اینفویدک | Infoyadak
اینفویدک | Infoyadak
انژکتور خودرو چیست

انژکتور خودرو چیست ؟

در این پست از سایت لوازم یدکی خودرو اینفویدک قصد داریم به این نکته بپردازیم که انژکتور خودرو چیست و سپس انواع انژکتور، اجزاء انژکتور، نحوه‌ کارکرد این بخش و علائم خرابی آن را بیان نماییم.

یکی از مهم‌ترین اجزای فنی در خودروهای بنزینی، سیستم سوخت‌ رسانی است. موتور این خودروها برای تولید نیرو به سوخت و هوا، به‌ منظور جرقه زنی و هم‌چنین زمان‌ بندی این فرآیند نیاز دارند. وظیفه سیستم سوخت‌ رسانی در یک خودرو، تنظیم کردن فشار تزریق سوخت و هم‌چنین تعیین میزان دقیق آن است. یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم سوخت‌ رسانی در خودروها، انژکتور است.

 

چنانچه قصد خرید لوازم یدکی تویوتا، لوازم یدکی کیا، لوازم یدکی هیوندای و …  دارید کلیک کنید!

 

 

[فیلم انژکتور و سیستم سوخت رسانی انژکتوری]

انژکتور خودرو چه کار می‌کند؟

 

انژکتور خودرو در حقیقت به سیستمی گفته می‌شود که وظیفه دارد به پاشش سوخت به درون سیلندر دست بزند. لذا می‌توان گفت این بخش، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در خودروهای با احتراق پاششی به شمار می‌رود. انژکتور خودرو در واقع یک قطعه‌ مکانیکی و یا الکتریکی است. این قطعه در بیشتر مواقع، در ورودی سیلندر و قبل از سوپاپ هوا واقع می‌شود.

این جزء می‌تواند عملیات تزریق سوخت را به درون محفظه احتراق انجام دهد و از این طریق، انرژی مورد نیاز برای حرکت و فعالیت خودرو را تامین نماید. در برخی از موارد نیز این قطعه را درون محفظه‌ احتراق خودرو، جای می‌دهند. این بخش علاوه‌ بر تنظیم دقیق میزان و هم‌چنین فشار پاشش سوخت، نقش قابل‌ توجهی در کاهش مصرف سوخت دارد و موجب می‌شود تا خودروی شما به‌ ویژه در هوای سرد به‌ راحتی، استارت بخورد.

این سیستم نقش قابل‌ توجهی در کاهش آلایندگی خودرو نیز دارد و به افزایش راندمان موتور نیز کمک می‌کند. لازم به ذکر است که در خودروهای انژکتوری به تعداد سیلندرهای آن‌ها، انژکتور وجود دارد. هر کدام از این انژکتورها، وظیفه پاشش سوخت به یک سیلندر را بر عهده دارند.

انواع انژکتور خودرو

 

سیستم‌های سوخت‌ رسانی انژکتوری، دارای چند نوع مختلف هستند و لذا قابلیت استفاده در خودروهای مختلف را دارند. از جمله انواع انژکتور می‌توان به سیستم‌های مکانیکی انژکتوری، سیستم‌های الکترونیکی، سیستم‌های الکترومکانیکی، سیستم‌های انژکتوری یک نقطه‌ای و یا چند نقطه‌ای اشاره کرد. هر کدام از این سیستم‌های سوخت‌ رسانی در نحوه عملکرد خود با دیگری، دارای اختلاف هستند.

 

برای نمونه، سیستم‌های انژکتوری مکانیکی، دارای این قابلیت هستند که سوخت مورد نیاز خودرو را به‌ صورت مداوم درون سیلندر پاشش نمایند. این سیستم‌ها امکان تنظیم زمان و میزان پاشش سوخت مصرفی را ندارند و یا سیستم‌های الکترونیکی می‌توانند با استفاده از اجزای الکترومغناطیسی خود، پاشش مستمر سوخت را به انجام برسانند.

از طرف دیگر سیستم‌های سوخت‌ رسانی انژکتوری را می‌توان با در نظر گرفتن نوع پاشش سوخت نیز دسته‌بندی نمود. در این‌ صورت انواع این سیستم‌ها شامل سیستم‌های پاشش سوخت تک نقطه‌ای، سیستم‌های پاشش سوخت چند نقطه‌ای و سیستم‌های پاشش سوخت مستقیم خواهند بود.

اجزاء انژکتور خودرو

اجزاء انژکتور خودرو

 

لازم است بدانید که عملیات پاشش سوخت درون سیلندر یک خودرو توسط انژکتور خودرو از طریق اجزائی انجام می‌گیرد. این اجزاء در حقیقت بخش‌های تشکیل‌ دهنده یک سیستم انژکتور هستند. از جمله اجزاء انژکتور می‌توان ورودی سوخت و یا اورینگ آن را نام برد. فیلتر سوخت و بدنه از دیگر اجزاء تشکیل‌ دهنده سیستم انژکتور هستند.

این سیستم از فنر برگشت دهنده و سوزن انژکتور نیز تشکیل‌ شده است و دارای خروجی سوخت و در پوش محافظ نیز است. سنسورها از دیگر اجزاء یک سیستم انژکتور هستند. این سنسورها شامل سنسورهای دور موتور، فشار منیفولد، سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و… هستند که می‌توانند اطلاعات را از بخش‌های مختلف موتور خودروی شما جمع‌آوری نموده و به بخش ECU ارسال نمایند.

اجزاء انژکتور خودرو شامل :

  •  ورودی سوخت یا اورینگ
  •  فیلتر سوخت
  •  بدنه
  •  فنر برگشت دهنده یا سلونوئید
  •  سوزن انژکتور
  •  خروجی سوخت 
  •  درپوش محافظ

 

نحوه کارکرد انژکتور خودرو

 

در مواقعی که به پمپ‌ بنزین می‌روید و بنزین را وارد خودرو خود می‌سازید، فرایندی به شرح زیر اتفاق خواهد افتاد. در این شرایط، سوخت با یک فشار مشخص به فیلتر ورودی انژکتور خودروی شما وارد می‌شود. این فیلتر در قسمت بالایی انژکتور واقع‌ شده است.

در این موقعیت، فشار سوخت باعث می‌شود تا سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت کند. در این‌ صورت عملیات پاشش سوخت به واسطه سوراخ سوزن انجام خواهد شد. در حقیقت می‌توان گفت انژکتور خودرو می‌تواند مقداری مشخص از سوخت مورد نیاز خودروی شما را دریافت نماید و سپس آن را با مقدار معینی از هوا ترکیب سازد و سپس آن را به درون محفظه‌ احتراق خودرو پاشش کند.

در مسیر هوای ورودی به محفظه احتراق خودروها، یک دریچه واقع‌ شده که متحرک است. زاویه این دریچه با تغییرات حجم هوای ورودی و میزان آن، تغییر خواهد کرد. شرایط این دریچه و باز و یا بسته بودن آن از طریق یک سنسور، به مرکز کنترل خودرو و یا ای سی یو آن، منتقل می‌گردد.

این بخش نیز می‌تواند دستورات مورد نیاز را به انژکتور ارسال نماید. به واسطه این اقدامات، درصد ترکیب سوخت و هوا، غلظت سوخت و… تنظیم می‌شود و سپس سوخت مورد نیاز به سیلندرها تزریق می‌گردد.

 

علائم خرابی انژکتور

 

در مواقعی که سیستم انژکتور خودرو با مشکل مواجه می‌شود، عملیات احتراق آن به‌ خوبی انجام نخواهد گرفت و لذا موتور خودرو نیز با اشکال مواجه خواهد شد. در صورتی‌ که سیستم انژکتوری خودرو با اشکال مواجه شود علائمی را از خود بروز خواهد داد.

از جمله این علائم می‌توان به ایجاد لرزش، ضربه و صدا اشاره کرد که به دلیل احتراق ناقص در موتور به وجود می‌آید. عدم عملکرد صحیح و مناسب در هنگام افزایش دور موتور از دیگر علائم خرابی انژکتور است که باعث می‌شود شتاب شما کاهش پیدا کند.

در بسیاری از موارد نیز کاهش بسیار شدید در قدرت موتور و یا ریپ زدن آن از علائم خرابی سیستم انژکتوری خودرو هستند. در این شرایط در مواقعی که پدال گاز را فشار می‌دهید احساس کاهش قدرت و یا ریپ زنی موتور به شما دست می‌دهد. در برخی از مواقع نیز موتور اتومبیل شما در هنگام کارکردن درجا و یا در دورهای پایین، دچار لرزش می‌گردد و یا خاموش می‌شود.

افزایش میزان co و یا o2 و دیگر آلاینده‌های زیست محیطی، از دیگر علائم خرابی سیستم انژکتور خودروی شما است. در حالت معمول این نوع از علائم در هنگام تست آلایندگی خودرو خود را نشان می‌دهند. در صورت خرابی انژکتور، مصرف سوخت اتومبیل شما نیز افزایش زیادی پیدا خواهد کرد.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که در بیشتر موارد شستشوی انژکتور خودرو باعث می‌شود تا مشکلات این سیستم و علائم خرابی آن برطرف گردند. چرا که در شرایطی که انژکتورها دچار گرفتگی شوند، عملیات پاشش سوخت به میزان کافی انجام نمی‌شود. در این شرایط، نسبت هوا به سوخت افزایش پیدا می‌کند و احتراق ناقص، صورت می‌گیرد.

علائم خرابی انژکتور خودرو

نحوه تشخیص کثیفی و گرفتگی انژکتورها

 

حال می‌رسیم به این بحث که چرا انژکتور خودرو دچار کثیفی یا گرفتگی می‌شوند دلیل این امر می‌تواند خاموش روشن شدن موتور خودرو در فواصل زمانی کوتاه باشد مثلا طی کردن مسافت‌های کوتاه درون شهری.

حال اگر بخواهید از کثیفی یا گرفتگی انژکتورهای خودرو اطمینان حاصل کنید یا باید نازل‌های سوخت پاش به صورت دستی مورد بررسی قرار گیرند و یا اینکه با استفاده از دستگاه‌های مخصوص جریان سوخت مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

در ادامه این مقاله با عنوان نمودن این موارد ما تنها قدرت تشخیص و حدس شما را در مورد گرفتگی یا کثیف شدن انژکتورها تقویت می‌کنیم.

 

نکته مهمی که باید در اینجا ذکر کنیم این مسئله است که در صورت اطمینان حاصل کردن از خرابی یک انژکتور بایستی کلیه انژکتورها تعویض گردند زیرا عملکرد آنها به صورت هماهنگ با یکدیگر انجام می‌گیرد‌.

 

شما به عنوان راننده هیچگاه قادر نخواهید بود مشکلات جزئی و کثیفی و گرفتگی اولیه انژکتورها را تشخیص دهید زیرا خودروهای مدرن به سیستم حسگرهای درونی و کامپیوترهایی مجهز هستند که قادرند بین نسبت سوخت و هوا تعادل برقرار سازند و مشکلات جزئی از این قبیل را برطرف کنند. اما با جدی‌تر شدن این مسئله و افزایش میزان گرفتگی انژکتورها، ECU دیگر قادر نخواهد بود نسبت متعادل میان سوخت و هوا را ایجاد کند در نتیجه موتور خودرو آسیب خواهد دید که این آسیب‌ها شامل موارد زیر است:

 

۱. بروز تاخیر، مکث یا ریپ زدن خودرو به هنگام دور گرفتن موتور

 

در صورت برهم خوردن نسبت تعادل سوخت و هوا، احتراق درون سیلندرها با تاخیر صورت می‌گیرد.

 

۲. احتراق نامنظم

 

احتراق ناقص در نتیجه مخلوط سوخت و هوای فقیر یعنی هوای زیاد و بنزین کم اتفاق می‌افتد. این امکان وجود دارد که یکی از گام‌های احتراق در سیلندر شکل نگیرد که باعث کاهش فوری قدرت موتور می‌گردد و صدای محسوسی ایجاد می‌شود. در نتیجه شدت گرفتن این نقص و مشکل، ضربه و لرزش ایجاد شده از طریق موتور یا سیستم انتقال قدرت به راننده انتقال می‌یابد و او را مطلع می‌سازد.

 

۳. کاهش قدرت عملکرد موتور

 

برای اینکه احتراق مناسب و قوی صورت گیرد موتور باید سوخت کافی در اختیار داشته باشد در صورتی که احتراق با تاخیر صورت بگیرد یا اصلا صورت نگیرد و جلوی آن گرفته شود قدرت موتور کاهش خواهد یافت و خودرو دارای شتاب کافی نخواهد بود.

 

۴. لرزش موتور یا توقف ناگهانی آن حین کارکرد در دور آرام

 

پاشش نامتعادل و نامساوی سوخت میان سیلندرها منجر به کاهش دور موتور و ایجاد حالت واماندگی یعنی توقف ناگهانی موتور می‌گردد.

 

۵. مردود شدن در آزمون آلایندگی

 

افت راندمان احتراق باعث سوختن ناهماهنگ و ناقص سوخت می‌شود که در نتیجه آن تولید آلاینده‌ها توسط خودرو افزایش می‌یابد و خودروی دارای نقص در آزمون‌های معاینه فنی مردود می‌شود.

 

۶. افزایش میزان مصرف سوخت

 

با افت راندمان احتراق، این اجبار به وجو  می‌آید که خودرو گاز بیشتری می‌طلبد و همچنین مصرف سوخت خودرو افزایش می‌یابد تا خودرو عملکرد دلخواه را ارائه دهد.

 

در صورتی که با چنین علائم و هشدارهایی در کارکرد خودروها مواجه شدید گزینه آسان و راحت برای حل این مشکل استفاده از انژکتور شورها(افزودنی مایع و کیت تمیز کننده دستی) است. البته لازم به ذکر است همواره پیشگیری بهتر از درمان است یعنی بهتر است قبل از بروز علائم این چنینی در عملکرد خودرو از انژکتور شورها استفاده نمایید.

 

به صورت کلی باید گفت برای آگاهی از کثیفی یا گرفتگی انژکتور بایستی کاملا به عملکرد خودروی خود اشراف داشت و همواره به آن دقت نمود تا در صورت بروز کوچکترین اختلالی از نقص و بروز مشکل جدی‌تر پیشگیری نمود. به همین دلیل بهتر است همواره استفاده از انژکتور شورها در اولویت قرار بگیرد همچنین نحوه استفاده از خودرو نیز که در گرفتگی یا کثیف شدن انژکتورها دخالت دارد باید به نحوی باشد که باعث بروز این اختلال و ایراد در سیستم خودرو نشود.

لازم به ذکر است که چک کردن و بررسی نمودن مداوم خودرو و نحوه عملکرد آن این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که پیش از آنکه احتیاج به صرف هزینه‌های گزاف و تعمیر کلی باشد کوچکترین اختلال شناسایی شود و با صرف هزینه بسیار ناچیز اختلال در کارکرد خودرو برطرف شود.

در نظر داشته باشید که همواره شناخت عوامل آسیب زا می‌تواند به شما در کنترل و جلوگیری از صدمه دیدن کمک کند انژکتور خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست یعنی اگر شما به عنوان یک راننده بدانید که چه عواملی زمینه لازم برای کثیف شدن و گرفتگی انژکتورها را فراهم می‌کنند قطعا چنین مسائلی یا هرگز اتفاق نمی‌افتند یا خیلی دیرتر اتفاق می‌افتند.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *