رپورتاژ

تشخیص و استعلام آنلاین شماره پلاک خودرو شهرهای ایران

در هر شهری که سکونت دارید، زمانی که خودرویی را قبلا فروخته‌اید یا درحال انجام معامله جدیدی هستید برای اینکه بدانید چه تعداد پلاک به نام شما ثبت شده لازم است که استعلام پلاک بگیرید.

یکی از اشتباهات رایج در میان افراد این است که بعداز انتقال وسیله‌نقلیه به فردی دیگری، تعویض پلاک را انجام نمی‌دهند. در چنین مواقعی امکان دارد به‌دنبال بروز هرگونه تخلفی ازسوی مالک جدید، پرونده‌های قضایی به نام فروشنده ثبت شود.

 

برای چه باید از پلاک استعلام بگیریم؟

اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد که چرا استعلام پلاک خودرو مهم است؟ باید در پاسخ این‌طور گفت که این کار از جنبه‌های مختلفی به شما کمک می‌کند تا گرفتار مشکلات قانونی نشوید که شامل موارد زیر هستند:

  • رعایت تمامی قوانین معامله: بدون شک هر نوع معامله‌ای نیاز به رعایت مقررات خاصی دارد تا افراد در هنگام بروز هرگونه مشکلی بتوانند از خود در برابر قانون دفاع کنند، این مسئله در زمان خریدوفروش ماشین نیز از اهمیت بالایی برخودار است.
  • آگاهی از سرقتی‌نبودن ماشین: با استعلام‌گرفتن از پلاک خودرو شما در زمان معامله متوجه می‌شوید که ماشین سرقتی است یا خیر، با تایید این مسئله خیلی راحت می‌توانید قرارداد را فسخ کنید. در غیر این صورت علاوه‌بر اینکه ازنظر مالی خسارت زیادی به شما وارد می‌شود، هنگام تردد در سطح شهر و با شناسایی پلاک ازسوی پلیس، ماشین توقیف و شما مجرم شناخته می‌شوید.
  • دسترسی به اطلاعات محل صدور پلاک: برای اینکه بتوانید به اطلاعاتی همچون استان، شهر محل سکونت و منطقه صدور پلاک ماشین را به‌دست آورید اولین اقدام ضروری پیش‌از انجام معامله، پیگیری پلاک است.
  • اطلاع از تعداد مجاز پلاک فعال: مورد دیگری که می‌توان برای اهمیت استعلام پلاک در نظر گرفت مربوط به این خواهد بود که هر فردی تنها تا تعداد مشخصی پلاک می‌تواند به نام خود ثبت کند که معمولا 5 عدد است و دارندگان خودرو باید تا قبل‌از رسیدن به حدنصاب، از آن‌ها آگاه شوند.
  • جلوگیری از ثبت جرایم رانندگی: امکان دارد در برخی مواقع افراد پیامک‌هایی درخصوص ارتکاب به جرم یا خلافی را دریافت کنند، درحالی‌که شماره پلاک مورد نظر مربوط به خودرویی بوده که فروخته شده است. با این حساب شما با پیگیری پلاک، می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

 

با چه روش هایی می‌شود در شهرهای مختلف استعلام پلاک گرفت؟

خریدوفروش خودروهای دست دوم در کشور ما کاری رایج است که در میان مردم طرفداران زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین اقدام‌های که افراد در زمان انجام معامله باید مورد توجه قرار دهند استعلام و تعویض پلاک است.

اگر به‌تازگی خودروی خود را فروخته‌اید و نمی‌دانید از چه راه‌هایی می‌توان پلاک آن را پیگیری کرد، بهتر است که با تمامی روش‌هایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌خوبی آشنا شوید.

روش‌هایی که برای استعلام پلاک خودرو در نظر گرفته می‌شود به‌طور معمول در تمامی شهرهای کشور قابل دسترسی است و افراد می‌توانند بعداز خریدوفروش ماشین این کار را از راه‌های زیر انجام دهند.

مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10

چند سالی است که بسیاری از خدمات خودرو زیرنظر مسئولان مراکز پلیس +10 انجام می‌شود و بسیاری از افراد نیز در مواقع لزوم، اولین روشی که برای پیگیری پلاک انتخاب می‌کنند مراجعه حضوری به این دفاتر است.

درصورتی‌که قصد دارید تا با استفاده از این روش استعلام پلاک خود را بگیرید و اطلاعات لازم درخصوص سرقتی‌بودن یا شهر محل صدور به‌دست آورید، باید مدارک مورد نیاز را در اختیار داشته باشید.

برخی از مدارک مهم برای مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 شامل کارت ملی و شماره گواهینامه است که در زمان حضور در محل نیز امکان دارد نیاز به پرکردن فرم‌های مختلفی داشته باشید.

این مراکز به‌طور معمول تنها در ساعت‌های اداری فعالیت می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود تا بسیاری از افراد با عدم توجه به اهمیت پیگیری پلاک بعداز معامله خودرو، این کار را به تاخیر بیندازند.

 

مراجعه به وب سایت های اینترنتی برای استعلام پلاک

تا پیش‌از اینکه روش‌های غیرحضوری رواج پیدا کنند معمولا افراد مجبور بودند تا زمان و انرژی زیادی را در صف‌های طولانی مراکز پلیس +10 برای پیگیری پلاک هدر دهند.

درحال‌حاضر که اغلب افراد خیلی راحت‌تر می‌توانند به اینترنت متصل شوند دیگر نیازی نیست تا فرایندهای مربوط به خودرو را تنها ازطریق مراجعه حضوری انجام داد و امکان دسترسی در هر مکانی برای افراد فراهم می‌شود.

در همین راستا سامانه‌های اینترنتی به شما کمک می‌کنند تا بعداز ثبت‌نام، با واردکردن اطلاعاتی همچون کد ملی در زمان سریع‌تری بتوانید تعداد پلاک‌های به نام خود و مشخصات مربوط به آن‌ها را مشاهده کنید.

 

استفاده از اپلیکیشن های موبایلی برای پیگیری پلاک

به‌دنبال گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و امکانات متنوعی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، اپلیکیشن‌هایی توسعه پیدا کرده‌اند که امکان دسترسی به خدمات متنوع را برای افراد فراهم می‌کنند.

بدون شک برای افرادی که به راحتی بیشتر خود اهمیت می‌دهند، استفاده از روش‌های آنلاین به‌عنوان انتخاب اول آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که می‌توان برای این منظور از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کرد.

در واقع یکی از روش‌های ساده و آسانی که به شما برای انجام استعلام پلاک کمک می‌کند، نصب اپلیکیشن‌های پرداخت روی گوشی هوشمند است که باعث صرفه‌جویی هرچه بیشتر زمان می‌شود.

برنامه‌های معتبر و شناخته‌شده به‌طور کلی زیرنظر پلیس فتا و بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و این اطمینان را به شما می‌دهند که تمامی اطلاعات در هنگام پیگیری پلاک، محفوظ می‌ماند.

 

تاپ سوپر اپلیکیشنی برای ارائه خدمات خودرو و استعلام پلاک

اگر می‌خواهید پلاک خودرو را استعلام بگیرید، کافی‌است که با نصب سوپر اپلیکیشن تاپ وارد بخش خدمات خودرو شده و با واردکردن کد ملی و شماره تلفن همراه، اطلاعات لازم را ببینید.

تاپ به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات دقیق مربوط به فرایند ثبت پلاک، استعلام و تمامی جزئیات را مشاهده کرده تا در صورت نیاز اقدام‌های قانونی برای فک پلاک را پیگیری کنید.

با خیال راحت رانندگی کنید

استعلام پلاک خودرو به‌دلایل مختلفی همچون اطمینان از عدم سرقتی‌بودن ماشین، رعایت قوانین و مقررات و عدم‌ثبت جریمه بسیار مهم است.

روش‌هایی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود نیز به‌طور کلی در 2 گروه حضوری و آنلاین قرار می‌گیرند؛ شما در صورت تمایل برای دسترسی به سریع‌ترین و راحت‌ترین راه ممکن، می‌توانید از سوپر اپلیکیشن تاپ استفاده کنید.

پایین محتوا

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا