محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف

مکان قرارگیری رله پمپ بنزین

محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف

 

همان‌طور که می‌دانید یک خودرو از قطعات ریز و درشت بسیار زیادی به وجود آمده است. هر کدام از این قطعات در اتومبیل شما مأمور به انجام وظیفه‌ای ویژه هستند. وجود این قطعات در کنار یکدیگر باعث می‌شود که خودروی شما به موقع استارت خورده، روشن شده و حرکت کند و یا هر عملکرد دیگری که از اتومبیل خود انتظار دارید انجام دهد. یکی از مهمترین کارکردهای یک خودرو، استارت خوردن و شروع به کار کردن است. مجموعه عوامل و قطعاتی وجود دارند که کمک می‌کنند این عملکرد خودروی شما به بهترین و سریعترین نحو ممکن انجام شود. یکی از مهمترین این قطعات و عوامل دست اندرکار برای استارت خوردن و روشن شدن خودروی شما، قطعه‌ای به نام رله دوبل و یا رله پمپ بنزین است.

 

برای بسیاری از دارندگان خودروها و یا رانندگان این مسئله مطرح است که محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف کجاست تا در صورت خرابی این قطعه بتوانند آن را بررسی کرده و در صورت امکان به تعمیر و یا تعویض آن دست بزنند.

 

در این مقاله از سایت پارسیان صنعت خودرو قصد داریم به محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف اشاره کنیم. اما پیش از آن بهتر است این قطعه را شناخته و با عملکرد و وظیفه این قطعه آشنایی بیشتری پیدا کنید . در ضمن در دوره آموزش تعمیرات ایسیو پارسیان صنعت خودرو یکی از مواردی که بررسی می شود عملگرهای خودرو نظیر پمپ بنزین و رله پمپ بنزین می باشد.

 

رله پمپ بنزین چیست؟

 

رله پمپ بنزین یکی از قطعات الکترونیکی به کار رفته در خودروها به ویژه خودروهای انژکتوری است. این قطعه وظیفه دارد به برق رسانی به بخش‌های سوخت‌رسانی و کامپیوتر و یا ایسیو خودرو دست زده و یا این فرایند را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهد.

پس رله پمپ بنزین را می‌توان قطعه اصلی تقسیم کننده برق در خودروهای انژکتوری و یا نوعی کلید الکترومغناطیسی به شمار آورد. رله دوبل و یا پمپ بنزین در حالت معمول به رنگ مشکی دیده می‌شود و اندازه آن معادل با یک کف دست دارد. این کلید، قابلیت کنترل داشته و می‌توان از آن در شرایط مختلف و در مدار الکتریکی استفاده کرد.

این سوئیچ اتوماتیک قادر است از جریان‌های کوچک استفاده کرده و به کنترل و نظارت بر جریان‌های بزرگ خودرو دست بزند. پس نحوه عملکرد این قطعه و صحیح کار کردن آن و یا حتی توجه به محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف حائز اهمیت اساسی است. چرا که عملکرد بد این قطعه به خاموش شدن خودروی شما منجر شده و یا می‌تواند به بد کار کردن آن کمک کند.
قطعه رله دوبل از یک کانکتور ۱۵ راهه تشکیل شده و دارای دو عدد رله مجزا از یکدیگر است. که هر یک شامل یک سیم پیچ با هسته مغناطیسی و یک کنتاکت هستند. در مواقعی که جریان ضعیف برق به رله انتقال پیدا کرده و قطع و وصل می‌شود، کنتاکت‌ها نیز قطع و وصل خواهند شد.

چرا که خاصیت مغناطیسی دارند. در این صورت می‌توان با اتصال برق ضعیف فرمان اتصال برق قوی را به بخش رله صادر نمود. بدون این قطعه طول و وزن دسته سیم‌ها در یک خودرو بسیار زیاد شده و یا سیم‌های حاوی جریان برق با آمپر بالا داغ خواهند شد.

به طور کلی، این قطعه در یک خودرو وظیفه تامین برق مثبت ۱۲ ولتی را برعهده دارد و باید به قطعات سیستم انژکتوری، سنسور اکسیژن و…. برق مثبت برساند. در مواقعی که شما سوئیچ خودروی خود را باز می‌کنید برق ۱۲ ولت می‌تواند به رله راه پیدا کرده و به آن وارد شود. وقتی جریان برق به داخل رله‌ها وارد می‌شود به تحریک آن‌ها منجر شده و این قطعات به یکدیگر خواهند چسبید.

به همین ترتیب برق ۱۲ ولتی می‌تواند به بخش‌ها و قطعات مورد نظر خود وارد شود. پس وجود این قطعه در خودروهای مختلف ضرورت و اهمیت ویژه‌ای دارد .

محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف

 

محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف بسته به نوع آن خودرو و مدل آن متفاوت است. اما به طور معمول خودروسازان این قطعه را در نزدیکی رادیاتور نصب می‌کنند تا این قطعه بتواند بر عملکرد کلی اتومبیل کنترل و نظارت داشته باشد. خودروهایی از قبیل پژو ۴۰۵، سمند و پارس، پژو ۲۰۶ و خودروهای سمند مدل ef7 و … دارای قطعه رله پمپ بنزین هستند. در ادامه به محل قرار گیری این قطعه در این خودروها اشاره خواهیم کرد.

همچنین ببینید : علائم خرابی رله دوبل

 

1.رله پمپ بنزین 405 و سمند کجاست ؟

 

شما می‌توانید این قطعه را در خودروهای پژو ۴۰۵ و یا سمند در نزدیکی بخش رادیاتور و در سمت راننده پیدا کنید. این قطعه در خودروی پژو ۴۰۵ و سمند به شکل افقی قرار گرفته و سمت راننده و بالای رادیاتور جای دارد.
در حالی که در خودروهای زانتیا، پیکان و یا خودروهای RD، شما می‌توانید این قطعه را در محفظه ایسیو مشاهده کنید .

 

2.رله پمپ بنزین 206 کجاست ؟

 

شرکت‌های تولید کننده، رله پمپ بنزین خودروهای ۲۰۶ را در محفظه‌ای به نام BM34 قرار داده‌اند. در واقع شما نمی‌توانید در این نوع از خودروها قطعه رله پمپ بنزین را به صورت جداگانه پیدا کنید. وظیفه اصلی و مسئولیت این قطعه در خودرو های ۲۰۶ به جعبه فیوز bm۳۴ واگذار شده است .

به طور کلی در انواع خودروهایی که به شبکه CAN مجهز شده‌اند، شما می‌توانید قطعه رله دوبل و یا پمپ بنزین را درون محفظه BM34 پیدا کنید. در این صورت رله قادر است با دریافت فرمان از بخش bsi برق سیستم‌های برقی و مصرف کننده‌ها را قطع کرده و یا وصل نماید. لازم به ذکر است که خود سیستم bsi از کامپیوتر خودرو دستور می‌گیرد .

 

3.رله پمپ بنزین پراید کجاست ؟

 

اگر خودروی شما پراید است و تمایل دارید قطعه رله پمپ بنزین آن را مشاهده و یا بررسی کنید، باید به نزدیکی باتری خودروی خود نگاه کرده و کنار مخزن آب رادیاتور آن را پیدا کنید.

 

4.رله پمپ بنزین سمند EF7 کجاست ؟

 

سازندگان خودروهای سمند موتور ملی و دوگانه سوز از دو عدد رله با رنگ مشکی در کنار ای سی یو این خودروها استفاده کرده‌اند. رله‌ای که با سوکت زرد رنگ مشاهده می‌کنید به برق کویل‌ها مربوط است. اما رله‌ای که سوکت با رنگ مشکی دارد، جریان برق پمپ بنزین خودرو را تامین و کنترل می‌کند.

خودروهای سمند مدل ef7 با موتور ملی و دوگانه سوز مالتی پلکس اس‌ام‌اس ماکس از دو رله در سیستم سوخت رسانی خود بهره برده‌اند. از این میان یکی به تغذیه و سوخت رسانی به مدار گاز، ایموبلایزر و انژکتور گاز و بنزین اقدام می‌کند و رله دیگر، برق مورد نیاز بخش کویل و پمپ بنزین را تامین می‌نماید.

در حالی که در سیستم‌های غیر مالتی پلکس تنها یک رله به چشم می‌خورد و دو رله ۵ پایه نیز برای تغذیه کردن سیستم کوئل و پمپ بنزین در کنار ایسیو جای گرفته‌اند که به رنگ‌های مشکی و زرد دیده می‌شوند .

علاوه بر توجه به محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف در نظر گرفتن خرابی‌های این قطعه و علائم و نشانه‌های آن هم مهم است. به همین دلیل در ادامه به برخی از علائم خرابی رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف اشاره خواهیم کرد .

 

خودرو استارت خورده ولی روشن نمی‌شود

 

یکی از اولین و مهمترین علامت‌هایی که نشان می‌دهد رله پمپ بنزین خودروی شما دچار خرابی و یا آسیب شده، روشن نشدن خودرو است. پس در صورتی که متوجه شدید که خودروی شما پس از استارت زدن روشن نمی‌شود این احتمال را بدهید که قطعه رله پمپ آن خراب شده است.

چراکه این قطعه الکترونیکی باید برق مثبت قطعات مختلف در سیستم انژکتور خودرو را تامین کند. پس با خرابی این بخش برق بخش‌های مختلف تامین نشده و لذا خودروی شما پس از استارت خوردن، روشن نخواهد شد .

 

روشن نشدن چراغ چک خودرو

 

در برخی از موارد و پس از باز کردن سوئیچ چراغ چک خودروی شما روشن نمی‌شود. این عامل نیز می‌تواند ناشی از خراب بودن رله پمپ خودرو باشد. رله دوبل و یا پمپ بنزین قادر است در سه حالت، برق بسیاری از قطعات موجود در خودروها را تامین کند. این سه حالت عبارتند از حالت سوئیچ باز، حالت سوئیچ و بسته و حالت خودرو و یا موتور روشن.

قطعاتی که رله پمپ بنزین و یا دوبل به آن‌ها برق رسانی می‌کند قطعاتی از قبیل ایسیو خودرو، پمپ بنزین و انژکتورها، کویل، شیر برقی کنیستر، المنت گرم کننده سنسور اکسیژن، المنت گرمکن دریچه گاز و برق چراغ عیب یاب هستند.

پس در صورت خرابی این قطعه، برق رسانی به این سیستم‌ها قطع خواهد شد. به همین دلیل یکی از مهمترین نشانه‌های خرابی این بخش که با سرعت بالایی هم خود را نشان خواهد داد، روشن نشدن چراغ چک اتومبیل پس از قرار گرفتن در حالت سوئیچ باز است.

 

با باز کردن سوئیچ صدای پمپ بنزین به گوش نمی‌رسد

 

همان‌طور که می‌دانید در مواقعی که شما سوئیچ خودرو را باز می‌کنید برای مدت زمانی کوتاه مثلاً دو تا سه ثانیه باید صدای پمپ بنزین به گوشتان برسد. این امکان وجود دارد که پس از باز شدن سوئیچ شما نتوانید این صدا را بشنوید. این عامل نیز می‌تواند خراب بودن رله پمپ را نشان دهد .

 

با استارت زدن خودرو جرقه سر شمع نخواهد آمد

 

در حالت معمول بعد از باز شدن سوئیچ باید صدایی خفیف و تیک مانند از سمت خودرو به گوشتان برسد. اگر بخش رله دوبل و یا پمپ بنزین خودروی شما خراب شده باشد چنین صدایی به گوشتان نخواهد رسید. پس نیاز به تعویض این قطعه دارید.
بسیاری از رانندگان نیز به دلیل عدم دسترسی به این قطعه و به صورت موقتی، آن را یکسره می‌کنند تا بتوانند در اولین فرصت ممکن اتومبیل خود را به یک تعمیرگاه انتقال دهند .

 

کلام آخر

در این نوشته به بررسی محل قرارگیری رله پمپ بنزین در خودروهای مختلف ( نظیر 206، سمند، پراید و … ) پرداختیم.

 

10 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • دمت گرم.
    من. رله دوبل را نمی دونستم کارش چیه

    پاسخ
  • درود بر شما استاد گرامی
    به کام تو بادا سپهر بلند
    دلت شاد بادا تنت بی گزند
    فردوسی بزرگ

    پاسخ
  • ممنونم مطالب بسیار مفیدی ارائه کردید که خیلی کمکم کرد

    پاسخ
  • محمد اقاوردی
    سپتامبر 16, 2023 1:50 ب.ظ

    سلام واقعا ممنون بابت همچنین اطلاع رسانی
    چون من اصلا درمورد رله پمپ بنزین چیزی نمی‌دانستم

    پاسخ
  • محمود کمالی فرد
    نوامبر 4, 2023 3:41 ب.ظ

    درود و سپاس از مطالب بسیار کاربردی ،سودمند و کوتاه.
    پیروز باشید.

    پاسخ
  • سلام و تشکر از زحمات . لطفا برای خودروهایی که الان در کشور زیاد هستند مانند کوئیک نیز محل دقیق رله پمپ بنزین و تصویر ان را بگذارید با سپس فراوان

    پاسخ
  • کریم میرشاهی
    دسامبر 15, 2023 10:36 ق.ظ

    باسلام درصورت امکان تصویری از محل و شکل رله پمپ بنزین را ارسال نمائید. باتشکر

    پاسخ
  • سلام من پژو 405slx دارم موتور سه کار میکنه ولی در حین حرکت سوئیچ و یک بار میبندم وباز میکنم درست میشه ولی بعد 1 دقیقه یا کمتر دوباره همونطور میشه دلیلش چی میتونه باشه ممنون از زحمات شما

    پاسخ
  • احسنت بر تو،خیلی کوچیک قِنج و مِنج جمع جور بود،با چند تا خط حق مطلب رو بیان کردی،درود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up