صافکاری بدون رنگ برای جلوگیری از افت قیمت
صافکاری بدون رنگ برای جلوگیری از افت قیمت
زمانی که بدنه خودرو با تصادف اسیب میبیند و دچار فرو رفتگی میشود اولین موردی که فکر صاحب انرا به خود مشغول میکند افت قیمت آن میباشد .
اما به راستی چقدر دردناک است ! که در کشورهایی مثل کشور ما که خودرو صرفا یک وسیله مصرفی نیست و افراد به چشم سرمایه به ان نگاه میکنند یک حادثه انقدر از ارزش این سرمایه می کاهد .
صافکاری بدون رنگ بدون افت قیمت
در سال های اخیر روش نوین برای صافکاری و اصلاح بدنه خودرو به وجود امده است که به صافکاری PDR یا صافکاری بدون رنگ مشهور است .
در واقع بدنه خودرو در این روش طوری ترمیم میشود که رنگ بدنه آسیب نبیند و نیاز به رنگ آمیزی خودرو نباشد .در نتیجه در روش pdr در صورتی که صافکار ماهر باشد و بتواند بدنه خودرو را بدون باقی گذاشتن اعوجاج ترمیم کند چیزی از ارزش خودرو کاسته نمیشود.
در عکس زیر به نمومنه خودرو ترمیم شده در یکی از مراکز با صافکاری pdr در غرب تهران دقت کنید. خودرو باید به همین خوبی ترمیم شده باشد تا دچار افت قیمت نشود.
صافکاری pdr چگونه انجام میشود ؟
برای انجام صافکاری بدون رنگ طبق مکان اسیب دیده و نوع اسیب از روش های مختلفی استفاده میشود:
میله های pdr : در این روش از میله های مخصوصی استفاده میشود ، این میله ها در پشت قسمت اسیب دیده قرار میگیرد و با ورد کردن نیرویی خلاف جهت فرو رفتگی فلز به حالت اولیه خود برمیگردد .
در صورتی که قسمتی مانند درب خودرو فرو رفته باشد از پشت ، لایه پلاستیک دوم باید برش بخورد تا دسترسی به پنل اصلی ایجاد گردد.
چسب های pdr : برای صافکاری قسمت های دوبل و یا سوبل ماشین که امکان دسترسی به قطعه از پشت پنل نیست از چسب های pdr استفاده میشود. به این صورت که چسب های مخصوص را به سطح بدنه می چسبانند و میله های تگرگ کش را به چسب ها متصل میکنند ، با بیرون کشیدن چسب ها قطعه ی اسیب دیده نیز بیرون میآید.
دستگاه های مکش : در این روش دمای قسمت فرور فته را با اب داغ یا اعمال حرارت بالا برده سپس با ایجاد خلاء بوسیله دستگاه های کاپ شکل بیرون میکشند.
دستگاه های PDR : زمانی که تصادفی رخ میدهد و سطح فلز کش میاید از دستگاه های بادگیر بیرنگ استفاده میشود . این دستگاه با وارد کردن انرژی الکتریکی فلز را به شکل اولیه در میآورد .
چه قسمت هایی با صافکاری PDR قابل ترمیم است؟
میتوان گفت تمامی قسمت های خودرو با PDR امکان ترمیم را دارند به شرط انکه اسیب به گونه ایی باشد که رنگ خودرو دچار ریزش نشده باشد.البته بسته به مکان اسیب و نوع ان ممکن است از روش های مختلف PDR استفاده کرد .
به عنوان مثال در صافکاری سپر های فایبر گلاس برای قسمت فرور فته از میله های PDR استفاده میشود با این روش نقطه های فرو رفته را بیرون میکشند.
البته قابل ذکر است به دلیل اینکه تعمیر، رنگ آمیزی و یا حتی تعویض سپر با افیت قیمت خودرو همراه نیست در انتخاب روش تعمیر آن میتوان ازادانه عمل کرد .برای خواندن بیشتر در مورد روش های باز سازی سپر میتوانید به صفحه تعمیر سپر فایبر گلاس در مرکز تخصصی PDR و لیسه گیری مهدی مراجعه کنید.
لیسه گیری خودرو
اما گاهی اوقات به همراه فرو رفتگی ها خط و خش های کوچکی هم روی خودرو ایجاد میشود که با پولیش کاری از بین نخواهد رفت . برای از بین بردن این خطوط که معمولا رنگ را عمیقا دچار خراش کرده و به فلز خودرو رسیده است می بایست به مرکز تخصصی رفع خط و خش خودرو مراجعه کنید . این مراکز معمولا از روش لیسه گیری خودرو استفاده می کنند .
در این روش معمولا به دلیل اینکه وسعت بسیار کمی مورد ترمیم قرار میگیرد صافکار با دقت بالا رنگی مشابه رنگ خودرو انتخاب کرده و بدون بتونه کاری و با ایجاد فاصله برای خشک شدن رنگ ، سطح آسیب دیده را ترمیم میکند که اگر کار با دقت و تمیز انجام شود یا افتی قیمتی وجود ندارد و یا بسیار ناچیز خواهد بود.