قطعات برقی و الکتریکی

علت چشمک زدن علامت کلید در خودرو

چرا چراغ کلید یا ایموبلایزر خودرو چشمک می زند ؟؟

همان‌طور که می‌دانید برای دارندگان خودروهای مختلف، هراس و یا بیم دزدیده شدن و یا به سرقت رفتن خودروها وجود دارد و موضوعی است که همیشه ذهن این افراد را به خود مشغول می‌کند. راهکارهای مختلفی توسط شرکت‌های خودروساز اندیشیده شده تا به هر نحو ممکن دارندگان خودروها را از این دغدغه نجات دهند. از جمله این راهکارها می‌توان به طراحی و ساخت کلید کد دار و یا سیستم ایموبلایزر اشاره کرد.

با وجود مزایای فراوانی که این سیستم‌ها دارند اما با این حال وجود برخی از اخطارها و یا هشدارها که از طریق آن‌ها ارسال می‌گردد به نگرانی رانندگان و دارندگان خودروها منجر می‌گردد. یکی از این نگرانی‌ها چشمک زدن و یا روشن بودن علامت کلید در این خودروها است. به همین دلیل در این مقاله از سایت اینفویدک قصد داریم به بررسی علت چشمک زدن علامت کلید در خودروهای مختلف بپردازیم. اما پیش از آن بهتر است با این کلید، مکانیزم و نحوه عملکرد و اجزاء آن، آشنایی بیشتری پیدا کنید .

خرید لوازم سیستم ایموبلایزر خودروهای سنگین >>> لوازم یدکی ماشین سنگین

کلید کد دار، سوئیچ ضد سرقت و یا سیستم ایموبلایزر چیست ؟

طبق یک دسته بندی کلی، می‌توان سیستم‌های امنیتی و یا ضد سرقت در خودروهای مختلف را به سه دسته اصلی تقسیم کرد. از جمله این تجهیزات می‌توان به سیستم قفل مرکزی اشاره کرد‌ سیستم‌های قفل مرکزی به کار رفته در یک خودرو می‌توانند با قفل شدن یکی از درب‌ها، سایر درب‌ها را نیز قفل کرده و یا این فرآیند را به صورت عکس انجام دهند.

این کار از طریق موتور الکتریکی انجام شده و سیگنال‌های مورد نیاز آن از طریق کنترل از راه دور و یا کنتاکت‌ها ارسال خواهند شد. سیستم‌های آلارم دهنده و یا دزدگیر یکی دیگر از تجهیزات ضد سرقت و امنیتی در خودروها هستند.

این سیستم‌ها دارای واحد کنترل مرکزی بوده و این امکان را دارند که سیگنال‌های ارسال شده از چند سنسور و یا حسگر را تحت کنترل خود در بیاورند. در صورت تحریک این سنسورها واکنش‌هایی از پیش تعیین شده توسط این سیستم‌ها به نمایش در خواهد آمد.

سنسورهای مورد استفاده در این تجهیزات در حالت معمول سنسورهای اولتراسونیک بوده که به حرکت حساسیت دارند. یا سنسور ضربه، سنسور وارد کردن سوئیچ و یا سنسورهای فشارند که به تغییرات ناگهانی فشار هوای درون خودرو در اثر باز شدن درب‌ها حساسیت دارند.

در حال حاضر این سیستم‌ها رشد و پیشرفت بسیاری را تجربه کرده و تکامل زیادی پیدا کرده‌اند تا به شکل سیستم ضد سرقت و یا ایموبلایزر امروزی در آمده‌اند. پس کلید کد دار و یا سیستم ایموبلایزر در واقع نوعی سیستم امنیتی است که از سرقت خودرو ممانعت به عمل  می‌آورد.

از طریق این تجهیزات یک کد ویژه برای سوئیچ و محل و موقعیت قرارگیری آن، تعریف خواهد شد و به این ترتیب کلیدهای دیگر هر اندازه هم که شکل و ظاهر یکسانی با کلید اصلی داشته باشند، قادر به روشن کردن خودروی شما نخواهند بود. یک سیستم ایموبلایزر دارای بخش‌ها و اجزاء مختلفی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد .

