روغن و فیلتر

روغن موتور خودرو چیست ؟

راهنمای خرید، انواع، زمان تعویض و تشخیص مرغوبیت روغن موتور خودرو

روغن موتور خودرو چیست؟

 

همان طور که در جریان هستید، هر خودرو از اجزایی تشکیل شده است و در واقع آن را می‌توان یک سیستم به شمار آورد. هر یک از این اجزا در کنار هم اموری را انجام می‌دهند و در نهایت باعث راه افتادن خودرو و فعالیت کردن آن می‌شوند. ما تا به حال به معرفی جزئیات و راهنمای خرید برخی از این اجزا در سایتمان پرداخته‌ایم که خوشبختانه با استقبال خوب شما عزیزان همراه بوده است.

در همین راستا، هدف ما در سایت اینفویدک این است که این مسیر را ادامه داده و در خصوص دیگر اجزای مربوط به خودروها نیز صحبت داشته باشیم. یکی از آن‌ها که امروز قصد معرفی‌اش را داریم، روغن موتور است که البته شاید آشنایی‌های ضمنی را با آن داشته باشید. با این حال، بد نیست اطلاعاتی را در مورد این که یک روغن موتور خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توان به آن دسترسی داشت را هم به دست آورد. پس در صورتی که شما نیز به دنبال یافتن این موضوع هستید، تا انتها همراه ما باشید.

خرید روغن موتور خودروهای سنگین >>> لوازم یدکی سنگین

راهنمای خرید روغن موتور خودرو

 

راهنمای انتخاب بهترین روغن موتور

افراد زیادی هستند که روغن موتور را قلب تپنده یک خودرو می‌دانند که این موضوع کاملا هم درست است. روغن‌های موتور را می‌توان در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار داد و این موضوع هم به عواملی مانند مواد به کار رفته در آن و همچنین نوع خودروی شما بستگی خواهد داشت. بنابراین قبل از خرید یک روغن موتور باید به این عوامل و جزئیات دیگر به خوبی توجه داشته باشید.

همچنین به روغن موتورها روانکار نیز گفته می‌شود. از روغن‌های موتور به منظور کم کردن اصطکاک، حرارت و همچنین سایش استفاده می‌شود و در صورت نبودن آن، خودروی شما نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. در واقع این اتفاقات ممکن است برای هر یک از اجزای خودروی شما رخ دهد و با وجود روغن موتور، این قضیه به حداقل خواهد رسید.

خوب است بدانید که وظایف روغن موتور خودرو به همین جا ختم نمی‌شود و موارد دیگری را هم در بر می‌گیرد. برای نمونه باید به کاهش زنگ زدگی و خوردگی در موتور و پاک کردن آن نیز اشاره داشت. علاوه بر آن، معلق کردن مواد در نتیجه سایش برخی از قطعات خودرو را هم می‌توان کار دیگری از این مایعات به شمار آورد. ذکر یک نکته در این جا اهمیت دارد و آن هم این است که همه موتورها لزوما این موارد را برای شما انجام نمی‌دهند. باز هم تکرار می‌کنیم که این موضوع کاملا به نوع روغن موتور شما وابسته خواهد بود.

 

انواع روغن موتور

انواع روغن موتور

همان گونه که در بالا هم ذکر شد، روغن موتورها در دسته‌های گوناگونی قرار دارند که شاید یافتن برخی از آن‌ها مقداری دشوار باشد. البته اگر به یک فروشگاه معتبر مراجعه نمایید، به احتمال زیاد بتوانید مورد مناسب برای خودروی خودتان را پیدا کرده و از آن بهره‌مند شوید. شما حتی خودتان نیز می‌توانید عملیات مربوط به انتقال روغن موتور به خودروی خودتان را انجام دهید. با این حال، شاید بهتر باشد که این کار را به افراد متخصص واگذار نمایید.

روغن موتور خودرو را به صورت کلی می‌توان در سه دسته تمام سنتتیک، نیمه سنتتیک و مینرال قرار دارد. روغن موتور مینرال در واقع همان روغن‌های معمولی هستند که برای بسیاری از خودروهای معمولی و شخصی نیز به کار می‌روند. حال در ادامه این بخش از مقاله، این هدف را داریم تا با تمام این سه مورد به خوبی آشنا شوید. دانستن این اطلاعات سبب می‌شود که در آخر بهترین تصمیم را برای خود اتخاذ نمایید.

تعویض روغن و سرویس های دوره ای خودروهای سنگین نظیر کشنده، کامیون و … >>> تعمیرگاه کشنده

1- روغن موتور تمام سنتتیک

این دسته از روغن موتورها را به صورت کامل در آزمایشگاه‌ها تولید می‌کنند. مواد به کار رفته در این روغن‌ها تماما از ترکیبات شیمیایی هستند و جزئیات دیگری در آن‌ها به کار نرفته است. روغن موتور تمام سنتتیک از جمله مواردی است که این روزها به وفور توسط مردم خریداری می‌شود. در به کار بردن این روغن‌ها مزایای فراوانی هم مشاهده می‌شود. برای نمونه باید به کم شدن مصرف سوخت در یک خودرو اشاره داشت که اهمیت ویژه‌ای برای بسیاری از مردم نیز دارد.

این دسته از روغن‌ها از فرسوده شدن برخی از اجزای خودروی شما نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. روغن موتور تمام سنتتیک به نسبت گزینه‌های دیگر، ناخالصی کمتری را هم در ترکیبات خود دارد و این خود یک امتیاز جذاب به شمار می‌رود. تمام سنتتیک‌ها قادر هستند تا در برابر حرارت و گرما نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهند. در نتیجه می‌توانیم شاهد افزایش طول عمر موتور خودروی خودمان نیز باشیم. این طور که گفته می‌شود، استفاده از این روغن موتور در مقایسه با موارد دیگر، نیازمندی کمتری را به تعویض برای مشتریان به ارمغان می‌آورد.

 

2- روغن موتور نیمه سنتتیک

نیمه سنتتیک‌ها نیز از دیگر روغن موتورها هستند که نباید آن‌ها را فراموش کرد. در واقع افراد متخصص با ترکیب کردن روغن معمولی و روغن‌های سنتتیک، این دسته از روغن موتورها را به وجود آورده‌اند. محافظت از اجزای خودرو نیز توسط این روغن موتور به خوبی انجام می‌شود و هرگز نباید نگران این قضیه بود.

اشخاص زیادی هستند که روغن موتور نیمه سنتتیک را با نوع معمولی آن مقایسه می‌کنند. کاربران زیادی نیز این سوال را از ما داشتند که کدام یک از این دو مورد برای خودرو می‌تواند بهتر باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که روغن موتور نیمه سنتتیک در مجموع کارایی بیشتری را برای خودروش شما خواهد داشت؛ هر چند که نوع مینرال آن نیز به نوبه خود مزایایی دارد. البته یکی از مزیت‌های مشهود روغن معمولی به نسبت نیمه سنتتیک، قیمت به صرفه‌تر آن است.

روغن‌های نیمه سنتتیک خود به نسبت روغن‌های تمام سنتتیک قیمت پایین‌تری دارند. با این حال و همان طور که خودتان هم حدس زده‌اید، این روغن‌ها کارایی لازم را مانند نوع گفته شده ندارند.

 

3- روغن موتور مینرال یا معمولی

در نهایت نیز به روغن موتور معمولی می‌رسیم که آن را به وسیله نفت خام به وجود می‌آورند. از این روغن موتور بیشتر برای خودروهایی که طراحی پیچیده‌ای ندارند، استفاده می‌شود. همچنین به منظور آب بندی کردن خودروی صفر نیز می‌توان به سراغ این دسته از روغن موتورها رفت. مقاومت این روغن موتورها در سرما یا گرما به نسبت موارد قبلی بسیار کمتر است. همچنین باید هر چند وقت یک بار و در بازه‌های کوتاه‌تر نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. علاوه بر موتورهای ساده، این روغن برای موتورهای قدیمی نیز کاربرد خاص خود را دارد.

 

زمان تعویض روغن موتور

این که دقیقا باید چه زمانی نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کرد، به نوع روغن موتور شما بستگی دارد. برخی از روغن موتورها مانند تمام سنتتیک‌ها، طول عمر بیشتری دارند و در نقطه مقابل، بازه زمانی استفاده از برخی روغن موتورها چندان زیاد نیست. البته نشانه‌های دیگری هم هستند که به وسیله آن‌ها می‌توانید زمان تعویض روغن موتور را تشخیص دهید.

البته یک نکته مهم این است که از چند روز قبل‌تر از این که روغن موتور خودروی شما کاملا بلا استفاده شود، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. دلیل آن هم این است که بعدا با هزینه‌های سنگین‌تر دیگری برای خودروی خود مواجه نشوید.

برای نمونه در زمانی که خودروی شما در هنگام روشن شدن از خود صداهایی مانند تیک تاک بیرون می‌دهد، نشانه این است که باید روغن موتور خود را کم کم تعویض نمایید. چنان چه دور موتور در حالت درجا نیز بالا باشد، باز هم باید این کار را انجام دهید. همچنین شنیده شدن صداهایی مانند ضربات پشت سر هم در بخش موتور نیز می‌تواند نشانه مهم دیگری باشد.

یکی دیگر از عواملی که باید به آن توجه داشته باشید، روشن شدن چراغ چک است. شاید این چراغ را در خودروی خود روشن شده ببینید اما دلیل آن را به درستی ندانید. بنابراین یکی از دلایل آن را باید همین موضوع به شمار آورد. در نهایت هم باید به کاهش یافتن شتاب خودرو اشاره داشت که دلایل متنوعی دارد، اما یکی از آن‌ها نیاز به تعویض روغن موتور خواهد بود.

نحوه تشخیص مرغوبیت روغن موتور

نحوه تشخیص مرغوبیت روغن موتور

در این قسمت از مقاله قصد داریم مواردی را خدمتتان عرض کنیم که به وسیله آن‌ها، روغن موتور اصل را از تقلبی تشخیص خواهید داد. البته همیشه هم برخی از این موارد صدق نمی‌کنند.

1- به ظاهر روغن موتور باید به اندازه کافی توجه داشته باشید. هولوگرام و همچنین برچسبی که روی آن قرار داده شده است می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد. ضمن این که این برچسب باید با کیفیت بالایی هم چاپ شده باشد.

2- حواستان به ارزان بودن بیش از اندازه یک روغن موتور نیز باشد. پیشنهاد ما این است ک به سراغ روغن‌ موتورهایی که به صورت عجیبی ارزان قیمت هستند، نروید و بیشتر هزینه کنید تا روغن موتوری بهتر نصیبتان شود.

3-ظاهر خود روغن‌ها نیز مهم هستند. برای نمونه، آن‌ها باید عاری از هر گونه لکه‌ها و ذرات سیاه رنگ باشند. همچنین رنگ آن‌ها باید به صورت کاملا شفاف و کهربایی رنگ باشد تا بتوان به اصل بودنشان پی برد.

 

سخن پایانی

هدف از نوشتن این مقاله، آشنایی با روغن موتور خودور بوده است. در ابتدا توضیحاتی را در خصوص این که روغن موتور چیست و چه کاری را برای خودروی ما انجام می‌دهد، ارائه دادیم. سپس نوبت به موضوعات دیگر نظیر انواع و زمان تعویض آن رسید. در نهایت امیدواریم که این مقاله با رضایت شما عزیزان همراه بوده باشد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا