اینفویدک | Infoyadak
اینفویدک | Infoyadak
سنسور دمای هوای ورودی چیست

سنسور دمای هوای ورودی چیست؟

سنسور دمای هوای ورودی چیست؟

 

موتور خودرو مجموعه قطعاتی است که به صورت تنظیم شده با چندین سیستم و اجزا برای عملکرد بهینه به طور هماهنگ کار می‌کنند. این سیستم‌ها و قطعات با گذشت زمان دچار اختلال می‌شوند و عملکرد کلی موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در حالی که هر سیستم و قطعه عملکرد خاصی دارد، سنسورهای خودرو برای عملکرد صحیح کامپیوتر خودرو ضروری هستند. به عنوان مثال، سنسور دمای هوای ورودی، دمای جریان هوای ورودی به موتور را تشخیص می‌دهد و این داده‌ها را به کامپیوتر خودرو یا ایسیو ارسال می‌کند.

از آنجایی که سنسور دمای هوای ورودی ممکن است از کار بیافتد و مشکلاتی را برای رانندگی ایجاد کند، رانندگان باید از علائم خرابی سنسور دمای هوای ورودی و اقداماتی که باید در خصوص این قطعه انجام دهند آگاه باشند. در ادامه این مطلب از سایت لوازم یدکی خودرو اینفویدک،  عملکرد سنسور دمای هوای ورودی، علائم و نحوه رفع آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

همچنین می توانید شماره تماس فروشندگان قطعات تویوتا، قطعات لکسوس، قطعات پژو و سایر برندهای خودرویی را در اینفویدک پیدا کنید.

سنسور دمای ورودی هوا چه کار می‌کند؟

 

سنسور دمای هوای ورودی که با نام سنسور IAT نیز شناخته می‌شود، جزء قطعات حیاتی خودرو است که به بهبود کارایی موتور کمک می‌کند. دمای هوای ورودی به موتور را کنترل کرده و داده‌ها را به ای سی یو ماشین ارسال می‌کند.

سپس ای سی یو نسبت مخلوط هوا به سوخت مناسب را برای فرآیند احتراق مناسب تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر حسگر IAT هوای گرم وارد شده به موتور را اندازه‌گیری کرده و چگالی هوا کم باشد، کامپیوتر خودرو سوخت کمتری را برای عملکرد کارآمد موتور ارسال می‌کند. بنابراین در صورت نقص عملکرد سنسور IAT، موتور دچار تغییرات قابل توجهی در عملکرد خود خواهد شد.

نحوه عملکرد سنسور دمای هوای ورودی

سنسور دمای ورودی هوا چگونه کار می‌کند؟

 

سازندگان خودرو معمولاً سنسور دمای ورودی هوا را در بالای منیفولد ورودی یا بین محفظه فیلتر هوا و منیفولد ورودی نصب می‌کنند تا نوک آن بتواند عبور هوا را تشخیص دهد. در موتور خودروهایی که حجم هوا را با سنسور MAP کنترل می‌کنند، سنسور MAP به عنوان سنسور دمای هوای ورودی نیز عمل می‌کند. برخی از سازندگان خودرو دو سنسور دمای هوای ورودی را روی موتورهای نوع V نصب می‌کنند. این امر در موتورهایی با منیفولدهای ورودی مجزا یا تقسیم شده بسیار رایج است.

 

سنسور دمای هوای ورودی چقدر مهم است؟

 

سنسور دمای هوای ورودی یک ترمیستور است. این بدان معنی است که سیگنال آن بسته به تغییرات دما متفاوت است و همانند سنسور مایع خنک کننده عمل می‌کند. کامپیوتر خودرو یک ولتاژ مشخص یا مقاومتی را به سنسور اعمال می‌کند و سپس دمای هوا را از روی ولتاژی که از سنسور دریافت می‌کند، تعیین می‌کند.

ولتاژ برگشتی به نسبت مستقیم با تغییرات دمای هوا تغییر کرده و تغییرات مقاومت سنسور بر ولتاژی که به کامپیوتر ماشین باز می‌گردد تاثیر می‌گذارد. در برخی خودروها سیستم‌های کنترل آب و هوای خودکار با سنسورهای دمای هوا نیز کار می‌کنند و در برخی از سنسورهای دمای هوا، هوای محیط و هوای داخل محفظه مسافر کنترل می‌شود.

سیستم‌های کنترل آب و هوا سنسور دما در خارج از محفظه موتور قرار می‌گیرد، بنابراین گرمای موتور بر روی گرفتن اطلاعات ای سی یو تأثیر نمی‌گذارد. این سنسورهای دمای هوای کنترل آب و هوا مانند سنسور IAT عمل می‌کنند. با این حال برخی از آنها از حسگرهای مادون قرمز برای خواندن دمای سرنشینان خودرو هم دارند.

 

علائم سنسور دمای هوای ورودی خراب

یک سنسور دمای هوای ورودی ضعیف، چراغ چک موتور را روی پشت آمپر روشن کرده و باعث ایجاد چندین مشکل اساسی در عملکرد موتور می‌شود. در ادامه نحوه متوجه شدن از خرابی این سنسور شرح داده شده است:

 

چراغ چک موتور را بررسی کنید

کامپیوتر ماشین تمام عملیات و فرآیندها را در یک وسیله نقلیه نظارت می‌کند. اگر سیستم یا سنسوری خراب شود، چراغ چک موتور روشن می‌شود، چراغ چک موتور راننده را از هر گونه مشکل اساسی در سیستم مطلع می‌کند.

به همین ترتیب اگر سنسور IAT از کار بیفتد، چراغ چک پشت آمپر ظاهر می‌شود. بنابراین هر زمان که این چراغ خودروی شما روشن شد، خودرو را با اولین دیاگ نزدیک به خود عیب یابی کنید تا بدانید چه مشکلی در خودرو وجود دارد.

 

بد کار کردن موتور

موتور خودرو باید تا حد امکان نرم و روان کار کند. موتوری که بد کار کرده و صداهای بد تولید می‌کند نشان‌دهنده یک یا چند سیستم یا قطعه خراب است. ممکن است سنسور دمای هوای ورودی خراب داشته باشید که باعث نسبت نامناسب مخلوط هوا به سوخت شده باشد. اگر موتور در دور آرام ریپ کوچکی بزند، سنسور دمای هوای ورودی خراب است. مشکلات متعددی می‌تواند باعث بد کار کردن موتور شود که باید بررسی شود.

 

مصرف سوخت بالا

ای سی یو به طور مداوم مخلوط هوا و سوخت را تنظیم می‌کند تا حداکثر مصرف سوخت را مشخص کند. ای سی یو در واقع به چندین سنسور مانند سنسورهای IAT، MAF و MAP برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت متکی است.

اگر هر یک از این قطعات خراب شود، در مسافت پیموده شده بنزین به میزان قابل توجهی افزایش یا کاهش می‌یابد که غیر منطقی است. اگر با بنزین خود مسافت کمتری طی می‌کنید، می‌تواند به این معنی باشد که یک سنسور دمای هوای ورودی کثیف یا خراب دارید.

 

روشن نشدن موتور

روشن نشدن موتور یکی از علائم رایج خرابی سنسور دمای هوای ورودی است. مخلوط نامناسب هوا و سوخت در محفظه احتراق می‌تواند باعث سوختن ناقص موتور شود و در نهایت روشن نشود. البته عوامل متعددی می‌توانند باعث از کار افتادن موتور شوند، این می‌تواند شمع‌های بد، سیم‌های شمع کثیف ، انژکتورهای سوخت، سنسورهای IAT خراب و غیره باشد.

روشن نشدن موتور روی شتاب تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که دلایل مختلفی برای روشن نشدن موتور وجود دارد، همیشه هر زمان که موتور روشن نشده یا به درستی کار نمی‌کرد آن را تشخیص دهید و به اولین مکانیک نزدیک خود مراجعه کنید تا مشکل سریع برطرف شود تا خسارات سنگین نبینید.

 

شتاب ضعیف

خواند اطلاعات اشتباه سنسور دمای هوای ورودی باعث می‌شود که ای سی یو فکر کند هوا سردتر یا گرمتر از دمای واقعی است. این باعث می‌شود ای سی یو مخلوط هوا و سوخت را اشتباه محاسبه کرده و منجر به شتاب ضعیف یا افت شتاب می‌شود.