 

اجزا و نحوه عملکرد کلید کددار خودرو و یا سیستم ایموبلایزر

تا کنون به این‌ موضوع پرداختیم که شرکت‌های سازنده خودرو در تولید اتومبیل‌های جدید و پیشرفته امروزی از سیستم کلید کددار و یا ایموبلایزر استفاده می‌کنند. این سیستم در واقع نوعی مکانیزم امنیتی و ضد سرقت به شمار می‌رود که با کمک آن و با استفاده از قفل نرم افزاری نصب شده بر روی ایسیو، موتور خودرو روشن خواهد شد.

یعنی در ابتدا باید این قفل باز شده و سپس استارت زده و موتور خودروی شما روشن شود. کلیدها در خودروهای جدید از دو بخش اصلی به وجود آمده‌اند. یکی از این بخش‌ها برد الکترونیکی بوده که به ریموت کنترل مربوط است.

این بخش وظیفه دارد درب‌های اتومبیل شما را باز کرده و یا ببندد. بخش دیگر، قطعه‌ای کوچک بوده که در حقیقت می‌توان آن را نوعی چیپ حافظه به شمار آورد. از سوی دیگر آنتن ترانسپوندر نیز بر روی سوئیچ خودرو و در زیر فرمان نصب شده است. این بخش نیز از یک برد الکترونیکی به وجود آمده و یک سیم پیچ نیز دارد.

از طریق این ساختار می‌توان یک میدان مغناطیسی کوچک به وجود آورد. در مواقعی که شما کلید را در داخل سوئیچ و در زیر فرمان اتومبیل جای می‌دهید چیپ حافظه درون کلید از میدان مغناطیسی ترانسپوندر تاثیر پذیرفته و به فعالیت وادار می‌شود.

در این شرایط آنتن و چیپ حافظه با یکدیگر ارتباط برقرار ساخته و اطلاعاتی را میان خود رد و بدل می‌نمایند. ارتباط برقرار شده میان این دو بخش باعث می‌شود تا اکسس کد Access code بر روی کلید ثبت شود. از سوی دیگر در ساختار این خودروها از یک لامپ و یا علامت چشمک زن به رنگ قرمز نیز استفاده شده است.

این چراغ و یا علامت نشان می‌دهد که خودروی مورد نظر شما به سیستم ایموبلایزر و یا کلید کد دار مجهز بوده و از دیگر سو این کلید و یا سیستم فعال است. این لامپ چشمک زن در درون صفحه پشت فرمان و یا پنل خودروی شما نصب شده است. تا زمانی که خودروی شما در حالت خاموشی به سر می‌برد علامت کلید در خودرو فعال و در حال چشمک زدن است و پس از آن که موتور خودرو را روشن می‌کنید این علامت نیز غیر فعال خواهد شد.

در واقع این سیستم با استفاده از یک کلید کاملا هوشمند رمزنگاری شده است. به همین دلیل هم در موقعیتی که راننده تمایل دارد سوئیچ را در استارت بچرخاند سیستم کلید کد دار در ابتدا کد شخصی را بررسی کرده و پس از آن کد امنیتی دوم را از راننده درخواست می‌کند. در صورتی که راننده نتواند این رمز را به خودرو ارائه دهد، اتومبیل از صدا و یا حرکت باز خواهد ماند و یا صداها و علائمی را از خود خارج خواهد ساخت.

به دلیل اهمیت بسیار بالای این سیستم و عملکرد آن به عنوان یک مکانیزم قدرتمند ضد سرقت، توجه به علائم و علت چشمک زدن علامت کلید در خودرو و یا روشن و خاموش بودن دائمی آن و دیگر مفاهیم مربوط به این سیستم حائز اهمیت اساسی بوده و باید رانندگان با برخی از نکات در این زمینه آشنایی کافی داشته باشند.

رفع ایرادات سیستم ایموبلایزر خودروهای ایرانی و چینی >>> تعمیرگاه خودروهای ایرانی | تعمیرگاه خودروهای چینی

نکات مورد نیاز در زمینه سیستم کلید کد دار و یا ایموبلایزر

در نظر گرفتن برخی از نکات و آشنایی با بعضی مفاهیم باعث می‌شود تا شما موقعیت‌های خطر و یا نیاز به تعمیر و تعویض کلید کددار و یا سیستم ایموبلایزر خود را بهتر بشناسید. برای نمونه این امکان وجود دارد که چیپ درون کلید سیستم شما با اشکالی مواجه شود. در چنین موقعیتی امکان کدگیری دوباره برای شما وجود نخواهد داشت.

اگر با این مشکل مواجه شدید باید سیستم خود را به طور کلی تغییر داده و آن را تعویض کنید. به این نکته نیز دقت داشته باشید که پس از هر بار حرکت خودرو تنظیمات این سیستم با تغییر و تبدیل مواجه خواهند شد. سیستم‌های ایموبلایزر به شیوه‌ای کاملاً خودکار عمل کرده اما باید به فعال کردن آن نیز اقدام کنید.

سیستم کلید کد دار قادر به دریافت و ثبت بسیاری از گزارش‌های اطلاعاتی در مورد خودرو است. برای نمونه این سیستم قادر است میزان دمای خودرو، موقعیت و مکان جغرافیایی، سرعت اتومبیل، موقعیت گاز و … را نیز دریافت و یا ثبت نماید.

در صورتی که قصد دارید این سیستم‌ها را برای اتومبیل خود انتخاب و خریداری کنید باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که سیستم مورد نظر با نوع و مدل خودروی شما در تناسب و سازگاری کافی باشد. اگر به این موضوع دقت نکنید با مشکلاتی مواجه شده و یا ممکن است عملکرد سیستم در خودروی شما با اختلال روبه رو شود .

 

مفاهیم مربوط به چراغ ایموبلایزر و یا کلید دار

برای اینکه با علت چشمک زدن علامت کلید در خودروهای مختلف آشنایی کافی حاصل کنید باید برخی از مفاهیم تغییرات چراغ در این سیستم‌ها را به خوبی بشناسید. برای نمونه در این تجهیزات چراغ خاموش، نشان دهنده غیر فعال بودن سیستم کلید کد دار بوده و یا کلید چراغ روشن به صورت دائمی نشان می‌دهد که این سیستم دچار نوعی اختلال و یا خرابی شده است.

از طریق این علامت هشدار به این تشخیص و درک خواهید رسید که باید این سیستم را تعمیر کرده و یا به تعویض آن دست بزنید. مهمترین علت چشمک زدن علامت کلید در خودروهای شما نیز پریدن کد و یا رمز سیستم مورد نظر است.

اگر متوجه شدید که سیستم کلید کددار شما چهار چشمک آن هم با سرعت بالا در طول یک ثانیه را تجربه می‌کند، نشان دهنده سوئیچ باز و سیستم فعال خواهد بود. یک چشمک در ثانیه نیز نشان می‌دهد که سوئیچ شما بسته است. اما سیستم به فعالیت خود ادامه می‌دهد .

 

انواع کد در سیستم ایموبلایزر

علاوه بر بررسی و دانستن علت چشمک زدن علامت کلید در خودروی خود باید به انواع کد در سیستم ایموبلایزر نیز توجه داشته باشید. در این سیستم‌ها با انواعی از کدهای مربوط به ایسیو موتور مواجه خواهید شد که از آن‌ها به منظور صدور اجازه و امکان روشن شدن موتور استفاده می‌کنند و یا این کدها را برای جلوگیری از روشن شدن خودرو به کار می‌برند.

برخی از این کدها نیز رمزهایی هستند که با سیستم ضد سرقت مرتبط بوده و گزارش‌هایی را از مدارهای الکترونیکی کلید و یا کارت دریافت کرده و از آن به منظور تشخیص سوئیچ خودرو از دیگر کلیدها استفاده می‌کنند. برخی از انواع این کدها به سیستم باز کننده درب‌های خودرو مربوط بوده و به منظور تشخیص ریموت کنترل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

سوالات متداول ” علت چشمک زدن علامت کلید خودرو “

 

1. علامت کلید در صفحه کیلومتر ( پژو پارس، پراید، 405، 206، سمند و … ) به چه معناست ؟

علامت کلید در صفحه کیلومتر نمایانگر وضعیت سیستم ایموبلایزر یا ضد سرقت خودرو می باشد. این چراغ دارای حالتهای زیر می باشد :

  • چشمک زن ( یک چشمک در ثانیه )
  • خاموش
  • چشمک زدن سریع با چهار چشمک
  • دائم روشن

در حالت اول سیستم ایموبلایزر بدون مشکل و فعال است. ( سوئیچ بسته)

حالت دوم سیستم غیر فعال است.

حالت سوم سوئیچ باز و سیستم ضد سرقت فعال است.

حالت چهارم ایموبلایزر مشکل دارد.

 

2. علت روشن شدن چراغ ایموبلایزر ( پراید، پژو، سمند، 206، 405 و … ) چیست ؟

حالت های مختلف و علت روشن شدن چراغ ایموبلایزر در سوال 1 بررسی شده است.

 

3. علامت کلید در مربع صفحه کیلومتر ( پراید، پژو، 405، سمند، 206، پارس و … ) چیست ؟

علامت کلید در مربع صفحه کیلومتر مربوط به سیستم ایموبلایزر یا صد سرقت می باشد که دارای وضعیت های مختلفی است. برای مشاهده وضعیت های آن به سوال 1 مراجعه نمایید.

 

4. علت روشن شدن چراغ ایموبلایزر در حرکت چیست ؟

اگر در هنگام حرکت خودرو چراغ کلید یا ایموبلایزر روشن شد، نشان از وجود ایراد در این سیستم می دهد و باید به تعمیرکار مربوطه مراجعه نمایید.

5. علت چشمک زدن چراغ ایموبلایزر ( در 206، 405، پراید، سمند، پارس و … ) چیست ؟

مهمترین علت های چشمک زدن چراغ ایموبلایزر در این مقاله بررسی شده است اما به طور خلاصه :

  • اگر سوئیچ بسته است و هر یک ثانیه یک بار چشمک می زند، سیستم ایرادی ندارد.
  • اگر سوئیچ باز است و 4 چشمک پشت هم میزند، سیستم ایرادی ندارد.

 

سخن پایانی

در این نوشته به بررسی ” علت چشمک زدن علامت کلید در خودرو ” یا ” علت چشمک زدن کلید ایموبلایزر ” پرداختیم و وضعیت های مختلف روشن، خاموش یا چشمک زن بودن ایموبلایزر را بررسی کردیم.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم با سایر خوانندگان اینفویدک در میان بگذارید.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

    1. باسلام سمنددوگانه مدل ۹۷دارم که bcmانراتعویض نمودم که مشاهده شدپس ازبازکردن سوییچ کلیذقزمزرنگ روشن میشودکه تعمیرکارغنوان نمودکه مشگل خرابی ecuمطرخه ایا باتعمیرecuمشکل روشن شدن ماشین حل میشه یابایدنسبت به جایگزینی ان باهزینه های گزاف اقدام نمود

  1. سلام ،خودرو دنا ۱۴۰۱ دارم از همان ابتدا تحویل با مشکل قطع برق سوئیچ مواجهه هستم (یعنی سویچ رو سه تا چهار بار باید باز وبست کنی تا برق به پمپ بنزین وصل بشه تا روشن بشه وگرنه فقط استارت می خوره ولی روشن نمیشه)به همین دلیل سیستم برقی توسط نمایندگی با تعویض ایموبلایزر ، یونیت ، آنتن وایسو صورت گرفته ولی همچنان مشکل برطرف نشده،لطفاراهنمایی کنید مشکل از کجاست؟

  2. با سلام و تشکر از شما
    سورن پلاس دارم مدل ۱۴۰۰ چراغ علامت سوئیچ روی صفحه چشمک زن میمونه و آلارم میزنه و در حالیکه سوئیچ درآورده و ماشین خاموشه چراغهای ال ای دی و …. همچنان روشن و آلارم ادامه داره مشکل چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا