummins ISF3.8s5154 |
استاندارد آلایندگی: | Euro 5 EEV | Euro 5 EEV | Euro 5 EEV | |
توان(hp /rpm): | 154/26 | 154/26 | 154/26 | |
گشتاور(n.m/rpm): | 1900 -500/1200 | 500/1200-1900 | 500/1200-1900 | |
حجم موتور(لیتر): | 3760 | 3760 | 3760 | |
تعداد سیلندر: | 4 سیلندر خطی | – | – | |
مجموع حجم سیلندر(لیتر): | – | – | – | |
سیستم سوخت رسانی: | Common Rail + DOC + SCR | Common Rail + SCR | Common Rail + SCR | |
ظرفیت روغن(لیتر): | – | – | – | |
ظرفیت مایع خنک کننده(لیتر): | – | – | – | |
گیربکس | مدل: | JAC LC6T540B | JAC LC6T540B | JAC LC6T540B |
تعداد دنده ها: | 6 دنده جلو – یک دنده عقب | 6 دنده جلو – یک دنده عقب | 6 دنده جلو – یک دنده عقب | |
سیستم الکتریکی | ولتاژ | 12 ولت دو عدد | ||
ظرفیت باتری | 80*2 A.H | 80 آمپر ساعت | ||
دینام | 28 ولت 70 آمپر | 28 ولت 70 آمپر | ||
استارتر | 24 ولت 3.6 کیلو وات | |||
سیستم سوخت | جنس: | آلومینیوم | آلومینیومی | آلومینیومی |
ظرفیت(لیتر): | 210 | 210 | 210 | |
ادبلو (لیتر): | – | – | دارد | |
سیستم ترمز | نوع ترمز: | جلو دیکسی ، عقب کاسه ای | KNORR- جلو دیسکی ، عقب کاسه ای | KNORR- جلو دیسکی ، عقب کاسه ای |
سیستم: | دو مدار مستقل بادی | دو مدار مستقل پنوماتیکی | دو مدار مستقل پنوماتیکی | |
عملکرد ترمز: | ABS/EBS/ESC | ABS/EBS/ESC | ABS/EBS/ESC | |
تعلیق | نوع فنربندی: | جلو و عقب فنر چند لایه شمشی به همراه کمک فنر تلسکوپی | جلو و عقب فنر چند لایه شمشی به همراه کمک فنر تلسکوپی | |
تعداد لایه فنر(عقب و جلو): | 6/7+8 | 8+7/6 | 8+7/6 | |
کلاچ | نوع: | تک صفحه ای خشک با دیافراگرام فنری | تک صفحه ای خشک با دیافراگرامی | تک صفحه ای خشک با دیافراگرامی |
عملکرد: | پنوماتیک – هیدرولیکی | پنوماتیک – هیدرولیک | پنوماتیک – هیدرولیک | |
فرمان | نوع: | ساچمه گردان هیدرولیکی | ساچمه گردان هیدرولیکی | ساچمه گردان هیدرولیکی |
رینگ و لاستیک | نوع: | تیوبلس | تیوبلس | تیوبلس |
اندازه لاستیک: | 235/75R17.5 | 235/75R17.5 | 235/75R17.5 |
سایر مطالب مرتبط :