 

شروع به حرکت سخت در هوای سرد

خودروی شما در هنگام شروع حرکت به سوخت بیشتری نیاز دارد. اگر کامپیوتر ماشین در هنگام راه‌اندازی به دلیل یک سنسور دمای هوای ورودی ضعیف، مقدار بدی سوخت تزریق کند، به‌ویژه در شرایط آب و هوای سرد، ماشین سخت استارت خورده و به راحتی روشن نمی‌شود که این هم نشانه‌ای از خرابی این سنسور است.

 

 

دریچه شیر برقی تحت تأثیر قرار گرفته باشد

در برخی خودروها، ای سی یو عملکرد شیر برقی را با دمای هوا کنترل می‌کند. این بدان معنی است که یک سنسور دمای هوای ورودی ضعیف می‌تواند بر عملکرد شیر برقی تأثیر بگذارد. یک شیر برقی خراب ممکن است بر عملکرد کلی موتور تأثیر بگذارد.

 

چگونه سنسور دمای هوای ورودی را تست می‌کنید؟

اگر متوجه هر یک از علائم بالا شدید، سنسور دمای هوای ورودی را تست کنید تا بدانید مشکل از آن است یا خیر. در ادامه، نحوه تست سنسور IAT با مولتی متر را بررسی خواهیم کرد. لطفاً توجه داشته باشید که یک سنسور IAT می‌تواند بخشی جدایی ناپذیر از یک سنسور MAF یا MAP باشد. آنها همچنین می‌توانند سنسورهای مستقل بسته به طراحی خودرو باشند.

 

تست مقاومت سنسور دمای هوای ورودی

  • قبل از شروع این تست، اجازه دهید موتور شما خنک شود.
  • سیم کشی برق را جدا کنید.
  • مولتی متر خود را در محدوده خودکار یا 50k در مقیاس OHMs تنظیم کنید.
  • موتور را خاموش کنید و مقاومت سنسور دمای هوای ورودی را اندازه بگیرید. در حدود ۲۰ درجه سانتیگراد یا ۶۸ درجه فارنهایت، مولتی متر باید ۳۷ هزار اهم را ثبت کند. در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد یا ۸۶ درجه فارنهایت، باید ۲۴ هزار اهم دریافت کنید.
  • دسته سیم IAT را دوباره وصل کنید.
  • موتور را روشن کنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آرام کار کند. همچنین می‌توانید آن را تا زمانی که فن رادیاتور فعال شود، در حالت آرام نگه دارید تا موتور به دمای کارکرد عادی برسد.
  • وسیله نقلیه را خاموش کنید.
  • سیم کشی سنسور دمای هوای ورودی را جدا کنید.
  • با جدا کردن سنسور دمای هوای ورودی، مقاومت سنسور را در سرتاسر مدار دوباره بررسی کنید. در دمای ۹۰ درجه سانتیگراد یا ۱۹۴ درجه فارنهایت، شما باید 2.8k اهم داشته باشید. در ۱۰۰ درجه سانتیگراد یا ۲۱۲ درجه فارنهایت، شما باید 2k اهم داشته باشید.

برای اطلاع از دمای خاص خودرو و مقدار مقاومت سنسور دمای هوای ورودی به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

 

تست قدرت سنسور دمای هوای ورودی

هدف این آزمایش اطمینان از اینکه ای سی یو ولتاژ سنسور دمای هوای ورودی مورد نیاز (معمولاً ۵ ولت) را تامین می‌کند، است.

  • وسیله نقلیه را خاموش کنید.
  • مقیاس ولتاژ DMM را به DC تغییر دهید.
  • سیم کشی سنسور دمای هوای ورودی را جدا کنید.
  • سیم قرمز را روی سیم سنسور دمای هوای ورودی قرار دهید.
  • سیم مشکی را روی ترمینال منفی باتری یا موتور وصل کنید.
  • در حالت روشن ماشین شما باید ۴.۶ تا ۵ ولت را ببینید.
  • ماشین را به وضعیت “خاموش” برگردانید.
  • حالا جای سیم‌های مشکی و قرمز را عوض کنید.
  • در حالت روشن شما باید تقریبا ۱۲ ولت داشته باشید.
  • همه موارد را به حالت قبل برگردانید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *