قطعات موتور و اگزوزرپورتاژ

معایب استفاده از نشتگیر رادیاتور تقلبی

نشتگیر چیست؟

بدون شک یکی از مشکلاتی که هر راننده‌ای ممکن است با آن روبه رو شده باشد سوراخ شدن رادیاتور یا در کل نشتی آب رادیاتور است. با نشتی آب از رادیاتور خودرو، سطح آب کاهش پیدا کرده و سیستم قادر نخواهد بود موتور خودرو را به خوبی خنک کند و در دمای ایده‌آل خود نگه‌دارد. اگر به این نشتی‌ها رسیدگی نشود به مرور زمان خسارت‌های سنگین‌تری به موتور خودرو وارد خواهدشد. در چنین شرایطی نشتگیر رادیاتور به عنوان یک راه حل موقت (در حد یک تا دو سال در صورت باکیفیت بودن نشتگیر) به کمک رانندگان آمده‌اند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

 

دلایل نشتی رادیاتور خودرو

زمانی که خودرو روشن و به کار است، آب به طور مداوم در حال گردش در سیستم خنک‌کننده‌ی خودروست. این گردش آب به مرور زمان موجب سایش در دیواره‌های داخلی رادیاتور و بقیه‌ی قطعات سیستم شده که در نتیجه پوسیدگی، خوردگی، زنگ‌زدگی، سوراخ و یا ترک ایجاد می‌کند. به غیر از ایجاد سایش توسط آب، رادیاتور خودرو ممکن است به دلایل دیگری سوراخ شود یا ترک بخورد:

  • هواگیری نامناسب خودرو
  • انسداد مجرای آب با جمع شدن رسوب در مجاری سیستم خنک‌کننده
  • یخ زدن مایعات داخل رادیاتور
  • خرابی ترموستات
  • مزایای نشتگیر رادیاتور

از مزایای نشتگیر رادیاتور می‌توان به در دسترس بودن آن و قیمت پایین آن اشاره کرد. در مقابل هزینه‌ی زیاد تعمیر یک رادیاتور یا جایگزین کردن آن با یک رادیاتور جدید، خرید و استفاده از یک نشتگیر آنچنان هزینه‌ای ندارد. ممکن است مشکل رادیاتور شما آنقدر کوچک باشد که فقط با یک نشتگیر به طور کامل حل شود یا تعمیرات خودروی شما را به مدت ۱ الی ۲ سال به تاخیر بیندازد، پس استفاده از نشتگیر را می‌توان یک راه حل آسان و مقرون به صرفه در نظر گرفت. همچنین نشتگیرهای باکیفیت موجود در بازار با ایجاد یک سطح صیقل در داخل سیستم خنک کننده باعث بالارفتن سرعت گردش آب و همچنین بهبود عملکرد موتور خودرو می‌شوند.

 

معایب نشتگیر رادیاتور تقلبی

هرچند استفاده از نشتگیر ممکن است بسیار کم هزینه باشد ولی باید در انتخاب نشتگیر مناسب و استاندارد توجه کافی داشته باشید. استفاده از نشتگیرهای تقلبی که مواد اولیه‌ی آن‌ها از مواد شیمیایی بی‌کیفیت تشکیل شده و باعث گرفتگی در مجراهای باریک رادیاتور و رادیاتور بخاری خودروی شما می‌شود نه تنها مشکل شما را حل نمی‌کند بلکه خرج بالای تعمیر موتور را نیز به هزینه‌ها اضافه می‌کند.

معایب استفاده از نشتگیر رادیاتور تقلبی

اکثر نشتگیرهای موجود در بازار حالت اسیدی دارد و به همین دلیل ضروری است بعد از استفاده پس از گذشت ۱ الی ۲ روز تخلیه شوند چرا که در صورت ماندن در سیستم خنک‌کننده‌ی خودرو باعث آسیب به قطعات حیاتی موتور می‌شوند.

 

بهترین نشتگیر رادیاتور

شرکت ایستاب شیمی آپادانا اولین تولید‌کننده‌ی نشتگیر در ایران است که توانسته گواهی ثبت اختراع نشتگیر دوقلو را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کند. این محصول در بازار ایران پرطرفدار است و قابلیت رقابت با نشتگیرهای خارجی را دارد. این نشتگیر با همه نوع ضدیخی سازگار است و پس از استفاده نیاز به تخلیه‌ی آن نیست. مواد اولیه‌ی تهیه شده برای این محصول از کشورهای سوئد،آلمان و ایران است که همین امر باعث قدرت چسبندگی ( level ) ده هزار آن شده‌است. این نشتگیر با ایجاد یک لایه محافظتی روی دیواره‌ی داخلی سیستم خنک‌کننده خوردگی‌های آن را ترمیم می‌کند و از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری می‌کند. نشتگیرهایی که پس از استفاده نیاز به تخلیه شدن دارند به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شوند چون ممکن است به موتور آسیب برسانند.

 

نحوه‌ی استفاده از نشتگیر ایستاب

نشتگیر ایستاب از دوبطری تشکیل شده است. یکی از بطری‌ها حاوی پودر و دیگری حاوی مایع است. بطری مایع را به بطری پودر اضافه کنید ، درب آن را ببندید، خوب تکان دهید تا پودر و مایع کاملا با هم ترکیب شوند. سپس بطری را داخل رادیاتور بریزید، آب سیستم خنک‌کننده را پر و در نهایت هواگیری کنید. حال اجازه دهید خودروی شما به مدت دوساعت چه به صورت سلو(درجا) و چه در حال حرکت کار کند. این نشتگیر در ۲ دقیقه‌ی اول کار خود را انجام می‌دهد ولی برای جوش داده‌شدن محل سوراخ‌ها یا ترک‌ها، بایستی ۲ ساعت کار کند. در نهایت نیازی به تخلیه آب رادیاتور نیست و بعلاوه استفاده از این محصول با هیچکدام از ضدیخ‌های موجود در بازار تداخل مصرف ندارد.

منبع: https://www.istabshimi.com/

پایین محتوا

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا