رپورتاژ

علت خوابیدن باتری ماشین و راهکار آن

خوابیدن باطری خودرو یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از رانندگان با آن روبه‌رو می‌شوند و در بسیاری از مواقع برای آن‌ها موجب نگرانی می‌شود. این اتفاق در فصول سرد سال یا هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد. علل خوابیدن باطری خودرو متفاوت است و در این مقاله قصد داریم به بررسی هر یک از این عوامل و روش‌های تست و رفع مشکل باتری خوابیده ماشین پرداخته و راهکارهایی را برای حل آن ارائه دهیم. لطفاً در صورت مواجهه با این مشکل تا آخرین قسمت این مقاله را مطالعه کنید تا با بدانید وقتی باتری ماشین میخوابه چیکار کنیم.

 

روشن گذاشتن چراغ خودرو؛ یکی از علل موثر در خوابیدن باتری ماشین

خاموش نکردن چراغ خودرو پس از خاموشی آن، یکی از دلایل خوابیدن باتری ماشین صفر و کارکرده است. اگر روی ماشین خارجی مانند ماشین پریوس باتری تویوتا پریوس انداخته‌اید ولی کماکان باتری ماشین زود خالی می‌شود، بیشتر باید به این مورد شک کنید. در بسیاری از مدل‌های جدید خودرو، چراغ‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که پس از گذشت یک مدت زمان مشخص، به‌طورخودکار خاموش شوند.

اگر خودروی شما این ویژگی را ندارد، چراغ‌های جلو تا زمانی که باعث تخلیه کامل باطری ماشین شود، روشن خواهد ماند و پس از آن خاموش می‌شود. علاوه‌بر روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو، باقی مواردی مانند باز‌ماندن در صندوق عقب، بسته نشدن مناسب درهای خودرو و روشن بودن چراغ‌های داخلی نیز از جمله دلایل خوابیدن باتری ماشین اتومات محسوب می‌شوند.

 

برق دزدی ماشین؛ یکی از دلایل پنهان خوابیدن باتری ماشین

حتی زمانی که خودرو خاموش است، باطری کماکان انرژی موردنیاز برای ساعت، رادیو، سیستم قفل مرکزی، دزدگیر و سایر قطعات الکتریکی را تامین می‌کند. در شرایط عادی، با اینکه موتور خاموش است و دینام باتری را شارژ نمی‌کند، این اجزا در مدت زمان کوتاه به اندازه‌ای برق مصرف نمی‌کنند که باطری را خالی کنند؛ اما اگر مشکل برق دزدی ماشین وجود داشته باشد (یعنی مشکلی در رله‌ها، مدارها، چراغ‌های داخلی یا سیستم الکتریکی ماشین وجود داشته باشد) یک شب تا صبح کافی است تا باتری به‌طورکامل تخلیه شود. راهکار برای رفع این مشکل تعمیر سیستم برق ماشین است.

در این شرایط، اینکه روی ماشین باطری دلکور یا باتری ایرانی نصب کرده باشید تفاوتی نمی‌کند و بهتر است خودرو را به یک مکانیک برق خودرو نشان دهید تا در صورت اطمینان از این موضوع، ایرادهای سیستم الکتریکی ماشین را برطرف کند.

 

پوسیدگی یا شل بودن اتصالات باتری؛ یکی از عوامل مشکل باتری ماشین خوابیده

اتصالات مثبت و منفی به باتری خودرو گاهی اوقات با گذر زمان شل می‌شوند یا خوردگی پیدا می‌کنند. در این صورت، باتری قادر به انتقال انرژی لازم نیست و به‌همین دلیل، سیستم استارت خودرو به‌درستی عمل نمی‌کند یا اینکه ماشین حین رانندگی خاموش می‌شود. این مورد به‌خصوص در ماشین‌‌های مدل پایین مشکل ساز است و یکی از دلایل خوابیدن باتری ماشین پراید و پژو قدیمی است. اگر برای رفع مشکل پوسیدگی یا شل بودن اتصالات باتری خودرو اقدام نکنید، به زودی دیگر قطعات الکترونیکی ماشین نیز آسیب خواهند دید.

مشکلات دینام ماشین؛ عامل ایجاد و تشدید خرابی باتری خودرو

باتری خودرو از طریق دینام خودرو شارژ می‌شود. به‌طوردقیق‌، دینام هنگامی که موتور خودرو روشن است، باتری را شارژ می‌کند؛ بنابراین، هر گونه خرابی یا آسیب‌دیدگی در دینام و عملکرد نامناسب آن منجر به شارژ نشدن صحیح باتری و خوابیدن آن می‌شود. ازآنجایی‌که عملکرد نامناسب دینام یکی از علائم خوابیدن باتری ماشین است، بهترین راه حل خوابیدن باتری ماشین در این خصوص، تست دینام و تست باتری است و اگر انقضای باتری فرا نرسیده باشد، امکان استفاده مجدد باطری پس از چند ساعت اتصال به دستگاه شارژ وجود دارد.

 

تغییرات دمای محیط؛ علت خوابیدن باتری ماشین در زمستان و سایر فصل‌ها

تغییرات ناگهانی هوا در اوایل زمستان و روزهای بسیار گرم تابستان یکی از دلایل خوابیدن باتری خودرو هستند. البته، باتری‌های جدیدتر مقاومت بیشتری در برابر گرما یا سرمای شدید دارند.  اگر باتری ماشین شما قدیمی است و سوال‌ دارید که برای پیشگیری از خوابیدن باتری ماشین چه کنیم، بهتر است خودرو را در مکان‌های سر‌پوشیده نگه دارید و از پارک کردن آن در مکان‌های باز خودداری کنید؛ با این کار باتری کمتر در معرض تغییرات دمایی قرار می‌گیرد و کمتر آسیب می‌بیند. همچنین، توصیه می‌شود که ماشین خود را در روزهای بسیار سرد و گرم با استفاده از یک چادر خودرو محافظت کنید.

 

رانندگی مکرر در مسا‌فت‌های کوتاه؛ یکی از عوامل تخلیه باتری و مشکل باتری ماشین خوابیده

روشن کردن موتور، باتری را به میزان قابل‌توجهی تخلیه می‌کند. اگر معمولاً در مسافت‌های کوتاه رانندگی کنید و بعد از حدود ده دقیقه به مقصد می‌رسید و موتور را خاموش می‌کنید، دینام به اندازه کافی زمان ندارد تا باتری را شارژ کند. این مورد به‌خصوص اگر باتری خودرو شما قدیمی باشد، بیشتر محسوس است. این کار در طولانی مدت باعث خوابیدن باتری ماشین می‌شود و عمر آن را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از خوابیدن باتری خودرو به این دلیل، در هر بار استارت زدن خودرو حداقل 20 دقیقه رانندگی کنید.

 

اتمام عمر باتری؛ مهمترین و شایع‌ترین دلیل خوابیدن باطری ماشین

باتری خودرو در بهترین شرایط بین ۲ تا ۵ سال بسته به جنس و ساخت و نگهداری باتری قابل استفاده است. گرمای بالا، رانندگی در مسافت‌های کوتاه و پیوسته و نگهداری نادرست از باتری، عمر آن را به کمتر از دو تا سه سال کاهش می‌دهد. اگر باتری خودرو شما حتی پس از شارژ مجدد مدام تخلیه می‌شود، باید به‌فکر خرید باتری جدید کره‌ای یا ایرانی باشید تا به قطعات دیگر خودرو آسیبی وارد نشود. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم پس از استعلام قیمت باطری برنا یا سپاهان، نسبت به خرید و نصب باتری جدید روی خودرو اقدام کنید.

نگهداری درست باتری، مهم‌ترین راه پیشگیری از خوابیدن باتری ماشین

در این مقاله، سعی بر این بود تا همه اطلاعات لازم درباره خوابیدن باتری ماشین به شما ارائه شود تا در صورت خوابیدن باتری ماشین بتوانید سریعا مشکل باتری خودرو را حل کنید. درست است که هر باتری عمر مشخصی دارد، اما با نگهداری و استفاده صحیح از آن می‌توانید عمر مفید باتری خودرو را افزایش دهید و از تخلیه زودهنگام آن جلوگیری کنید. با مراقبت از باتری در برابر خوردگی و اطمینان از اتصالات محکم و ایمن آن، امکان پیشگیری از تخلیه الکترولیت موجود در باتری وجود دارد. در نهایت، در صورت بروز هر‌یک از علل خالی شدن باتری ماشین، باید سریعاً اقدام به رفع آن کنید تا از ایجاد مشکلات بیشتر پیشگیری شود.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا